Hiányoznak a növényi alapú tejitalok a boltok polcairól
Az Európa-szerte terjedő növényi alapú élelmiszerek trendje Magyarországot sem hagyja hidegen, ugyanakkor meglepő módon egyetlen hazai gyártó sem állít elő ilyen termékeket. Az Agrárszektor Berezvai Zombornak, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusának tett fel néhány kérdést, hogy megértsük, miért maradnak ki a hazai tejipari szereplők ebből a növekvő piacból.
Magyarország mezőgazdasági adottságai ideálisak lennének a növényi italok gyártásához. A zab, a szója és a rizs jelentős mennyiségben termesztett itthon, míg más népszerű alapanyagok, mint a kókusz vagy a mandula, importálhatók lennének. Tehát miért maradnak el a hazai vállalkozások ezen a területen?
Az adjunktus szerint az új és innovatív termékkategóriába való belépéshez szükséges a cégvezető hozzáállása és az általános iparági környezet. A magyar tejipari szereplők többsége azonban fenyegetésként, múló trendként tekint a növényi alapú tejalternatívákra. Ennek eredményeként kevesebb hajlandóság mutatkozik arra, hogy kockázatot vállaljanak és belépjenek ebbe a növekvő piacba.
A helyzetet nehezíti, hogy külföldi tejipari cégek már léptek ezen a területen, miközben a hazai vállalkozások kivárakoznak. Az előretörő, jól ismert márkanevek és a már kiépített piaci pozíció megnehezíti a versenyt. A növényi italok piacára mostanra már szinte lehetetlen belépni, mivel a már meglévő márkák dominanciájával szemben nehéz elindítani egy új terméket. Emellett a piac árvezető termékei között csak nehezen lehet versenyezni, különösen, ha nincs mögötte mérethatékonyság.
Berezvai Zombor hangsúlyozza, hogy a tejipari szereplőknek figyelemmel kellene kísérniük a változó fogyasztói igényeket, és hajlandónak kellene lenniük a piaci kihívások elfogadására. A növényi alapú italok népszerűsége továbbra is növekszik, és a hazai vállalkozásoknak érdemes lenne felismerniük ebben rejlő lehetőségeket, még ha kockázatosnak is tűnhet az új piacok felfedezése.
Kapcsolódó cikkeink
Veszteségbe fordult a friss tej értékesítése – rávilágított a GVH grafikonja
A magyar kiskereskedelem egy újabb, eddig kevésbé reflektorfényben lévő problémája…
Tovább olvasom >Lassulás és áremelkedés egyszerre – így alakul a tejpiac nyáron
A tejágazatban egyszerre van jelen a nemzetközi árnövekedés és a…
Tovább olvasom >Miért fogy el ilyen gyorsan a sajátmárkás tej? Az árrésstop ésszerűtlenségei a tejpiacon
Soha nem volt még ilyen bizonytalan a sajátmárkás tejtermékek helyzete…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nemzetközi felmérés: rekordmagas az utazási kedv Európában a globális feszültségek ellenére is
Az éghajlatváltozás, a globális bizonytalanságok és a geopolitikai zavarok ellenére…
Tovább olvasom >Új felmérés: a vásárlók nem kérnek a mérgező vegyszerekből
Egy új, öt országot érintő felmérés komoly aggodalmakat tárt fel…
Tovább olvasom >Marriott Residences márkanév alatt születik újjá a Körszálló
Új életre kel a budai látkép ikonikus eleme, a Körszálló.…
Tovább olvasom >