Magazin: Terjed az egészségtudatos szemlélet a gyümölcslépiacon

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2018. 03. 22. 07:35

A gyümölcslépiac bővülése folytatódott tavaly is, ami leginkább a nektár szegmensnek köszönhető. A gyártók a fogyasztói igényekre reagálva egyre inkább az egészséges összetevők felhasználására törekednek, a vevők különlegességek kipróbálására irányuló vágyait pedig újabb és újabb ízekkel, ízkombinációkkal igyekeznek kiszolgálni. Előretörnek a diszkontok, főként a saját márkás termékeiknek köszönhetően.

kategóriában mindig is tapasztalható volt bizonyos mértékű szezonalitás, nincs ez másképp ezúttal sem: a nyári időszakban az alacsonyabb gyümölcstartalmú, frissítő termékek iránti kereslet bővül, míg a hűvösebb, téli időszakban a magas gyümölcstartalmú termékek népszerűsége nő a vásárlók körében.

Ivády Gábor
kereskedelmi kiválóság vezető
Coca-Cola HBC

– A kategóriára alapvető hatással van a gyümölcsalapanyagok világpiaci ára, ha ebben változás történik, az minden gyártót érint. 2017-ben is több piaci szereplő kényszerült áremelésre – jelzi Ivády Gábor, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. kereskedelmi kiválóság vezetője.

Bogár Balázs
trade marketing manager
Sió-Eckes

A Sió-Eckes Kft.-nél hasonló tapasztatokról számolnak be, kiegészítve azzal, hogy a várakozásokat meghaladó reálbér-növekedés is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy 2017-ben folyamatosan történelmi csúcsot döntött Magyarországon a fogyasztók bizalmi indexe.

– Legutóbb 1998-ban volt ilyen magasan és a tavalyi év első 3 negyedéve alapján töretlen a vásárlók optimizmusa. Annak ellenére, hogy továbbra is jelentős árérzékenységet lehet tapasztalni, a vevők egyre inkább hajlandók költeni a jobb minőségű, magasabb árpontú termékekre is – tájékoztat Bogár Balázs, a vállalat trade marketing managere.

Polyák Anett
trade marketing manager
Rauch Hungária

A Rauch Hungária Kft. szakemberei a növekedés egyik kulcsát a folyamatos innovációban látják.

– Ha a nyugat-európai piacra tekintünk, akkor megfigyelhetjük, hogy a gyümölcslépiacból egyre nagyobb szeletet hasít ki és még mindig növekvő trend a hűtött, közvetlenül préselt, nem sűrítményből készült gyümölcslé iránti igény. Ennek a kívánalomnak eleget téve vezettük be a piacon a Rauch Fresh termékeket, melyek közvetlenül préselt, nem koncentrátumból készült, hűtött tárolást igénylő termékek – tudjuk meg Polyák Anett trade marketing managertől.

A Garden Juice számára a minőségi termékek kínálatán kívül az is fontos, hogy munkatársaik milyen rálátással és piaci ismeretekkel rendelkeznek.

– Elsősorban szakképzett értékesítőink tudták befolyásolni az eladásainkat 2017-ben. Ők folyamatosan megosztják a napi tapasztalataikat a vezetőikkel, ezáltal gyorsan tudunk reagálni az észrevételekre. Ez nagyon fontos, mert a jól kezelt észrevétel eladást generál – hangsúlyozza Kozma Mihály, a Garden Juice Kft. kereskedelmi vezetője.

Csábítják a fogyasztókat a különleges ízek

Kovács Kitti
marketingvezető
Szikrai Borászat

Kovács Kitti, a Szobi gyümölcsleveket forgalmazó Szikrai Borászati Kft. marketingvezetője arról számol be, hogy a gyümölcsléeladások íz tekintetében nem változtak jelentősen az utóbbi évekhez képest. A megszokott alapízek az őszibarack, alma, narancs még mindig vezetők a gyümölcslépiacon. Mindemellett a vásárlók egyre nyitottabbak a vegyes ízek iránt, mint például a trópusi mix, alma-banán, szamóca-alma és a vegyes zöldség-gyümölcslevek kombinációja. Szintén jellemző, hogy egyre jobban erősödik a 100% gyümölcs- és zöldséglevek iránti kereslet, ám a forgalmat nézve még mindig a 12%-os gyümölcstartalmú italok vezetnek.

– Csomagolás és kiszerelés tekintetében az alacsonyabb árkategóriás termékeknél a 1,5–2 literes PET-palackos kiszerelés, magasabb gyümölcstartalmú és árfekvésű termékeknél pedig a kisebb űrtartalmú és üveges kiszerelés a vásárlók által legpreferáltabb termékek. A tetra dobozos italok sikere változatlan, 0,2-es és literes kiszerelésben egyaránt – mondja Kovács Kitti.

Balogh Zsóka
marketingvezető
In-Food 2000

– A tradicionálisan kedvelt ízek mellett fogyasztóink kifejezetten kedvelik a Pfanner multivitamint és az ananászlevet is – fűzi hozzá személyes tapasztalatait Balogh Zsóka, az In-Food 2000 Kft. marketingvezetője. Azt is fontosnak tartja kiemelni, hogy a Pfanner márka hagyományosan erős a 2 literes kiszerelésű termékekben, a fogyasztók továbbra is szívesen választják a nagy palackos prémium termékeket.

– Ami emellett még a mostani trendet jellemzi, az a cukortartalom tudatos visszaszorítása. A Pfanner a 2017-es üzleti évben bevezette a magyarországi piacon egyedülálló Pure 1 literes teáit, melyek amellett, hogy főzött teák, cukor- és édesítőszer-mentesek, valamint teljesen vegának is – tudjuk meg Balogh Zsókától.

A Maspex Olympos Kft. által forgalmazott Topjoy márka az elmúlt években egyre nagyobb szerepet kap a gyümölcslépiacon: értékbeni piacrészt tekintve a top márkák közé nőtte ki magát. Cholnoky Anna brand manager szerint a növekedéshez hozzájárult mind a 0,25 literes üveges termékcsalád növekedése, a stabil fogyasztóréteggel rendelkező 1 literes kartonos kiszerelésű paradicsomlevek, illetve az elmúlt évek új termékbevezetései.

– A kis üveges italaink esetében inkább a különleges ízeket preferálják a fogyasztóink: a hagyományosnak számító őszibarack mellett a legnépszerűbbek a kaktusz, mangó, görögdinnye,

Várkonyi Vilmos
group brand manager
Maspex Olympos

valamint a meggy-alma. Az idei szezonra is egyedi újdonsággal készülünk. Kis üvegben két új ízt, a citrom-menta és a málna-menta kombinációkat vezetjük be. A termékek a többi Topjoy termékhez hasonlóan tartósítószer- és édesítőszer-mentesen készülnek – jegyzi meg Cholnoky Anna, brand manager.

Várkonyi Vilmos, a vállalat group brand managere a Kubu gyerekital kapcsán arról számol be, hogy a kategóriájában piacvezető termék 2017-ben mind a 100%-os gyümölcslé, mind a gyümölcsital szegmensben növelni tudta eladásait az előző évhez képest.

 

 

Hajdú Péter
ügyvezető igazgató
Rivan-Nova

A Rivan-Nova Kft. által forgalmazott Dr. Stein­berger italok erős tradíciót képviselnek, esetükben nem dominál a csomagolások és kiszerelések változása.

– A különleges ízek, úgymint a feketeberkenye vagy más néven arónia, vagy a kombinációk (antioxidánsok) egyre népszerűbbek, de mi egy felső prémium kategóriában forgalmazunk, ahol a tudatos és igényes vásárlók a jellemzők – jegyzi meg Hajdú Péter ügyvezető igazgató.

A RAUCH Fresh termékcsaláddal a Rauch Hungária Kft. célja, hogy a nyugat-európai trendet Magyarországon is megteremtsék, és egyre népszerűbbé váljon a hűtött gyümölcslevek kategóriája a gyümölcsléfogyasztók körében.

– A termékek a gyártási technológiának köszönhetően nem tartalmaznak tartósítószert, cukrot vagy akár vizet, valóban csak a friss gyümölcs préselt levéből állnak, így a gyümölcslé megőrzi természetes ízét, értékes hatóanyagait és frissességét – mondja Polyák Anett.

A Sió-Eckes Kft. hohes C márkája 2017-ben kimagasló sikereket ért el, mennyiségi eladás tekintetében 14%-kal, értékben pedig 21%-kal tudott növekedni a 2016-os teljes évhez képest. A pozitív eredményekhez nagymértékben hozzájárult a teljes 1 literes portfólió megújult csomagolásformája és a tavalyi évben bevezetett új, 0,25 literes kis kiszerelésű PET-palackos hohes C termékcsalád.

– Mindezek mellett a PLUS+ almárka égisze alatt bevezetésre került a PLUS+ Vas alma-gránátalma-málna íz, mely a természetes C-vitamintartalom mellett, hozzáadott vas formájában a szervezet számára fontos ásványi anyagot is tartalmaz. A termék a februári bevezetést követően a harmadik legnépszerűbb ízzé vált a teljes portfólióban, ezzel is bizonyítva, hogy a fogyasztók rendkívül nyitottak az új, izgalmas ízek iránt, illetve keresik a jótékony hatású funkcionális termékeket – hívja fel a figyelmet Bogár Balázs.

Ivády Gábor megjegyzi, a gyümölcslé és nektár szegmensek növekedésével párhuzamosan az alacsonyabb gyümölcstartalmú gyümölcsital kategória részaránya csökkent a gyümölcstartalmú italok piacán belül.

– A vevő elsősorban a szemével vásárol. Mi is felismertük ezt a tényt, és azt tapasztaljuk, hogy egy jó tervezésű csomagolással jelentős eredményeket lehet elérni. Esetünkben jelenleg a félliteres kiszerelés a legsikeresebb, azonban egyértelműen látszik, hogy a magyar piacon főként az ízesítés és az ár a legfőbb szempont. Meggyőződésem, hogy rövid időn belül a beltartalom és a funkcionális érték lesz elsődlegesen fontos a vásárlók körében, és akkor lezárul egy korszak a cukros üdítők piacán – emeli ki Kozma Mihály.

Saját márkával törnek előre a diszkontok

– Továbbra is a modern kereskedelmi csatornák, azon belül is a diszkont csatorna aránya a legmagasabb a gyümölcslé értékbeni eladások vonatkozásában, súlyuk 2017-ben tovább nőtt. A teljes gyümölcslépiacot tekintve a kereskedelmi márkák mind részarányukban, mind az értékbeni eladásokban növekedtek, többek között a diszkont csatorna dinamikus fejlődésének köszönhetően. A kereskedelmi márkák növekedése elsősorban a magas gyümölcstartalmú szegmensben volt tapasztalható – fejti ki a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. kereskedelmi kiválóság vezetője.

Bogár Balázs hasonlóan értékeli a piacot, azt mondja, 2017-ben a teljes mennyiségi forgalom több mint 30%-a diszkontokban realizálódott, melynek nagy része saját márkás gyümölcslé.

Míg 2016-ban kisebb törés volt tapasztalható a saját márkás termékek növekedési trendjében, 2017-ben ismét az egyik legdinamikusabban növekvő kategória volt a hazai piacon – fejti ki a Sió-Eckes Kft. trade marketing managere.

Kovács Kitti a fogyasztói tudatosságról szót ejtve azt hangsúlyozza, hogy ez a tényező egyre jelentősebb mértékben érzékelhető hazánkban is.

– A vásárló ma már nem csupán a külső és az ár alapján dönt, fontosak neki az adott termék összetevői, származási és gyártási helye is. A mai Y-generációs vásárlók hajlandóak adott esetben több pénzt kifizetni egy hazai készítésű, magas minőségű és egészséges összetevőkből álló ízért. Ez okból kifolyólag a kereskedelmi márkák is egyre jobban törekednek a minőségi termékek előállítására, így nekünk a saját brandeknél mindenképp valamilyen pluszt kell nyújtanunk a fogyasztónak – hívja fel a figyelmet a Szikrai Borászati Kft. marketingvezetője.

Bővülő portfólió, izgalmas újdonságok

A Sió-Eckes Kft. a hohes C február-márciusi kampányában az új termék kommunikációján túl a gondoskodás és egészség kapcsolatán alapuló üzenettel erősíti a márka emocionális töltetét.

– Kiemelt ATL- és BTL-kampány mellett, tovább bővítjük mind az 1 literes, mind a 0,25 literes portfóliót a hohes C PLUS+ D-vitamin termékkel – tájékoztat Bogár Balázs.

Céljuk, hogy az új narancs-alma-maracuja-datolyaszilva az izgalmas íze mellett, a funkcionális hatásainak köszönhetően a tavalyi PLUS+ Vas eredményeihez hasonló sikereket érjen el a piacon.

Februártól több izgalmas újdonsággal találkozhatnak a fogyasztók a SIÓ gyümölcsitalok esetében is. Tovább bővül az egyre népszerűbb SIÓ Light termékcsalád, a hazai piacon leginkább kedvelt alma és őszibarack ízekben jelenlévő portfólió mellé bevezetésre kerül a meggy-szilva-alma termék.

Cél az ATL- és a BTL-eszközök egyensúlya

A gyümölcslevek vonatkozásában is folyamatos a fejlesztés a Coca-Cola Magyarországnál.

– A tavalyi évtől a legnépszerűbb 1 literes Cappy 100%-os gyümölcstartalmú termékeink már összecsomagolt, fogófüles duo-pack verzióban is elérhetőek a releváns csatornákban, amellyel egy kedvező árú, kényelmi csomagolást biztosító választási lehetőséget kínálunk a vásárlóknak, illetve hozzáadott értékű promóciót is tervezünk a márkánkon – tájékoztat Ivády Gábor.

ATL- és BTL-eszközökkel egyaránt támogatják és építik a Cappy márkát. A márkaépítésre fókuszálnak, és az ezt segítő eszközök lesznek túlsúlyban, de jelen vannak a szokásos árpromóciók, különleges ajánlatok is, amelyek az azonnali kipróbálást támogatják.

Folyamatosan keresik azokat az új eszközöket és helyeket, ahol a vásárló a megfelelő kontextusban, így például a digitális és szociális térben is találkozhat a termékükkel/márkájukkal.

Ünnepek új trade marketing eszközökkel

A Rauch Hungária Kft.-nél a 2018-as évben a korábbi évekhez hasonlóan nagy fókuszt helyeznek az eladáshelyi aktivációra, amit minden esetben a márka alapértékeinek figyelembevételével terveznek.

– A Happy Day márkánk esetében számos csatornaspecifikus aktivitásunk lesz idén, alkalmazkodva a szezonalitáshoz, valamint az adott lánc és a fogyasztók igényeihez. A márka világa kiváló lehetőséget kínál látványos másodlagos kihelyezések megjelenítésére, egyedi POS-használatra, melyeket elsősorban hipermarketekben és a nagy szervezett láncok bolttípusaiban használunk a forgalom növelésére és a márka imidzsének erősítésére – avat be Polyák Anett.

Igyál egy gyümölcsöt!

Kozma Mihály
kereskedelmi vezető
Garden Juice

A Garden Juice Kft. meggondolásait és irányait szinte minden esetben a vevői igények határozzák meg, az egészséges életmódot szem előtt tartva.

– Mivel a mi termékünk egyedi, lényeges kiemelnünk az értékeinket annak érdekében, hogy ne daráljanak be a vásárlók a többi tömegtermék mellé. Mi nem dolgozunk sűrítményből, csakis préselt léből és velőből, ennek értelmében a szlogenünk: „Igyál egy gyümölcsöt” – mondja Kozma Mihály.

A cég kommunikációjában elsősorban a közösségi média és vevői, szakmai kiállítások dominálnak. Jelenleg a BTL-eszközöket az ATL-nél nagyobb arányban alkalmazzák, de szükségesnek tartják az ATL-kommunikációt is.

Ásványvízzel jelentkezik a Kubu

Cholnoky Anna
brand manager
Maspex Olympos

A kis kiszerelésű italok között a Maspex Olympos Kft. által forgalmazott Topjoy meghatározó szerepet tölt be a kiskereskedelmi eladások tekintetében is. A termék különlegessége, hogy minden kupakban üzenet található.

– A kommunikációt is erre építjük: TV- és online kampány mellett folyamatos Facebook-aktivitással és nyereményjátékkal készülünk az elsősorban fiatal (13–25 éves) rajongóinknak. Emellett a legerősebb magyar Instagram márkaoldal a Topjoy-hoz tartozik – hangsúlyozza Cholnoky Anna.

A fogyasztói és piaci igényekre reagálva 2017. év elején bevezettek egy nagy kiszerelésű termékvonalat. Az új Topjoy gyümölcsitalok 1,75 literes-es PET-palackban kerültek a boltok polcaira.

A vállalat a 100%-os Kubu gyümölcspüréket televíziós kampánnyal támogatja már az év elején. Emellett márciustól újdonsággal bővítik a portfóliót: a gyerekek által kedvelt málnaízzel. Mindezeken túl az egész termékcsalád csomagolása is megújul.

Új termékcsalád, széles ízválaszték

A Szikrai Borászati Kft.-nél úgy látják, fogyasztóik egyre inkább egészségtudatosak, így ezt a célcsoportot kívánják megcélozni Golden Valley termékcsaládjuk ízpalettájának bővítésével. Továbbá a szénsavasüdítőital-piacon szeretnék növelni jelenlétüket egy teljesen új termékcsalád bevezetésével.

– A Szobi mint márka mindig is a minőség és a hagyomány elkötelezettje volt. Továbbra is ezt tartjuk vezérfonalunknak, marketingkommunikációnkban is ezt tudatosítjuk vásárlóinkban. 2018-as kampányunkban a fiatalok felé szeretnénk nyitni, így erős fejlődést és jelenlétet tervezünk a social mediában. Emellett továbbra is fontosnak tartjuk a személyes kapcsolatot vásárlóinkkal, így idén is ott leszünk az ország különböző pontjain és eseményein hostesseinkkel, ahol a jól megszokott és az újonnan érkező „Szobi ízeket” kóstolhatja meg a nagyérdemű – fejti ki Kovács Kitti.

Bevált az új csomagolás

A Pfanner gyümölcslevei 2017-ben vadonatúj csomagolásba bújtak, mely egyedülálló a magyar piacon.

– A visszajelzések is megerősítették a márkát abban, hogy a gyümölcsök szeretete és a tudatos szemlélet ötvözete továbbra is a legjobb irány a piacon – jelzi Balogh Zsóka.

Az In-Food 2000 Kft. szakemberei a kommunikációban nem választják szét a gyümölcslé szegmensen belül a kategóriákat, viszont a márka új termékét, az ízesített Pure teát (mely cukor- és édesítőszer-mentes) jellegéből adódóan külön kezelik.

Általában eladáshelyi, BTL-megoldásokkal dolgoznak, melyek bizonyítottan hatékony választások a termék esetében.

Töretlen az 5 napos kúra program sikere

Hajdú Péter ügyvezető igazgató elmondása szerint a Dr. Steinberger termékeket forgalmazó Rivan-Nova Kft. 2016-hoz képest enyhe, 5-6%-os visszaeséssel zárta a 2017-es esztendőt.

– Továbbra is a ritka, különleges gyümölcsök és zöldségek irányába fejleszt a német gyártópartnerünk. Saját 5 napos kúra programunk töretlenül nagy népszerűségnek örvend, ezért nem is kívánunk változtatni rajta – tudjuk meg Hajdú Pétertől.

A vállalat a közeljövőben országos nyereményjátékot tervez bonyolítani, ennek részletei még kidolgozás alatt állnak. Emellett hirdetéseiket, aktivitásaikat szintén tovább erősítik a közösségi médiákban.

Budai Klára

Kapcsolódó cikkeink