Magazin: Gyümölcsöző időszak köszöntött a gyártókra
Egyöntetűen a piac növekedéséről számolnak be a gyümölcslészektor szereplői, a 2018-as év kedvező körülményei további fejlődési lehetőséget biztosítottak számukra. A vásárlók számára egyre fontosabb szempont a magas gyümölcstartalom és a prémium minőség. Emellett folyamatosan nő a kereslet a csökkentett cukortartalmú termékek iránt is. A fogyasztók nyitottak az új ízekre, ízkombinációkra, de a hagyományosnak számító ízeket ezzel együtt sem lehet letaszítani a trónról.
A Sió-Eckesnél úgy látják, a gyümölcslépiac az FMCG-fogyasztás növekedésének egyik legnagyobb nyertese. Tájékoztatásuk szerint a teljes piac értékben több mint 10%-ot nőtt, míg a márkázott termékek piaca +5,5%-on áll.

Soós Réka
kategória- és innovációs
menedzser
Sió-Eckes
– Büszkén mondhatjuk, hogy a tavalyi évben a márkagyártók között a Sió-Eckes érte el magasan a legnagyobb mennyiségi növekedést, a SIÓ márkával pedig visszavettük és megerősítettük piacvezetői pozíciónkat a hazai piacon. A 2019-es évre nézve célunk, hogy tovább vezessük a hazai piacot, természetesen nemcsak forgalomra és számokra vonatkoztatva, hanem a fogyasztók igényeinek legmagasabb szinten megfelelve – fejti ki Soós Réka, a vállalat kategória- és innovációs menedzsere.

Matskási Zoltán
marketing-üzemeltetési
vezető
Coca-Cola HBC Magyarország
– Az alkoholmentes italok fejlődésének köszönhetően a gyümölcslevek kulcspozíciót töltenek be a kategória folyamatos, kiemelkedő növekedésében, ami elsősorban a juice-ok és nektárok szegmensének köszönhető. Ez visszatükröződik a Cappy portfólióban is, amely egyre kiterjedtebb – fűzi hozzá Matskási Zoltán, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. marketing-üzemeltetési vezetője.

Polyák Anett
marketing manager
Rauch Hungária
– A gyümölcslépiac közel két harmadát továbbra is az alacsonyabb gyümölcstartalmú italok adják, bár a növekedést valóban a juice-ok, magasabb gyümölcstartalmú levek generálják. A juice szegmensen belül Magyarországon is egyre nagyobb az érdeklődés a friss gyümölcslevek iránt. A teljes gyümölcslépiac 6,5%-át már ez a kategória képviseli, és ez a szegmens mutatja a legdinamikusabb növekedést – hívja fel a figyelmet Polyák Anett, a Rauch Hungária Kft. trade marketing managere.

Horváth Adrienn
marketingigazgató
Márka Üdítőgyártó
A Márka Üdítőgyártó Kft. 2018-ban érkezett el ahhoz az újabb mérföldkőhöz, hogy felsőlajosi beruházásuknak köszönhetően a Márka Fruitica gyümölcsital termékcsaládjukat is maguk tudják palackozni. A saját gyártás a többi termékükhöz hasonlóan magával hozta a gyümölcsitalaik megújulását is, mind a receptúrákat, mind a csomagolást illetően.
– Ennek a kategóriának is előnyére vált a frissítés, hiszen mára értékben a forgalmunk nagyjából 25%-át teszi ki, és 2017-hez képest is újabb két számjegyű növekedést tudott elérni. Erre az évre is hasonló célkitűzéseink vannak a forgalomnövekedést tekintve, mindamellett, hogy gyümölcsitalaink gyártásának is a 100%-át saját kézben tudhassuk. Ennek érdekében folynak már az újabb beruházásaink – avat be Horváth Adrienn, marketingigazgató.
A Szikrai Borászati Kft. értékesítése megközelítőleg 30%-kal nőtt az előző évhez viszonyítva.

Torbán László
kereskedelmi vezető
Szikrai Borászat
– Ez annak tudatában is kimagaslóan jó eredmény, hogy országosan is jó évet zár a gyümölcslépiac. A tavalyi esztendő konszolidált, nyugodt és jól tervezhető volt. 2019-ben az innováció fő iránya elsősorban a magas gyümölcstartalmú, funkcionális italok kategóriáján belül lévő termékeket fogja érinteni – tájékoztat Torbán László, kereskedelmi vezető.
A Maspex Olympos Kft. Topjoy márkája az elmúlt években egyre nagyobb szerepet kap a gyümölcslépiacon: értékbeni piacrészt tekintve a top márkák közé nőtte ki magát.
– A kis kiszerelésű italok között a Topjoy meghatározó szerepet tölt be a kiskereskedelmi eladások tekintetében is, megelőzve ezzel a főbb versenytársakat – hangsúlyozza Cholnoky Anna, brand maneger.

Várkonyi Vilmos
senior brand manager
Maspex Olympos
– A növekvő gyümölcslépiacon a Kubu is sikeresen teljesít, 2018-ban a piaci átlag feletti növekedést ért el. A márkán belül a Kubu Püré termékcsalád teljesített a legjobban, az év során felzárkózott az italok mellé – egészíti ki Várkonyi Vilmos, a Maspex Olympos Kft. senior brand managere.
A tavalyi évben a Garden Juice Kft. eladásai is dinamikusan fejlődtek. A vállalat szakemberei a gyümölcsléeladási statisztikákat és a vevői szokásokat nézve 2019-ben is növekedésre számítanak.

Kozma Mihály
kereskedelmi vezető
Garden Juice
– A 2019-es év első fele számunkra az újításokról fog szólni – vetíti előre Kozma Mihály, a cég kereskedelmi vezetője.
Szintén innovatív tervekről számol be a Biopont Kft. marketingvezetője, aki azt is elárulja, hogy a piaci tendenciákat követve az ő eladásaik is folyamatosan nőnek.
– Szeretnénk olyan modern, trendi termékeket bevezetni a piacra, mint például a smoothie-k – tudjuk meg Balogh Erikától.
Magasabb gyümölcstartalomra váltanak
Polyák Anett azt vallja, a gyümölcslépiac növekedése jellemzően idén is a kereskedelmi márkák térnyeréséből adódik. Egyre többet vásárolunk gyümölcslevet a diszkont csatornában. A kereskedelmi márkák részaránya ezen a piacon elég jelentős, közel 30%. Nincsenek könnyű helyzetben a gyártói márkák.
– Megfigyelhető trend már Magyarországon is, hogy növekszik a hűtött, préselt gyümölcslevek piaca. Nagyobb márkagyártó vállalatok között egyedül a Rauch van jelen ebben a szegmensben a Rauch Juice Bar termékcsaláddal. 2019-ben két új izgalmas ízzel bővítjük a portfóliót, így már összesen hat ízben elérhetőek a Rauch Juice Bar frissen préselt gyümölcslevei – mondja Polyák Anett.
A Coca-Cola Magyarország fogyasztóinak körében népszerűségnek örvendenek a mix ízek, amelyek az alapízekkel szemben egészen új, különleges ízélményeket kínálnak, ezáltal pedig folyamatosan új vásárlókat ösztönöznek a kipróbálásra.
– Kiskereskedelemben az értékbeli eladások 31%-áért a diszkonterek felelnek, míg ez az arány a tavalyi évben 27% volt, ami azt jelenti, hogy a saját márkás termékek is egyre inkább előtérbe kerülnek – jelzi Matskási Zoltán. – A nektár szegmensen belül az alacsonyabb gyümölcstartalmú, 20-25%-os nektárok növekedési üteme a legnagyobb, de a tendenciák azt mutatják, hogy a fogyasztók szeretnek és egyre inkább hajlandók magas gyümölcstartalmú, illetve prémium termékekre költeni. Másrészről az egészséges és a környezettudatos gondolkodás fontos trenddé nőtte ki magát Közép-Európában is, ami komoly és pozitív hatással van a juice-ok és nektárok fejlődésére.
– Továbbra is népszerű a 100%-os őszibarack-, eperízünk, gyerekek körében pedig a körte. 2018-ban bevezettük a 100% Pink Grapefruit ízünket dizájnos csomagolással, amely egyedi a piacon. Kiszerelés tekintetében két részre látszik oszlani a piac. Vagy a kisebb, 200–250 ml-es kategóriát, vagy a nagy, 5 literes szegmenst keresik a vásárlók. Ez eladásainkban is tükröződik – vázolja Kozma Mihály. A Garden Juice Kft. kereskedelmi vezetője hozzáteszi: 2018-ban a kereskedelmi márkák nagyon szépen fejlődtek. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a kereskedők visszaállították a bizalmat a kategória irányában. Volumenben még mindig az alacsonyabb gyümölcstartalmú italok a piacvezetők, de évről évre nagy szeletet tud nyerni a magasabb kategória.
A Szikrai Borászati Kft. továbbra is a nagy klasszikusokból – őszibarack, alma, narancs – értékesíti a legnagyobb mennyiséget. Torbán László úgy véli, a dobogó első három helyén nem is lesz belátható időn belül változás.
– Viszont nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt, hogy jelentősen emelkedett a magasabb gyümölcstartalmú termékek forgalma. Ez a három vezető gyümölcslé esetében is igaz. Sokan a 12%-os termék helyett az 50%-os, és még többen a 100%-os leveket választották – emeli ki Torbán László.
Előtérbe kerül a funkcionalitás
Soós Réka szerint a ma fogyasztója már nem pusztán ízekben és csomagolásokban gondolkodik, sokkal inkább a szükségletei, életritmusa szerint választ.
– Így természetes, hogy folyamatosan nő a csökkentett cukortartalmú termékek iránti igény, ahogyan ezt a SIÓ Light termékcsalád rendkívüli sikere is mutatja, hiszen több mint 50%-os növekedést ért el. Sokan vágynak továbbá a megszokott, megbízható ízekre, ezért a SIÓ alapkövei, a helyi ízvilágú termékek, melyek eddig is a piac legmeghatározóbb szereplői voltak, jelentős növekedést értek el, miközben a különleges ízek és ízkombinációk szerepéről sem felejtkezhetünk el – jegyzi meg a kategória- és innovációs menedzser.
A felgyorsult élet miatt az On-the-Go termékek fogyasztási gyakoriságában látnak növekedést, ezért is tartották fontosnak belépni a hohesC márkájukkal is erre a piacra a 0,25 literes, kis kiszerelésű PET-palackos termékekkel.
– A 2018-as eladásaink messzemenően fő nyertese a 0,5 literes őszibarack ízű Márka Fruitica, ami közel 50%-os növekedést hozott – ismerteti Horváth Adrienn. – Ebben a kiszerelésben tapasztaltuk a legnagyobb pluszkeresletet a többi íz esetén is, ami megfelel a fogyasztók által ebben a kategóriában támasztott legnagyobb elvárásoknak. Ez leginkább az üdítő ready-to-go és frissítő jellege. A Márka Fruiticák a PET-csomagolásukkal és a 25%-os gyümölcstartalmukkal teljes mértékben megfelelnek ezeknek. Fontos befolyásoló tényezőnek tartjuk továbbá, hogy csakis természetes édesítőszerek szerepelnek a megújult receptúrákban.
Az eladási csatornákra vonatkozóan megjegyzi: a hipermarketek méretük miatt is nyitottak, rugalmasak a teljes portfólió menedzselésére a központosított beszerzések ellenére is; a szupermarketek és kisboltok ugyanebből az aspektusból megközelítve, mondjuk úgy, nehezebben „bevehetőek”. Gyümölcsitalaik 2018-ban a független nagykereskedelmi egységeknél szerepeltek a legjobban.
Balogh Erika is egyetért abban, hogy a fogyasztók keresik a különleges ízvilágú és funkcionális hatással rendelkező termékeket. Ahogy mondja, az alapváltozatok közül a zöldséglevek eladása emelkedik dinamikusan. A Biopont portfóliójából a céklalé és a répalé a legnépszerűbb.
– Amellett, hogy termékeink biotermékek, a vásárlók számára fontos, hogy 100%-os gyümölcstartalommal rendelkezzenek. Azt tapasztaljuk, hogy a hipermarketekben a legjelentősebb az eladás. A kereskedelmi márkák mellett a brand termékek szerepe is nagyon fontos, mert a fogyasztó számára lényeges szempont a bizalom, és a brandben garanciát lát – fejti ki véleményét a Biopont Kft. marketingvezetője.
Megújulás kívül-belül
– Nekünk a Sió-Eckesnél nem az a célunk, hogy minél alacsonyabb árú termékekkel próbáljunk minél több fogyasztót elérni, hanem az, hogy kimagasló minőségű hazai gyümölcsökből készülő, prémium termékeket kínáljunk azoknak, akik a gyümölcs eredeti ízét szeretnék élvezni minden korty termékben – szögezi le Soós Réka. Hozzáteszi: – Mint piacvezetőtől, a kereskedelmi partnereink és a fogyasztók is évről évre elvárják, hogy újdonságokkal rukkoljunk elő. Természetesen idén is lesznek termékbevezetéseink, de részleteket egyelőre nem árulhatunk el.
A Maspex Olympos Kft. Topjoy kis üveges termékei esetében inkább a különleges ízeket preferálják a fogyasztók: a hagyományosnak számító őszibarack mellett a legnépszerűbbek a kaktusz, mangó, görögdinnye, valamint a meggy-alma. A 2019-es évben két újdonsággal is készülnek, ice-teákkal bővítik a Topjoy kis üveges termékvonalát. Emellett idén a klasszikusabb ízeket kedvelőknek is szeretnének kedvezni az új feketeribizli nektárral.
– A 2018-as év újdonsága volt a Topjoy Vitamin termékcsalád, mellyel az egészségtudatos fogyasztókat céloztuk meg. A Topjoy új termékcsaládja, az idén februárban bevezetésre kerülő Topjoy Fruit + H2O a piacon teljesen egyedülálló, csak gyümölcslé és víz felhasználásával készül, hozzáadott cukor nélkül – tájékoztat Cholnoky Anna.
A 2018-ban sikeresen bevezetett Olympos C-vitaminos gyümölcsital termékcsaládot idén egy új ízzel, a vérnaranccsal bővítik, amely (a korábban már kapható termékektől eltérően) D-vitamint tartalmaz.
A Márka Üdítőgyártó Kft. innovációinak középpontjában az egészségfaktoron túl mindig a legújabb fogyasztói igények álltak és állnak: legyen frissítő hatása, jusson pozitív élményhez a fogyasztó, és nem utolsó sorban illeszkedjen az életmódjához, azon belül akár még a testsúlykontroll programjába is.
– A 2018-as megújulási folyamat ebben az évben ér majd véget. Ettől az évtől várjuk, hogy mostanra érik be annak gyümölcse teljes mértékben. A palackforma itt is teljesen egyedi és új lett, megújult a címkedesign is, amely magába foglalja a Fruitica mint almárka újszerűségét és hangsúlyosabbá tételét is – jelzi Horváth Adrienn.
A Coca-Cola Magyarország az év elején csomagolásváltással és ezzel párhuzamosan új nektárízekkel frissíti fel a kategóriát.
– A 20–25% gyümölcstartalmú nektárjaink februártól új csomagolásban jelennek meg, emellett három új, egyedülálló mix ízzel érkezünk az öt terméket felölelő portfólióban. Ezen felül nyáron a Cappy család legújabb tagjával, egy igazán frissítő innovációval is meglepjük majd a fogyasztókat – avat be a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. marketing-üzemeltetési vezetője.
Míg a Biopont Kft. funkcionális levekkel kíván piacra lépni, a Szikrai Borászati Kft. koktélokat tervez bevezetni a nyári, illetve a téli időszakra.
Kozma Mihály pedig arról számol be, hogy a Garden Juice Kft. az év első felében egy új ízzel bővíti szortimentjét, hosszú távon pedig a kiszerelés és a csomagolást megújításán is gondolkodnak.
Üzenetek és palackok
A Sió-Eckes mindig is úttörő volt, ha új marketing aktivitásokról volt szó.
– Ez 2019-ben is így fog maradni. A SIÓ a hazai fogyasztók kedvenc márkája, továbbra is minden erejével azon dolgozik majd, hogy a gyümölcsök ízének mindenek feletti élvezetét mindenki számára elhozhassa nap mint nap – hangsúlyozza Soós Réka.
A Coca-Cola Magyarországnál, ahogy a legtöbb márka, a Cappy család is 360 fokos marketingtámogatást kap az év során, különös figyelmet fordítva az ATL és BTL arányának egyensúlyára.
– ATL-oldalról TV- és rádiós reklám, közösségi média, illetve közterületi megjelenés lesz 2019-ben is előtérben, BTL-oldalról a hangsúly az in-store kampányokra, élményalapú megvalósításokra és másodlagos kihelyezésekre, dedikált hűtők kihelyezésére, illetve széles körű kóstoltatásra tevődik majd – ismerteti Matskási Zoltán.
– Amit termékeinkkel és kommunikációnkkal kívánunk átadni, az a személyesség és a bizalom üzenete – tudjuk meg Horváth Adrienntől. – A Márkával azt a közös, pozitív halmazt személyesítjük meg egyre fókuszáltabban, lépésről lépésre, amely minden generációban, minden embertípusban közös és megvan: az igaz, támogató jó barát. Ismerjük jól, mégis mindig tud valami újat nyújtani; hiszünk és bízunk benne, ahogy ő is mibennünk; erőt meríthetünk belőle, képes támogatni és buzdítani minket – erre alapoztuk a „Vállald be!” új szlogenünket, valamint a 2018 októberi TV- és online reklámkampányunkat is. Ezt az üzenetet, illetve a megújult image-t visszük tovább immáron bővített marketingmixben.
2019 jeles év a Rauch Hungária Kft. számára, hiszen anyavállalata idén ünnepli fennállásának 100. évfordulóját.
A magas gyümölcstartalmú gyümölcslevek szegmensében élen járó Happy Day márkájuk kommunikációja és a termék csomagolása is megújult a tavalyi év végén; még gyümölcsösebb és még természetesebb külsővel jelent meg a polcokon.
– A megújult Happy Day márkánk ötvözi a hagyományt és a kortárs stílust, a márkakommunikációnk pedig a frissességet és a boldogság életérzését állítja a központjába. Továbbra is az integrált és egymásra épülő marketingmegoldásokban hiszünk, a tv- és online megjelenések mellett kiemelt fókuszt helyezünk a szezonális eladáshelyi aktivációkra és a fogyasztóknak releváns nyereményjátékokra – fejti ki Polyák Anett.

Cholnoky Anna
brand manager
Maspex Olympos
Cholnoky Anna rámutat, hogy a Topjoy termék különlegessége, hogy minden kupakban üzenet található, összesen több mint 400-féle különböző üzenet. A kommunikációt is erre építik: TV- és online kampány mellett folyamatos Facebook-aktivitással és nyereményjátékkal készülnek az elsősorban fiatal (13–25 éves) rajongóiknak. Emellett az egyik legerősebb magyar Instagram-márkaoldal a Topjoy-hoz tartozik.
– 2019-ben is erősítjük a Kubu márkát, mind a szülők, mind a gyerekek felé kommunikálva. Év elején a szezonnak megfelelően a magasabb gyümölcstartalmú nektárok kerülnek előtérbe, amelyeket anyákat célzó televíziós és YouTube-kampánnyal támogatunk. A klasszikus médiumok mellett igyekszünk új eszközöket és csatornákat is bevonni a kommunikációba. Tavaly ősszel, első alkalommal a gyerekek között népszerű videókészítő fiatal influencerekkel működtünk együtt, ezt az innovatív trendet szeretnénk 2019-ben folytatni. A tömegkommunikációs eszközök mellett továbbra is nagyon fontosnak tartjuk az erős bolti megjelenés kialakítását. A boltokban leginkább a klasszikus eszközöket alkalmazzuk, mint az árakciók vagy a másodlagos display-, illetve raklapos kihelyezések – fűzi hozzá Várkonyi Vilmos.
A Garden Juice Kft. szakemberei továbbra is a közösségi médiát részesítik előnyben. Ezenkívül több eseményen is részt vesznek, ahol megszólítják az embereket.
A Biopont Kft. marketingtevékenysége szintén jelentős mértékben épít az online felületekre, emellett pedig a rendezvényeken történő kóstoltatásokra és termékbemutatókra is kiemelt hangsúlyt fektetnek.
Kapcsolódó cikkeink
Márka Szőlő-Vattacukor ízű szénsavas üdítőital
A kezdetben limitált kiadású Szőlő-vattacukor termékünk a nagy érdeklődésre való…
Tovább olvasom >Megújulás, lendület, frissesség – így indította a 2025-ös évet a Márka Üdítőgyártó Kft.
A 2025-ös év első hónapjai már most izgalmasan alakulnak a…
Tovább olvasom >Elindította a Traubisoda gyártását a Márka Üdítőgyártó Kft.
Megkezdte a Traubisoda gyártását a Márka Üdítőgyártó Kft., ezzel a…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >