Hogyan, ha drága? – az egészségtudatos táplálkozásról
Az egészségtudatos táplálkozás rendkívül fontos és komplex téma. Egyéni szinten kétségkívül hozzájárulhat a magasabb életminőséghez, de társadalmi szinten is fontos, mivel kulcsszerepet játszhat az egészségügyi problémák csökkentésében és a betegségek megelőzésében, ami az egészségügyi rendszerek terheltségén is segíthet(ne). Az egészségtudatos táplálkozásnak fenntarthatósági oldala is van: az egészséges ételek többnyire kevesebb erőforrást igényelnek a termelés során.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/04/Sagi-Ferenc-NRC_opt-300x300.png)
Vendégszerző:
Sági Ferenc
kutatási igazgató
NRC
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
A magyar lakosság is tisztában van az egészséges táplálkozás fontosságával és mikéntjeivel. Például 77% tudja és egyet is ért azzal az alapparadigmával, hogy az egészséges táplálkozásnak változatosnak, kiegyensúlyozottnak és teljesnek kell lennie, ennek ellenére mindössze 37% mondja azt, hogy általában véve egészséges és kiegyensúlyozott az étrendje.
Pedig, önmagunkhoz képest tényleg javulunk, ha csak az elmúlt 5 évet nézzük, akkor is látható a KSH adatai alapján, hogy több zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk, mint korábban. Igaz, ezzel együtt a húsfogyasztásunk is nő, vagy legalábbis nőtt 2021-ig.
Ezzel együtt sem vagyunk előkelő helyen ilyen-olyan európai ranglistákon, zöldségfogyasztásunk a növekvő trend ellenére is elmarad az EU átlagától, viszont előkelő helyet foglalunk el a szív- és érrendszeri megbetegedések listáján, ami viszont sajnos jó indikátora a valós táplálkozási viszonyainknak.
Inkább „kényszerpálya” a lakosságnak?
Persze a kényszerpálya kifejezés túlzás, de az mindenesetre beszédes tény, hogy a magyar 18–65 éves lakosság 59%-a azt gondolja, hogy az egészséges étrend drága, részben indokolva azt, hogy miért is nem tartja a társadalom jelentős része kiegyensúlyozottnak a táplálkozását.
Ez lehet az oka annak is, hogy bár nő a különféle speciális étrenden, diétán lévők aránya az elmúlt években (jelenleg a 18–65 éves lakosság 33%-a követ valamilyen rendszerességgel valamilyen diétát), elsősorban nem preventív vagy az egészségtudatos trendeket meglovagolva vágunk bele egészséges táplálkozási kalandokba: a speciális, egészséges étrenden lévők háromnegyede indokolja választását egészségügyi okokkal és mindössze negyedük vezeti vissza az okokat valamilyen egészségtudatossággal indokolható motivációra.
Fenntarthatóság és egészséges táplálkozás
Az egészséges táplálkozás és a fenntarthatóság közötti kapcsolat azt jelenti, hogy az ételek kiválasztása és előállítása is hatással van a környezetre és az emberi egészségre. A fenntarthatóság és az egészséges táplálkozás közötti kapcsolat gondolatát a vegánság testesítené meg (hiszen a növekvő húsfogyasztás ökológiai lábnyoma is nagyobb, nem csak egészségügyi problémákkal lehet összefüggésben), de Magyarországon a vegánok aránya az 5%-ot sem éri el – ezzel egyébként nem vagyunk olyannyira lemaradva, például az USA-ban is csupán 6% az ilyen táplálkozási kultúrával rendelkezők aránya.
Ezzel együtt is látszik, hogy az egyes egészségtudatosságra vagy éppen fenntarthatóságra utaló fogalmakban sincs egyetértés a lakosságban (egy nem létező vitában), tulajdonképpen a rengeteg élelmiszer-tudatos trend között még mindig az e-szám-mentesség a leginkább nyerő, ehhez képest pl. a transzzsírmentesség valamilyen kategóriába való beletuszkolása már nehezebben megy.
Az egészségtudatosság, az egészséges táplálkozás számos szempontból még fontosabb kérdés lehet a jövőben, van még mit tanulnunk ezen a téren (is). //
Szélesedő paletta
A Herbow márka aktív növekedési szakaszban van, a belföldi értékesítés mellett a külföldi piacokon is jelentős sikereket ért el az elmúlt időszakban.
![István Katalin, Herbow](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2022/02/Istvan-Katalin-Herbow_opt_c-253x300.jpg)
István Katalin
marketingvezető
Herbow International
– A NielsenIQ legújabb mérése szerint 2021-ről 2022-re Magyarországon 14%-kal nőtt az öko mosó- és tisztítószerek forgalma, valamint 27%-kal bővült a választék a szegmensben – jelzi István Katalin, a Herbow International Zrt. marketingvezetője.
A legnagyobb termékbevezetési kampányuk 2022-ben a Herbow baby és bambino bababarát és a Herbow Pure sensitive skin, illat-allergénmentes termékcsalád piacra lépése volt, melyek a kifejezetten érzékeny bőrű és allergiára hajlamos kisbabák, gyermekek és felnőttek ruháinak tisztítására lettek kifejlesztve.
– Célunk, hogy minél természetesebb és környezetkímélőbb termékeket hozzunk létre. Ennek jegyében megszereztük a legfontosabb ökominősítéseket is: PETA (állatkísérlet-mentesség), Vegan, Green Brands. 2023-ban a magyar piac egyik legkülönlegesebb márkája a Souldrops és a Herbow közös forgalmazásba kezdett, a két márka egymást kölcsönösen erősítve, kiegészítve egy még erősebb jelenlétet fog eredményezni a piacon – újságolja a marketingvezető. //
Kapcsolódó cikkeink
A Valentin-napi hulladék kétharmada nem újrahasznosítható
Az Európai Unióban egyetlen Valentin-napon több mint 100 000 tonna…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és természetvédelem egy nagyberuházásban
Az idén tavasszal nyíló Le Primore Hotel & Spa nemcsak…
Tovább olvasom >KPMG: a magyarországi nagyvállalatok 78 százaléka készített tavaly fenntarthatósági jelentést
A legnagyobb 100 magyarországi nagyvállalat 78 százaléka készített tavaly fenntarthatósági…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: január utolsó napjaiban már korrigáltak az árak
A KSH közlése szerint 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan…
Tovább olvasom >