Havi forgalom egy hét alatt? – Egy vírus hatása a vásárlási szokásainkra

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 03. 15. 15:15

Hetek óta másról sem lehet hallani, csak a koronavírusról. Mindenki tudja, miről van szó, és az emberek többsége fél a vírus egészségügyi hatásaitól. De mi a helyzet a gazdasági hatásokkal? A félelem hogyan befolyásolja a vásárlási szokásainkat? A dunnhumby adataiból most kiderül, hogyan változtatta meg a vírus terjedése az FMCG-termékek piacát.

Kalocsai Fanni
kereskedelmi vezető
dunnhumby

Február utolsó hetében régen látott mértékben rohanták meg a vásárlók a Tesco-áruházakat, az előző héthez képest ugrásszerűen nőtt meg a forgalom. De mit is jelent a pánikszerű vásárlás számokban?

Rengeteg kategória forgalma megugrott, a vásárlási láz abszolút nyertesei azonban a lisztek voltak. A kategória összes terméke növekedni tudott, összességében pedig több mint háromszor annyi liszt fogyott, mint egy héttel korábban. Ez többszáz tonna extraforgalmat jelent a Tesco-áruházakban.

Második helyen a rizs kategória végzett 172%-os forgalomnövekedéssel, de a konzerv, tészta, olaj és cukor eladása is rendkívüli volt, mindegyik kategória legalább megduplázta az előző heti teljesítményét. Az alapvető élelmiszerek iránti kereslet

hatalmas mértékben nőtt, de a vásárlók gyakorlatilag minden tartós élelmiszert elkezdtek felhalmozni, így 25-30%-kal többet költöttek fagyasztott élelmiszerekre, instant ételekre és ásványvízre is.

A vírus által generált pánik a háztartási és kozmetikai cikkek teljesítményére nem igazán hatott ki. Figyelemre méltó azonban a fertőtlenítőszerek teljesítménye, ahol 2,5-szeres forgalomnövekedést tapasztaltunk.

Gondolhatnánk, hogy a médiában megjelenő hírek miatt hirtelen mindenki elment bevásárolni, a valóságban viszont nem ez történt. Vásárlói adataink szerint csupán 2%-kal volt több kosár a Tescóban, viszont a vásárlók közel 17%-kal, milliárdos nagyságrenddel többet költöttek. Egyértelműen látszik, hogy azokat a termékeket vásárolták, amelyeket jellemzően nagybevásárlás során szoktak, azonban sokkal többet. Például az egyik saját márkás liszt kosarainak több mint negyede legalább 10 db terméket tartalmazott. Ezek szinte hihetetlen számok, és mindösszesen egy hétről
beszélünk
.

Ha kíváncsi, hogy az Ön márkájára hogyan hatott a vírus, keresse a dunnhumby insight csapatát! (x)

 

Kapcsolódó cikkeink