Hiába a 0%-os áfa, nem fogy több gyümölcs és zöldség a lengyeleknél
A GUS adatai szerint nem feltétlenül a 0%-os ÁFA a zöldség-gyümölcs fogyasztás növeléséhez vezető út, legalábbis nem önmagában.

Az alacsonyabb ár nem befolyásolja a fogyasztást (Fotó: Pexels)
Hollandia, Németország és Belgium is fontolgatja a zöldségeket és gyümölcsöket terhelő ÁFA eltörlését, a 0%-os kulcs bevezetését. Ez az ötlet a távozó Draghi kormány részéről Olaszországban is felmerült, de végül elvetették. A Lengyel Statisztikai Hivatal (GUS) fogyasztási adatainak alakulása azonban nem támasztja alá, hogy a 0%-os ÁFA vagy a zöldségek és a gyümölcsök árszínvonala egyértelmű üdvözítő út lenne a magasabb fejenkénti fogyasztás eléréséhez.
Paradox ugyan, de pozitív hatása is volt a pandémiának
Lengyelországban a zöldségek és gyümölcsök fogyasztása 2019-ig, a koronavírus-járvány kitöréséig sajnálatos módon folyamatosan csökkent, ám a pandémia megszakította ezt a trendet. Olyannyira, hogy a járvány első hullámai alatt a fogyasztás új rekordot ért el, márpedig ebben az időszakban volt a csúcson például az alma ára. Ezért a lengyel elemzők úgy vélik, hogy a holland és a belga ÁFA-csökkentés tervezett hatása, azaz a fogyasztás növelése nem feltétlenül fog megvalósulni. A Lengyelországban tapasztalt rekord fogyasztás fő oka ugyanis nem a zöldségek és gyümölcsök alacsony ára volt, hanem az egyes termékek, termékkörök iránt megerősödött kereslet. A járvány alatt az emberek szerették volna szervezetüket, immunrendszerüket ellenállóbbá tenni a fertőzéssel szemben.
Kapcsolódó cikkeink
Elfogyott a tavalyi alma – kilőhetnek az árak az új szezonban
Lengyelországban gyakorlatilag kiürültek a hűtőházak: az élénk belföldi és külpiaci…
Tovább olvasom >300 millió euróból bővítette lengyelországi gyártókapacitását a Beiersdorf
A német Beiersdorf 300 millió eurós beruházással bővítette a lengyelországi…
Tovább olvasom >Egyre erősebb ellenszélben a magyar gazdaság
Hiába az élénkülő fogyasztás, a kedvezőtlen külső környezet miatt a…
Tovább olvasom >További cikkeink
A papírformán túl
A higiéniai papírtermékek piacán tapasztalható mozgások jól tükrözik a fogyasztói…
Tovább olvasom >Kereskedők akaszthatják meg a Kellanova Mars általi felvásárlását Európában
Versenyjogi vizsgálatot indíthat az Európai Bizottság a Mars közel 36…
Tovább olvasom >Fulfilment szolgáltatást vezet be Európában az AliExpress
Új logisztikai szolgáltatást indít Európában az AliExpress Local+ néven, amely…
Tovább olvasom >