Hiányoznak a növényi alapú tejitalok a boltok polcairól
Az Európa-szerte terjedő növényi alapú élelmiszerek trendje Magyarországot sem hagyja hidegen, ugyanakkor meglepő módon egyetlen hazai gyártó sem állít elő ilyen termékeket. Az Agrárszektor Berezvai Zombornak, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusának tett fel néhány kérdést, hogy megértsük, miért maradnak ki a hazai tejipari szereplők ebből a növekvő piacból.
Magyarország mezőgazdasági adottságai ideálisak lennének a növényi italok gyártásához. A zab, a szója és a rizs jelentős mennyiségben termesztett itthon, míg más népszerű alapanyagok, mint a kókusz vagy a mandula, importálhatók lennének. Tehát miért maradnak el a hazai vállalkozások ezen a területen?
Az adjunktus szerint az új és innovatív termékkategóriába való belépéshez szükséges a cégvezető hozzáállása és az általános iparági környezet. A magyar tejipari szereplők többsége azonban fenyegetésként, múló trendként tekint a növényi alapú tejalternatívákra. Ennek eredményeként kevesebb hajlandóság mutatkozik arra, hogy kockázatot vállaljanak és belépjenek ebbe a növekvő piacba.
A helyzetet nehezíti, hogy külföldi tejipari cégek már léptek ezen a területen, miközben a hazai vállalkozások kivárakoznak. Az előretörő, jól ismert márkanevek és a már kiépített piaci pozíció megnehezíti a versenyt. A növényi italok piacára mostanra már szinte lehetetlen belépni, mivel a már meglévő márkák dominanciájával szemben nehéz elindítani egy új terméket. Emellett a piac árvezető termékei között csak nehezen lehet versenyezni, különösen, ha nincs mögötte mérethatékonyság.
Berezvai Zombor hangsúlyozza, hogy a tejipari szereplőknek figyelemmel kellene kísérniük a változó fogyasztói igényeket, és hajlandónak kellene lenniük a piaci kihívások elfogadására. A növényi alapú italok népszerűsége továbbra is növekszik, és a hazai vállalkozásoknak érdemes lenne felismerniük ebben rejlő lehetőségeket, még ha kockázatosnak is tűnhet az új piacok felfedezése.
Kapcsolódó cikkeink
A Tej Terméktanács már 20 éve edukálja a gyerekeket
A Tej Terméktanács több mint 20 éve végez országos szintű,…
Tovább olvasom >Kiemelt figyelem a tejtermékek árain: Az árfigyelés és a piaci trendek hatásai
A Kormány gazdaságpolitikai intézkedései középpontjában az alapvető élelmiszerek, így a…
Tovább olvasom >Alapvető élelmiszerek árának csökkentése érdekében lép fel a GVH
Újabb lépéseket tesz a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az áremelkedések visszaszorítása…
Tovább olvasom >További cikkeink
MBH Bank: A januári inflációs adat után 4,6%-ra emeljük idei inflációs prognózisunkat
A decemberi 4,6%-os év/év alapú áremelkedést követően 2025. januárban 5,5%-kal…
Tovább olvasom >Az ESG fenntarthatóság egyre fontosabb a hazai kkv-k számára
A fenntarthatóság és a vállalatirányítási szempontok (ESG: Environmental, Social, Governance)…
Tovább olvasom >Nem magyar sajátosság a kiugró januári infláció – ekkor fékezhet az áremelkedés
Az év eleji áremelések hatásai egyértelműen megmutatkoznak a legfrissebb inflációs…
Tovább olvasom >