Hatósági tájékoztatás a szezonálisan történő állatmozgások kapcsán
Az állatok folyamatos és naprakész nyomonkövethetősége érdekében a szarvasmarhatartók adminisztrációs kötelezettségei közé tartozik a saját tenyészeteken belüli mozgások bejelentése. Az adatokat a Nébih által üzemeltetett ENAR rendszerben kell vezetni. A tenyészeten belüli (például szezonális) mozgatáskor célszerű az ingyenesen kiváltható e-marhalevelet választani.

(Fotó: Pixabay)
Az adatok gyors beérkezését és feldolgozását, valamint hiba esetén az állattartók mielőbbi értesítését segíti a Nébih azzal, hogy a mozgások online bejelentését lehetővé tette:
- tömeges bejelentés esetén XML formátumban (5147 – Szarvasmarha átkötés bejelentő – állomány),
- egyedi bejelentés esetén pedig az interneten kitölthető bejelentő lapon (3147 – Szarvasmarha átkötés bejelentő).
Ezen bizonylatok esetében lehetőség van marhalevél és e-marhalevél igénylésére is
Amennyiben az állatok előreláthatólag nem új tenyészetbe, tehát nem a „saját” tenyészeten kívülre fognak kerülni, érdemes az ingyenesen kiváltható e-marhalevelet választani.
E dokumentum kapcsán kiemelendő, hogy a papíralapú marhalevélhez hasonlóan hatósági bizonyítványnak minősül, tulajdont nem igazol. Ugyanakkor a marhalevéltől eltérően az e-marhalevél csak az alábbi esetekben használható bejelentésre:
- elhullott vagy szállításkor elhullott,
- leölés,
- vágóhídon kívüli kényszervágás.
A fenti esetekben az e-marhalevéllel rendelkező szarvasmarhákat a 3150 – Szarvasmarha végleges kikerülés bejelentése bizonylaton lehet kikerültetni. A végleges kikerültetésre szánt egyedek tetemének ártalmatlanítására való elszállíttatása esetén az ATEV részére az e-marhalevelet át kell adni.
Fontos megjegyezni, hogy a leírt módok és bizonylattípusok kizárólag a saját tenyészeteken belüli állatmozgások bejelentésére szolgálnak. Ennek feltétele, hogy egy vármegyén belül több állattartó-típusú tenyészettel kell rendelkezni.
Az online bejelentések előnye, hogy a hibátlanul kitöltött és beadott bizonylatok vagy betöltött állományok azonnal megjelennek a rendszerben.
A bejelentésekkel kapcsolatos további információk elérhetőek az (https://portal.nebih.gov.hu/enar) ENAR aloldalon.
A felmerülő kérdésekkel a vármegyei körzeti kapcsolattartókhoz, valamint a Nébih Ügyfélszolgálatához lehet fordulni az alábbi elérhetőségeken:
- Postázási cím: Nébih-ENAR, 1537 Budapest, Pf. 397.
- Központi telefonszám: 06-1-336-9050
- E-mail: enarufsz@nebih.gov.hu
Nébih
Kapcsolódó cikkeink
Elkészült az EU Riasztási és Együttműködési Hálózatának 2024-es összefoglalója
Az Európai Unió Riasztási és Együttműködési Hálózata (ACN) 2024-ben 9400-nál…
Tovább olvasom >Nagy István: hamarosan újraindulhatnak a kínai-magyar agrárkapcsolatok
A magyar mezőgazdaságot és agráriumot számos kihívás érte az utóbbi…
Tovább olvasom >Tovább erősödnek a kínai-magyar agrárkapcsolatok
A magyar mezőgazdaságot és agráriumot számos kihívás érte az utóbbi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Berobbant a Rossmann az e-kereskedelmi toplistára
Először szerepel a Rossmann a PwC által összeállított 2024-es E-toplistán…
Tovább olvasom >K&H fenntarthatósági index: több a jó szándék, de a tettek még váratnak magukra
A 300 millió forintnál nagyobb árbevételű hazai vállalatok körében végzett…
Tovább olvasom >75 év szenvedély, teljesítmény és innováció – a Shell és a Scuderia Ferrari HP ikonikus együttműködését ünneplik világszerte
A Shell idén ünnepli a Scuderia Ferrari HP-vel való legendás…
Tovább olvasom >