Hatékonyság az e-kereskedelemben: nő a last mile logisztikai raktárak szerepe
A GKI beszámolója szerint 2021-ben az online piac 1200 milliárd forintos forgalmat generált Magyarországon, és közel 67 millió megrendelést szállítottak ki a szolgáltatók. Annak ellenére, hogy idén csak 8-10 százalékos növekedés várható, a rendelések száma így is túlnőhet a 70 milliós nagyságrenden. A vásárlók számára a megbízható fizetési platformok és a jó ügyfélszolgálat mellett a gyors kiszállítás az egyik legfontosabb tényező. A logisztikai folyamatok hatékonyságának fokozásához ezért olyan raktárakra van szükség, melyek elősegítik a fő forgalmi csomópontok könnyű megközelítését – vélik a Panattoni, Európa legnagyobb ipari ingatlanfejlesztő vállalatának szakemberei.
Mitől lesz gyors a kiszállítás?
A gyors kiszállítás elengedhetetlen az ügyfelek elégedettségének és hűségének megtartásához a modern piacon. A vezető e-commerce cégek többnyire automatizáció segítségével próbálják meg felgyorsítani a folyamatokat. A technológia lehetővé teszi a megrendelések gyors és hatékony teljesítését és kiszállítását, de nem kínál megoldást minden problémára – például a nagy távolságokra vagy a kiszolgáló raktárak előnytelen elhelyezkedésére, és az ebből következő környezeti terhelésre sem.
Az automatizált folyamatokon gyorsítani sokszor (főleg a nagy rendelésvolumennel rendelkező országrészek esetében) csak az ún. last mile (utolsó kilométer) raktárakban rejlő lehetőségek kiaknázásával lehetséges.
„A last mile típusú raktárak stratégiailag a városközpontok és bekötőutak közelében helyezkednek el. Azáltal, hogy a cégek a városi vagy külvárosi területeken létesítenek vagy bérelnek ilyen létesítményeket, csökkenthetik a termékeik által megtett távolságot, ami gyorsabb szállítási időt eredményez”
– fogalmaz Kemenes László, a Panattoni magyarországi ügyvezető igazgatója.
Azáltal, hogy csökken a termékek által megtett távolság, csökkennek a szállítási költségek is. A megtakarítást a szolgáltatók legtöbbször arra használják fel, hogy versenyképesebb árakat biztosítsanak az ügyfeleknek, ezáltal növeljék is azok számát.
A „last mile” típusú raktárakkal a vállalatok csökkenthetik a környezetre gyakorolt negatív hatásukat is. A termékeknek kevesebbet kell utazniuk, így csökken az ökolábnyomuk. Ezen felül egyre több olyan last mile raktár épül, amely nem csak stratégiai pozíciójával, hanem kialakításával is hozzájárul a fenntarthatósághoz. A Panattoni City Dock Törökbálint nevű fejlesztése, amelyet 2023-ban adnak át, például energia- és víztakarékos rendszerrel, valamint BREEAM Excellent minősítéssel rendelkezik majd. A bérlők tehát nem csak saját folyamataik optimalizálásával, hanem a bérbeadó körültekintő kiválasztásával is hozzájárulhatnak egy zöldebb jövőhöz.
„Összességében a last mile raktárak nagyszerű megoldást jelentenek azon cégek számára, amelyek javítani szeretnék a szállítási hatékonyságot és a készletgazdálkodási folyamatokat, illetve csökkentenék a költségeket és a környezeti hatásukat. Egyre népszerűbb választásnak bizonyulnak azon vállalkozások számára, amelyek ki akarják elégíteni ügyfeleik igényeit, és versenyképesek akarnak maradni a mai gyors tempójú piacon”
– tette hozzá Tóth Mariann, a Panattoni magyarországi bérbeadási igazgatója.
Kapcsolódó cikkeink
Jön a jubileumi Logisztikai Évkönyv: szerzők és szponzorok jelentkezését is várják
A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) gondozásában megjelenő Logisztikai Évkönyv, már évtizedek…
Tovább olvasom >A hajózásban a hiszti rossz tanácsadó, vallja az egykori MAHART vezér, hajózási szakember, Szalma Botond.
Szalma Botond, a PlimSoll Zrt elnöke volt a FutureTalks podcast…
Tovább olvasom >Globális hálózatának bővítéséről és csökkenő éves bevételről számolt be a DACHSER
A DACHSER német logisztikai vállalat 2023-ban befektetések, számos felvásárlás és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >