Magazin: Terjed az egészségtudatos szemlélet a gyümölcslépiacon
A gyümölcslépiac bővülése folytatódott tavaly is, ami leginkább a nektár szegmensnek köszönhető. A gyártók a fogyasztói igényekre reagálva egyre inkább az egészséges összetevők felhasználására törekednek, a vevők különlegességek kipróbálására irányuló vágyait pedig újabb és újabb ízekkel, ízkombinációkkal igyekeznek kiszolgálni. Előretörnek a diszkontok, főként a saját márkás termékeiknek köszönhetően.
A kategóriában mindig is tapasztalható volt bizonyos mértékű szezonalitás, nincs ez másképp ezúttal sem: a nyári időszakban az alacsonyabb gyümölcstartalmú, frissítő termékek iránti kereslet bővül, míg a hűvösebb, téli időszakban a magas gyümölcstartalmú termékek népszerűsége nő a vásárlók körében.
– A kategóriára alapvető hatással van a gyümölcsalapanyagok világpiaci ára, ha ebben változás történik, az minden gyártót érint. 2017-ben is több piaci szereplő kényszerült áremelésre – jelzi Ivády Gábor, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. kereskedelmi kiválóság vezetője.
A Sió-Eckes Kft.-nél hasonló tapasztatokról számolnak be, kiegészítve azzal, hogy a várakozásokat meghaladó reálbér-növekedés is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy 2017-ben folyamatosan történelmi csúcsot döntött Magyarországon a fogyasztók bizalmi indexe.
– Legutóbb 1998-ban volt ilyen magasan és a tavalyi év első 3 negyedéve alapján töretlen a vásárlók optimizmusa. Annak ellenére, hogy továbbra is jelentős árérzékenységet lehet tapasztalni, a vevők egyre inkább hajlandók költeni a jobb minőségű, magasabb árpontú termékekre is – tájékoztat Bogár Balázs, a vállalat trade marketing managere.
A Rauch Hungária Kft. szakemberei a növekedés egyik kulcsát a folyamatos innovációban látják.
– Ha a nyugat-európai piacra tekintünk, akkor megfigyelhetjük, hogy a gyümölcslépiacból egyre nagyobb szeletet hasít ki és még mindig növekvő trend a hűtött, közvetlenül préselt, nem sűrítményből készült gyümölcslé iránti igény. Ennek a kívánalomnak eleget téve vezettük be a piacon a Rauch Fresh termékeket, melyek közvetlenül préselt, nem koncentrátumból készült, hűtött tárolást igénylő termékek – tudjuk meg Polyák Anett trade marketing managertől.
A Garden Juice számára a minőségi termékek kínálatán kívül az is fontos, hogy munkatársaik milyen rálátással és piaci ismeretekkel rendelkeznek.
– Elsősorban szakképzett értékesítőink tudták befolyásolni az eladásainkat 2017-ben. Ők folyamatosan megosztják a napi tapasztalataikat a vezetőikkel, ezáltal gyorsan tudunk reagálni az észrevételekre. Ez nagyon fontos, mert a jól kezelt észrevétel eladást generál – hangsúlyozza Kozma Mihály, a Garden Juice Kft. kereskedelmi vezetője.
Csábítják a fogyasztókat a különleges ízek
Kovács Kitti, a Szobi gyümölcsleveket forgalmazó Szikrai Borászati Kft. marketingvezetője arról számol be, hogy a gyümölcsléeladások íz tekintetében nem változtak jelentősen az utóbbi évekhez képest. A megszokott alapízek az őszibarack, alma, narancs még mindig vezetők a gyümölcslépiacon. Mindemellett a vásárlók egyre nyitottabbak a vegyes ízek iránt, mint például a trópusi mix, alma-banán, szamóca-alma és a vegyes zöldség-gyümölcslevek kombinációja. Szintén jellemző, hogy egyre jobban erősödik a 100% gyümölcs- és zöldséglevek iránti kereslet, ám a forgalmat nézve még mindig a 12%-os gyümölcstartalmú italok vezetnek.
