Hatékonyság az e-kereskedelemben: nő a last mile logisztikai raktárak szerepe
A GKI beszámolója szerint 2021-ben az online piac 1200 milliárd forintos forgalmat generált Magyarországon, és közel 67 millió megrendelést szállítottak ki a szolgáltatók. Annak ellenére, hogy idén csak 8-10 százalékos növekedés várható, a rendelések száma így is túlnőhet a 70 milliós nagyságrenden. A vásárlók számára a megbízható fizetési platformok és a jó ügyfélszolgálat mellett a gyors kiszállítás az egyik legfontosabb tényező. A logisztikai folyamatok hatékonyságának fokozásához ezért olyan raktárakra van szükség, melyek elősegítik a fő forgalmi csomópontok könnyű megközelítését – vélik a Panattoni, Európa legnagyobb ipari ingatlanfejlesztő vállalatának szakemberei.

Fontos a fő forgalmi csomópontok könnyű megközelítése
Mitől lesz gyors a kiszállítás?
A gyors kiszállítás elengedhetetlen az ügyfelek elégedettségének és hűségének megtartásához a modern piacon. A vezető e-commerce cégek többnyire automatizáció segítségével próbálják meg felgyorsítani a folyamatokat. A technológia lehetővé teszi a megrendelések gyors és hatékony teljesítését és kiszállítását, de nem kínál megoldást minden problémára – például a nagy távolságokra vagy a kiszolgáló raktárak előnytelen elhelyezkedésére, és az ebből következő környezeti terhelésre sem.
Az automatizált folyamatokon gyorsítani sokszor (főleg a nagy rendelésvolumennel rendelkező országrészek esetében) csak az ún. last mile (utolsó kilométer) raktárakban rejlő lehetőségek kiaknázásával lehetséges.
„A last mile típusú raktárak stratégiailag a városközpontok és bekötőutak közelében helyezkednek el. Azáltal, hogy a cégek a városi vagy külvárosi területeken létesítenek vagy bérelnek ilyen létesítményeket, csökkenthetik a termékeik által megtett távolságot, ami gyorsabb szállítási időt eredményez”
– fogalmaz Kemenes László, a Panattoni magyarországi ügyvezető igazgatója.
Azáltal, hogy csökken a termékek által megtett távolság, csökkennek a szállítási költségek is. A megtakarítást a szolgáltatók legtöbbször arra használják fel, hogy versenyképesebb árakat biztosítsanak az ügyfeleknek, ezáltal növeljék is azok számát.
A „last mile” típusú raktárakkal a vállalatok csökkenthetik a környezetre gyakorolt negatív hatásukat is. A termékeknek kevesebbet kell utazniuk, így csökken az ökolábnyomuk. Ezen felül egyre több olyan last mile raktár épül, amely nem csak stratégiai pozíciójával, hanem kialakításával is hozzájárul a fenntarthatósághoz. A Panattoni City Dock Törökbálint nevű fejlesztése, amelyet 2023-ban adnak át, például energia- és víztakarékos rendszerrel, valamint BREEAM Excellent minősítéssel rendelkezik majd. A bérlők tehát nem csak saját folyamataik optimalizálásával, hanem a bérbeadó körültekintő kiválasztásával is hozzájárulhatnak egy zöldebb jövőhöz.
„Összességében a last mile raktárak nagyszerű megoldást jelentenek azon cégek számára, amelyek javítani szeretnék a szállítási hatékonyságot és a készletgazdálkodási folyamatokat, illetve csökkentenék a költségeket és a környezeti hatásukat. Egyre népszerűbb választásnak bizonyulnak azon vállalkozások számára, amelyek ki akarják elégíteni ügyfeleik igényeit, és versenyképesek akarnak maradni a mai gyors tempójú piacon”
– tette hozzá Tóth Mariann, a Panattoni magyarországi bérbeadási igazgatója.
Kapcsolódó cikkeink
Az EU alapvető árucikkek, valamint egészségügyi eszközök felhalmozására tett javaslatot válságok esetére
Az Európai Bizottság javaslatokat mutatott be alapvető szükségleteket kielégítő áruk,…
Tovább olvasom >Megháromszorozza területét a HGL a HelloParks Maglód megaparkban
Újabb 10 ezer négyzetméter területre írt alá bérleti szerződést a…
Tovább olvasom >Ismét Business Superbrands elismerést kapott a Magyar Logisztikai Egyesület
A Magyar Logisztikai Egyesületet (MLE) 2025 júniusában ismét Business Superbrands…
Tovább olvasom >További cikkeink
Extrém nyár, rekordmeleg: így reagálnak a boltláncok a hőségre
Soha nem mértek még olyan magas hőmérsékletet Budapesten, mint az…
Tovább olvasom >Elkészült a nyugdíjasok élelmiszer-utalványáról szóló rendelet tervezete
Elkészült a nyugdíjasoknak járó, 30 ezer forint értékű élelmiszer-utalványról szóló…
Tovább olvasom >K&H: a tényadatban szereplőnél jóval komolyabb inflációt érzékelnek a középkorúak
A középkorú magyarok inflációs érzete továbbra is messze meghaladja a…
Tovább olvasom >