Hiába a 0%-os áfa, nem fogy több gyümölcs és zöldség a lengyeleknél
A GUS adatai szerint nem feltétlenül a 0%-os ÁFA a zöldség-gyümölcs fogyasztás növeléséhez vezető út, legalábbis nem önmagában.

Az alacsonyabb ár nem befolyásolja a fogyasztást (Fotó: Pexels)
Hollandia, Németország és Belgium is fontolgatja a zöldségeket és gyümölcsöket terhelő ÁFA eltörlését, a 0%-os kulcs bevezetését. Ez az ötlet a távozó Draghi kormány részéről Olaszországban is felmerült, de végül elvetették. A Lengyel Statisztikai Hivatal (GUS) fogyasztási adatainak alakulása azonban nem támasztja alá, hogy a 0%-os ÁFA vagy a zöldségek és a gyümölcsök árszínvonala egyértelmű üdvözítő út lenne a magasabb fejenkénti fogyasztás eléréséhez.
Paradox ugyan, de pozitív hatása is volt a pandémiának
Lengyelországban a zöldségek és gyümölcsök fogyasztása 2019-ig, a koronavírus-járvány kitöréséig sajnálatos módon folyamatosan csökkent, ám a pandémia megszakította ezt a trendet. Olyannyira, hogy a járvány első hullámai alatt a fogyasztás új rekordot ért el, márpedig ebben az időszakban volt a csúcson például az alma ára. Ezért a lengyel elemzők úgy vélik, hogy a holland és a belga ÁFA-csökkentés tervezett hatása, azaz a fogyasztás növelése nem feltétlenül fog megvalósulni. A Lengyelországban tapasztalt rekord fogyasztás fő oka ugyanis nem a zöldségek és gyümölcsök alacsony ára volt, hanem az egyes termékek, termékkörök iránt megerősödött kereslet. A járvány alatt az emberek szerették volna szervezetüket, immunrendszerüket ellenállóbbá tenni a fertőzéssel szemben.
Kapcsolódó cikkeink
Tovább nőtt az átlagkereset
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint 2025 februárjában a…
Tovább olvasom >Automatizálja logisztikai raktárát a Rossmann Lengyelországban
Jelentős fejlesztésbe kezdett a Rossmann lengyelországi logisztikai központjában: a Pyskowice…
Tovább olvasom >Bizonytalan jövőkép a húsiparban – drágulás, csökkenő fogyasztás és új kihívások
A húsipar szereplői nehéz időszakon vannak túl, és a kilátások…
Tovább olvasom >További cikkeink
Vezetőváltás a Henkel magyarországi Consumer Brands üzletága élén
2025 április elsejétől Maurizio Salvaggio a Henkel Magyarország Consumer Brands…
Tovább olvasom >Még mindig lehet spórolni, de nem minden árrésstopos terméken
Bár a magyarországi árrésstopok hatása kezd érezhetővé válni a hazai…
Tovább olvasom >A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport
Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági…
Tovább olvasom >