– Csomagolás és kiszerelés tekintetében az alacsonyabb árkategóriás termékeknél a 1,5–2 literes PET-palackos kiszerelés, magasabb gyümölcstartalmú és árfekvésű termékeknél pedig a kisebb űrtartalmú és üveges kiszerelés a vásárlók által legpreferáltabb termékek. A tetra dobozos italok sikere változatlan, 0,2-es és literes kiszerelésben egyaránt – mondja Kovács Kitti.
– A tradicionálisan kedvelt ízek mellett fogyasztóink kifejezetten kedvelik a Pfanner multivitamint és az ananászlevet is – fűzi hozzá személyes tapasztalatait Balogh Zsóka, az In-Food 2000 Kft. marketingvezetője. Azt is fontosnak tartja kiemelni, hogy a Pfanner márka hagyományosan erős a 2 literes kiszerelésű termékekben, a fogyasztók továbbra is szívesen választják a nagy palackos prémium termékeket.
– Ami emellett még a mostani trendet jellemzi, az a cukortartalom tudatos visszaszorítása. A Pfanner a 2017-es üzleti évben bevezette a magyarországi piacon egyedülálló Pure 1 literes teáit, melyek amellett, hogy főzött teák, cukor- és édesítőszer-mentesek, valamint teljesen vegának is – tudjuk meg Balogh Zsókától.
A Maspex Olympos Kft. által forgalmazott Topjoy márka az elmúlt években egyre nagyobb szerepet kap a gyümölcslépiacon: értékbeni piacrészt tekintve a top márkák közé nőtte ki magát. Cholnoky Anna brand manager szerint a növekedéshez hozzájárult mind a 0,25 literes üveges termékcsalád növekedése, a stabil fogyasztóréteggel rendelkező 1 literes kartonos kiszerelésű paradicsomlevek, illetve az elmúlt évek új termékbevezetései.
– A kis üveges italaink esetében inkább a különleges ízeket preferálják a fogyasztóink: a hagyományosnak számító őszibarack mellett a legnépszerűbbek a kaktusz, mangó, görögdinnye,
valamint a meggy-alma. Az idei szezonra is egyedi újdonsággal készülünk. Kis üvegben két új ízt, a citrom-menta és a málna-menta kombinációkat vezetjük be. A termékek a többi Topjoy termékhez hasonlóan tartósítószer- és édesítőszer-mentesen készülnek – jegyzi meg Cholnoky Anna, brand manager.
Várkonyi Vilmos, a vállalat group brand managere a Kubu gyerekital kapcsán arról számol be, hogy a kategóriájában piacvezető termék 2017-ben mind a 100%-os gyümölcslé, mind a gyümölcsital szegmensben növelni tudta eladásait az előző évhez képest.
A Rivan-Nova Kft. által forgalmazott Dr. Steinberger italok erős tradíciót képviselnek, esetükben nem dominál a csomagolások és kiszerelések változása.
– A különleges ízek, úgymint a feketeberkenye vagy más néven arónia, vagy a kombinációk (antioxidánsok) egyre népszerűbbek, de mi egy felső prémium kategóriában forgalmazunk, ahol a tudatos és igényes vásárlók a jellemzők – jegyzi meg Hajdú Péter ügyvezető igazgató.
A RAUCH Fresh termékcsaláddal a Rauch Hungária Kft. célja, hogy a nyugat-európai trendet Magyarországon is megteremtsék, és egyre népszerűbbé váljon a hűtött gyümölcslevek kategóriája a gyümölcsléfogyasztók körében.
– A termékek a gyártási technológiának köszönhetően nem tartalmaznak tartósítószert, cukrot vagy akár vizet, valóban csak a friss gyümölcs préselt levéből állnak, így a gyümölcslé megőrzi természetes ízét, értékes hatóanyagait és frissességét – mondja Polyák Anett.
A Sió-Eckes Kft. hohes C márkája 2017-ben kimagasló sikereket ért el, mennyiségi eladás tekintetében 14%-kal, értékben pedig 21%-kal tudott növekedni a 2016-os teljes évhez képest. A pozitív eredményekhez nagymértékben hozzájárult a teljes 1 literes portfólió megújult csomagolásformája és a tavalyi évben bevezetett új, 0,25 literes kis kiszerelésű PET-palackos hohes C termékcsalád.
– Mindezek mellett a PLUS+ almárka égisze alatt bevezetésre került a PLUS+ Vas alma-gránátalma-málna íz, mely a természetes C-vitamintartalom mellett, hozzáadott vas formájában a szervezet számára fontos ásványi anyagot is tartalmaz. A termék a februári bevezetést követően a harmadik legnépszerűbb ízzé vált a teljes portfólióban, ezzel is bizonyítva, hogy a fogyasztók rendkívül nyitottak az új, izgalmas ízek iránt, illetve keresik a jótékony hatású funkcionális termékeket – hívja fel a figyelmet Bogár Balázs.
Ivády Gábor megjegyzi, a gyümölcslé és nektár szegmensek növekedésével párhuzamosan az alacsonyabb gyümölcstartalmú gyümölcsital kategória részaránya csökkent a gyümölcstartalmú italok piacán belül.
– A vevő elsősorban a szemével vásárol. Mi is felismertük ezt a tényt, és azt tapasztaljuk, hogy egy jó tervezésű csomagolással jelentős eredményeket lehet elérni. Esetünkben jelenleg a félliteres kiszerelés a legsikeresebb, azonban egyértelműen látszik, hogy a magyar piacon főként az ízesítés és az ár a legfőbb szempont. Meggyőződésem, hogy rövid időn belül a beltartalom és a funkcionális érték lesz elsődlegesen fontos a vásárlók körében, és akkor lezárul egy korszak a cukros üdítők piacán – emeli ki Kozma Mihály.
Saját márkával törnek előre a diszkontok
– Továbbra is a modern kereskedelmi csatornák, azon belül is a diszkont csatorna aránya a legmagasabb a gyümölcslé értékbeni eladások vonatkozásában, súlyuk 2017-ben tovább nőtt. A teljes gyümölcslépiacot tekintve a kereskedelmi márkák mind részarányukban, mind az értékbeni eladásokban növekedtek, többek között a diszkont csatorna dinamikus fejlődésének köszönhetően. A kereskedelmi márkák növekedése elsősorban a magas gyümölcstartalmú szegmensben volt tapasztalható – fejti ki a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. kereskedelmi kiválóság vezetője.
Bogár Balázs hasonlóan értékeli a piacot, azt mondja, 2017-ben a teljes mennyiségi forgalom több mint 30%-a diszkontokban realizálódott, melynek nagy része saját márkás gyümölcslé.
Míg 2016-ban kisebb törés volt tapasztalható a saját márkás termékek növekedési trendjében, 2017-ben ismét az egyik legdinamikusabban növekvő kategória volt a hazai piacon – fejti ki a Sió-Eckes Kft. trade marketing managere.
Kovács Kitti a fogyasztói tudatosságról szót ejtve azt hangsúlyozza, hogy ez a tényező egyre jelentősebb mértékben érzékelhető hazánkban is.
– A vásárló ma már nem csupán a külső és az ár alapján dönt, fontosak neki az adott termék összetevői, származási és gyártási helye is. A mai Y-generációs vásárlók hajlandóak adott esetben több pénzt kifizetni egy hazai készítésű, magas minőségű és egészséges összetevőkből álló ízért. Ez okból kifolyólag a kereskedelmi márkák is egyre jobban törekednek a minőségi termékek előállítására, így nekünk a saját brandeknél mindenképp valamilyen pluszt kell nyújtanunk a fogyasztónak – hívja fel a figyelmet a Szikrai Borászati Kft. marketingvezetője.
Bővülő portfólió, izgalmas újdonságok
A Sió-Eckes Kft. a hohes C február-márciusi kampányában az új termék kommunikációján túl a gondoskodás és egészség kapcsolatán alapuló üzenettel erősíti a márka emocionális töltetét.
– Kiemelt ATL- és BTL-kampány mellett, tovább bővítjük mind az 1 literes, mind a 0,25 literes portfóliót a hohes C PLUS+ D-vitamin termékkel – tájékoztat Bogár Balázs.
Céljuk, hogy az új narancs-alma-maracuja-datolyaszilva az izgalmas íze mellett, a funkcionális hatásainak köszönhetően a tavalyi PLUS+ Vas eredményeihez hasonló sikereket érjen el a piacon.
Februártól több izgalmas újdonsággal találkozhatnak a fogyasztók a SIÓ gyümölcsitalok esetében is. Tovább bővül az egyre népszerűbb SIÓ Light termékcsalád, a hazai piacon leginkább kedvelt alma és őszibarack ízekben jelenlévő portfólió mellé bevezetésre kerül a meggy-szilva-alma termék.
Cél az ATL- és a BTL-eszközök egyensúlya
A gyümölcslevek vonatkozásában is folyamatos a fejlesztés a Coca-Cola Magyarországnál.
– A tavalyi évtől a legnépszerűbb 1 literes Cappy 100%-os gyümölcstartalmú termékeink már összecsomagolt, fogófüles duo-pack verzióban is elérhetőek a releváns csatornákban, amellyel egy kedvező árú, kényelmi csomagolást biztosító választási lehetőséget kínálunk a vásárlóknak, illetve hozzáadott értékű promóciót is tervezünk a márkánkon – tájékoztat Ivády Gábor.
ATL- és BTL-eszközökkel egyaránt támogatják és építik a Cappy márkát. A márkaépítésre fókuszálnak, és az ezt segítő eszközök lesznek túlsúlyban, de jelen vannak a szokásos árpromóciók, különleges ajánlatok is, amelyek az azonnali kipróbálást támogatják.
Folyamatosan keresik azokat az új eszközöket és helyeket, ahol a vásárló a megfelelő kontextusban, így például a digitális és szociális térben is találkozhat a termékükkel/márkájukkal.
Ünnepek új trade marketing eszközökkel
A Rauch Hungária Kft.-nél a 2018-as évben a korábbi évekhez hasonlóan nagy fókuszt helyeznek az eladáshelyi aktivációra, amit minden esetben a márka alapértékeinek figyelembevételével terveznek.
– A Happy Day márkánk esetében számos csatornaspecifikus aktivitásunk lesz idén, alkalmazkodva a szezonalitáshoz, valamint az adott lánc és a fogyasztók igényeihez. A márka világa kiváló lehetőséget kínál látványos másodlagos kihelyezések megjelenítésére, egyedi POS-használatra, melyeket elsősorban hipermarketekben és a nagy szervezett láncok bolttípusaiban használunk a forgalom növelésére és a márka imidzsének erősítésére – avat be Polyák Anett.
Igyál egy gyümölcsöt!
A Garden Juice Kft. meggondolásait és irányait szinte minden esetben a vevői igények határozzák meg, az egészséges életmódot szem előtt tartva.
– Mivel a mi termékünk egyedi, lényeges kiemelnünk az értékeinket annak érdekében, hogy ne daráljanak be a vásárlók a többi tömegtermék mellé. Mi nem dolgozunk sűrítményből, csakis préselt léből és velőből, ennek értelmében a szlogenünk: „Igyál egy gyümölcsöt” – mondja Kozma Mihály.
A cég kommunikációjában elsősorban a közösségi média és vevői, szakmai kiállítások dominálnak. Jelenleg a BTL-eszközöket az ATL-nél nagyobb arányban alkalmazzák, de szükségesnek tartják az ATL-kommunikációt is.
Ásványvízzel jelentkezik a Kubu
A kis kiszerelésű italok között a Maspex Olympos Kft. által forgalmazott Topjoy meghatározó szerepet tölt be a kiskereskedelmi eladások tekintetében is. A termék különlegessége, hogy minden kupakban üzenet található.
– A kommunikációt is erre építjük: TV- és online kampány mellett folyamatos Facebook-aktivitással és nyereményjátékkal készülünk az elsősorban fiatal (13–25 éves) rajongóinknak. Emellett a legerősebb magyar Instagram márkaoldal a Topjoy-hoz tartozik – hangsúlyozza Cholnoky Anna.
A fogyasztói és piaci igényekre reagálva 2017. év elején bevezettek egy nagy kiszerelésű termékvonalat. Az új Topjoy gyümölcsitalok 1,75 literes-es PET-palackban kerültek a boltok polcaira.
A vállalat a 100%-os Kubu gyümölcspüréket televíziós kampánnyal támogatja már az év elején. Emellett márciustól újdonsággal bővítik a portfóliót: a gyerekek által kedvelt málnaízzel. Mindezeken túl az egész termékcsalád csomagolása is megújul.
Új termékcsalád, széles ízválaszték
A Szikrai Borászati Kft.-nél úgy látják, fogyasztóik egyre inkább egészségtudatosak, így ezt a célcsoportot kívánják megcélozni Golden Valley termékcsaládjuk ízpalettájának bővítésével. Továbbá a szénsavasüdítőital-piacon szeretnék növelni jelenlétüket egy teljesen új termékcsalád bevezetésével.
– A Szobi mint márka mindig is a minőség és a hagyomány elkötelezettje volt. Továbbra is ezt tartjuk vezérfonalunknak, marketingkommunikációnkban is ezt tudatosítjuk vásárlóinkban. 2018-as kampányunkban a fiatalok felé szeretnénk nyitni, így erős fejlődést és jelenlétet tervezünk a social mediában. Emellett továbbra is fontosnak tartjuk a személyes kapcsolatot vásárlóinkkal, így idén is ott leszünk az ország különböző pontjain és eseményein hostesseinkkel, ahol a jól megszokott és az újonnan érkező „Szobi ízeket” kóstolhatja meg a nagyérdemű – fejti ki Kovács Kitti.
Bevált az új csomagolás
A Pfanner gyümölcslevei 2017-ben vadonatúj csomagolásba bújtak, mely egyedülálló a magyar piacon.
– A visszajelzések is megerősítették a márkát abban, hogy a gyümölcsök szeretete és a tudatos szemlélet ötvözete továbbra is a legjobb irány a piacon – jelzi Balogh Zsóka.
Az In-Food 2000 Kft. szakemberei a kommunikációban nem választják szét a gyümölcslé szegmensen belül a kategóriákat, viszont a márka új termékét, az ízesített Pure teát (mely cukor- és édesítőszer-mentes) jellegéből adódóan külön kezelik.
Általában eladáshelyi, BTL-megoldásokkal dolgoznak, melyek bizonyítottan hatékony választások a termék esetében.
Töretlen az 5 napos kúra program sikere
Hajdú Péter ügyvezető igazgató elmondása szerint a Dr. Steinberger termékeket forgalmazó Rivan-Nova Kft. 2016-hoz képest enyhe, 5-6%-os visszaeséssel zárta a 2017-es esztendőt.
– Továbbra is a ritka, különleges gyümölcsök és zöldségek irányába fejleszt a német gyártópartnerünk. Saját 5 napos kúra programunk töretlenül nagy népszerűségnek örvend, ezért nem is kívánunk változtatni rajta – tudjuk meg Hajdú Pétertől.
A vállalat a közeljövőben országos nyereményjátékot tervez bonyolítani, ennek részletei még kidolgozás alatt állnak. Emellett hirdetéseiket, aktivitásaikat szintén tovább erősítik a közösségi médiákban.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Nébih: fémdarabok találhatók a Coca-Cola HBC Austria GmbH által gyártott egyes üdítőitalokban
Az osztrák hatóság az EU élelmiszer- és takarmánybiztonsági riasztási rendszerén…
Tovább olvasom >Termékvisszahívást rendelt el a Coca-Cola HBC Ausztriában
Elővigyázatosságból visszahívta fél literes kiszerelésű, különböző szénsavas italait a Coca-Cola…
Tovább olvasom >Viharos idők, aranyat érő termések
Az elmúlt időszakban a gyümölcslevek piaca dinamikus fejlődésen ment keresztül,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >