Ha sokáig vitáznak, hol nyaraljon a család
Bizalomgerjesztő udvariassággal fogadta az érdeklődőket a gondolkozásfejlesztés világhírű tudósa a Budapesti Kongresszusi Központban, a könyvfesztiválon. Minden válaszát egy barátságos mosoly vezetett be.– Hogyan lett önből gondolkodáskutató?
– Az USA-ban, Madison városban végeztem el az orvosi egyetemet, és már tanulmányaim idején érdeklődtem a gondolkozás mibenléte iránt. Egyrészt azért, mert az ókori görögök óta eltelt 2400 év során három dolog maradt változatlan a világon: a szandál, a demokrácia és a gondolkozás. Orvosként utóbbinál láttam lehetőséget arra, hogy valami újat alkossak. Másrészt szerettem volna az agyműködést, mint biokémiai folyamatot megérteni. A filozófusok szavakkal közelítenek a gondolkozáshoz, de szerintem a játék a szavakkal nem visz messzire.
– Lehet, hogy azért nem változott a gondolkozás, mert úgy jó, ahogy annak idején kialakult?
– Kutatásaim alapján ma már úgy látom, hogy a létező gondolkodás nem rossz ugyan, de nem eléggé átfogó. A gondolkodás új elméletét dolgoztam ki, és meghatároztam a struktúrált kreatív gondolkodást. A klasszikus gondolkozás érveken, illetve azok megvitatásán alapul. Vitázó felek csak azt nézik, mi téves a másik érvelésében, és úgy csak kevés eredményt érnek el. Ez szerintem kezdetleges ahhoz képest, hogy a Hat Gondolkodó Kalap teljes körűen kiaknázza az agyunkban rejlő lehetőségeket. A régebbi, előítéletes gondolkodásból kitörve új módon, életszerűen gondolkozhatunk, ami jól működik a mindennapi életben. A párhuzamos gondolkodás lényege, hogy mindenki ugyanabba az irányba tekint, közösen keresi a megoldást. De persze az irány változtatható.
– Miért éppen hat szakaszra osztotta fel a gondolkozási folyamatot?
– Az emberi agy általában hét dolgot tud megjegyezni, mint egészet. Így a hat ideálisnak látszik. Kevesebb kalappal túlságosan komplex lenne a módszer.
– Saját gondolkodásában használja a módszert?
– Persze.
– A gondolkozás, pláne fejlesztése elég sok energiát kíván az embertől. Hányan hajlandók erre a befektetésre?
– Nem látom erőfeszítést igénylő befektetésnek. Ez egy módszer, és aki látja az eredményeit, lelkesen használja. Például előfordul, hogy egy családban hetekig nem tudják eldönteni, hová menjenek nyaralni, mert mindenki mást szeretne. Ha valaki ismeri a gondolkodó kalapok módszerét és alkalmazzák, akkor tíz perc alatt megegyezhetnek. Biztos lehet benne, hogy megkedvelik a módszert.
– Hetven éven felül mi motiválja, hogy utazzon, előadásokat tartson, népszerűsítse a gondolkozást?
– Rengeteg tennivaló van a gondolkozás fejlesztése érdekében. 2400 év elmaradását kell behoznunk.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Employer branding az AI és a GenZ-k korában – A folytatás
November 27-én kerül megrendezésre a II. Marketing Art Employer Branding…
Tovább olvasom >Megvannak az Employer Branding Award nyertesei
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) immár hetedik alkalommal hirdette…
Tovább olvasom >AI Night: Egy új korszak – Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem…
Tovább olvasom >