Hiányoznak a növényi alapú tejitalok a boltok polcairól
Az Európa-szerte terjedő növényi alapú élelmiszerek trendje Magyarországot sem hagyja hidegen, ugyanakkor meglepő módon egyetlen hazai gyártó sem állít elő ilyen termékeket. Az Agrárszektor Berezvai Zombornak, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusának tett fel néhány kérdést, hogy megértsük, miért maradnak ki a hazai tejipari szereplők ebből a növekvő piacból.
Magyarország mezőgazdasági adottságai ideálisak lennének a növényi italok gyártásához. A zab, a szója és a rizs jelentős mennyiségben termesztett itthon, míg más népszerű alapanyagok, mint a kókusz vagy a mandula, importálhatók lennének. Tehát miért maradnak el a hazai vállalkozások ezen a területen?
Az adjunktus szerint az új és innovatív termékkategóriába való belépéshez szükséges a cégvezető hozzáállása és az általános iparági környezet. A magyar tejipari szereplők többsége azonban fenyegetésként, múló trendként tekint a növényi alapú tejalternatívákra. Ennek eredményeként kevesebb hajlandóság mutatkozik arra, hogy kockázatot vállaljanak és belépjenek ebbe a növekvő piacba.
A helyzetet nehezíti, hogy külföldi tejipari cégek már léptek ezen a területen, miközben a hazai vállalkozások kivárakoznak. Az előretörő, jól ismert márkanevek és a már kiépített piaci pozíció megnehezíti a versenyt. A növényi italok piacára mostanra már szinte lehetetlen belépni, mivel a már meglévő márkák dominanciájával szemben nehéz elindítani egy új terméket. Emellett a piac árvezető termékei között csak nehezen lehet versenyezni, különösen, ha nincs mögötte mérethatékonyság.
Berezvai Zombor hangsúlyozza, hogy a tejipari szereplőknek figyelemmel kellene kísérniük a változó fogyasztói igényeket, és hajlandónak kellene lenniük a piaci kihívások elfogadására. A növényi alapú italok népszerűsége továbbra is növekszik, és a hazai vállalkozásoknak érdemes lenne felismerniük ebben rejlő lehetőségeket, még ha kockázatosnak is tűnhet az új piacok felfedezése.
Kapcsolódó cikkeink
Tejtermelés és feldolgozás: az Európai Uniótól a magyar trappistáig
Az Európai Unió tejtermelése 2023-ban elérte a 160,8 millió tonnát,…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Tejtermékrészlegeket ellenőrzött a Nébih
Kereskedelmi egységek tejtermékrészlegeit ellenőrizték a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >