Hiányoznak a növényi alapú tejitalok a boltok polcairól
Az Európa-szerte terjedő növényi alapú élelmiszerek trendje Magyarországot sem hagyja hidegen, ugyanakkor meglepő módon egyetlen hazai gyártó sem állít elő ilyen termékeket. Az Agrárszektor Berezvai Zombornak, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusának tett fel néhány kérdést, hogy megértsük, miért maradnak ki a hazai tejipari szereplők ebből a növekvő piacból.
Magyarország mezőgazdasági adottságai ideálisak lennének a növényi italok gyártásához. A zab, a szója és a rizs jelentős mennyiségben termesztett itthon, míg más népszerű alapanyagok, mint a kókusz vagy a mandula, importálhatók lennének. Tehát miért maradnak el a hazai vállalkozások ezen a területen?
Az adjunktus szerint az új és innovatív termékkategóriába való belépéshez szükséges a cégvezető hozzáállása és az általános iparági környezet. A magyar tejipari szereplők többsége azonban fenyegetésként, múló trendként tekint a növényi alapú tejalternatívákra. Ennek eredményeként kevesebb hajlandóság mutatkozik arra, hogy kockázatot vállaljanak és belépjenek ebbe a növekvő piacba.
A helyzetet nehezíti, hogy külföldi tejipari cégek már léptek ezen a területen, miközben a hazai vállalkozások kivárakoznak. Az előretörő, jól ismert márkanevek és a már kiépített piaci pozíció megnehezíti a versenyt. A növényi italok piacára mostanra már szinte lehetetlen belépni, mivel a már meglévő márkák dominanciájával szemben nehéz elindítani egy új terméket. Emellett a piac árvezető termékei között csak nehezen lehet versenyezni, különösen, ha nincs mögötte mérethatékonyság.
Berezvai Zombor hangsúlyozza, hogy a tejipari szereplőknek figyelemmel kellene kísérniük a változó fogyasztói igényeket, és hajlandónak kellene lenniük a piaci kihívások elfogadására. A növényi alapú italok népszerűsége továbbra is növekszik, és a hazai vállalkozásoknak érdemes lenne felismerniük ebben rejlő lehetőségeket, még ha kockázatosnak is tűnhet az új piacok felfedezése.
Kapcsolódó cikkeink
Elképesztő drágulás a tejtermékek piacán – egyre többen fordulhatnak az import felé
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint a tejtermékek az élelmiszer-infláció…
Tovább olvasom >Újabb árcsökkentés a Lidlnél: 30-féle tej és tejtermék lesz olcsób
Újabb segítséget kapnak a magyar emberek a mindennapi bevásárláshoz: a Lidl az…
Tovább olvasom >A Tej Terméktanács már 20 éve edukálja a gyerekeket
A Tej Terméktanács több mint 20 éve végez országos szintű,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >