Hiába a 0%-os áfa, nem fogy több gyümölcs és zöldség a lengyeleknél
A GUS adatai szerint nem feltétlenül a 0%-os ÁFA a zöldség-gyümölcs fogyasztás növeléséhez vezető út, legalábbis nem önmagában.
Hollandia, Németország és Belgium is fontolgatja a zöldségeket és gyümölcsöket terhelő ÁFA eltörlését, a 0%-os kulcs bevezetését. Ez az ötlet a távozó Draghi kormány részéről Olaszországban is felmerült, de végül elvetették. A Lengyel Statisztikai Hivatal (GUS) fogyasztási adatainak alakulása azonban nem támasztja alá, hogy a 0%-os ÁFA vagy a zöldségek és a gyümölcsök árszínvonala egyértelmű üdvözítő út lenne a magasabb fejenkénti fogyasztás eléréséhez.
Paradox ugyan, de pozitív hatása is volt a pandémiának
Lengyelországban a zöldségek és gyümölcsök fogyasztása 2019-ig, a koronavírus-járvány kitöréséig sajnálatos módon folyamatosan csökkent, ám a pandémia megszakította ezt a trendet. Olyannyira, hogy a járvány első hullámai alatt a fogyasztás új rekordot ért el, márpedig ebben az időszakban volt a csúcson például az alma ára. Ezért a lengyel elemzők úgy vélik, hogy a holland és a belga ÁFA-csökkentés tervezett hatása, azaz a fogyasztás növelése nem feltétlenül fog megvalósulni. A Lengyelországban tapasztalt rekord fogyasztás fő oka ugyanis nem a zöldségek és gyümölcsök alacsony ára volt, hanem az egyes termékek, termékkörök iránt megerősödött kereslet. A járvány alatt az emberek szerették volna szervezetüket, immunrendszerüket ellenállóbbá tenni a fertőzéssel szemben.
Kapcsolódó cikkeink
GKI elemzés: Keresetek – mennyi az annyi?
Az utóbbi hónapok egyik leggyakoribb kérdése, hogy a rendkívül magas…
Tovább olvasom >Elkészült a Mondi varsói üzemének 90 millió eurós felújításával
A fenntartható csomagolás és papírgyártás globális vezetője, a Mondi, 90…
Tovább olvasom >Több mint 25 millió eurót invesztál a DS Smith a lengyelországi termelésbe
A DS Smith csomagolóipari vállalat több mint 25 millió eurót…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >