Gyorsaság mindenek felett?: Future Trade konferencia – Merre tart a logisztika és a futárszolgálatok?
Vajon hogyan hatnak a globális trendek a logisztikai iparágra? Milyen kihívásokkal szembesülnek a kereskedők, és milyen jövő vár a fuvarozásra? Ezen igencsak égető témákról is sok szó esett a májusi Future Trade kereskedelmi konferencián, amelynek médiapartnere a Trade magazin volt.
Napjainkban nemzetközi megatrendek alakítják a logisztikai piacot, emelte ki Táncsics András, a Boxy Logisztikai Zrt. vezérigazgatója, aki előadásában a webáruházak jövőálló logisztikai megoldásait mutatta be. E trendek a technológiai és digitális diszrupció, Ázsia gazdasági nagyhatalmi státusza, a napjainkban zajló társadalmi változások, az alapanyaghiány és klímaválság, valamint az infrastrukturális kihívások. A Zebra Technologies globális kutatásában a raktári operációval rendelkező nemzetközi cégek 20%-ánál már napjainkban is alkalmaznak bizonyos szintű automatizációt, illetve tervezés alatt áll a robotizáció bevezetése. A következő években drasztikus növekedés várható e területen. A folyamatok robotizálásába és az ezekhez szükséges technológiai eszközökbe a válaszadók 61%-a tervez beruházni 2024-ig.
– A munkaerőhiány kiemelten érinti a nem automatizálható, megkerülhetetlen fizikai munkaköröket. Erősen érződik a generációs hatás, mivel a logisztika területén is szignifikáns elöregedés tapasztalható – hangsúlyozta Táncsics András.

Táncsics András, a Boxy vezérigazgatója
A tendencia erősödése miatt a legtöbb cég a fizikai munka kiváltását kénytelen tervezni a következő évtizedben. A McKinsey kutatásai szerint 2030-ra a mai pozíciók 25%-át robotok fogják végezni. A vezérigazgató kiemelte a klímaválság és az alapanyaghiány által okozott problémákat is. Rámutatott: idén a Föld lakossága elérheti a nyolcmilliárd embert, 2050-re pedig a tízmilliárdot. A kutatók előrejelzései szerint 2030-ra 2016-hoz képest 35%-kal több ételt, 40%-kal több vizet és 50%-kal több energiát fogyasztunk majd. Eközben a mezőgazdaság termelőképessége a klímaválság hatására a leginkább érintett területeken várhatóan csökken. A növekvő kereslet mellett az ellátási láncok akadozásai tovább erősítik a nem csak egy szektorra kiterjedő alapanyaghiányokat. Az infrastrukturális kihívások egyre nagyobb terhet rónak majd a logisztikára és az ellátási láncokra. A városi infrastruktúra megtelt, elavult, miközben egyre nőnek a vásárlók e-kereskedelmi logisztikával szembeni elvárásai.
Folynak a fejlesztések a drónok és önjáró robotok területén, de a megoldások nem érik el még a kielégítő szintet. Az említett megatrendek komoly kihívások elé állítják az e-kereskedőket. Az ellátási lánc optimalizálása rendkívül tőkeigényes, a befektetés megtérülési ideje pedig nehezen kiszámítható. Ráadásul a legtöbb cég nem éri el azt a mérethatékony szintet, amely érdekében érdemes lehet beruházni. A saját fejlesztések ráadásul olyan szaktudás és technológia meglétét igénylik a tőke mellett, amelyek ritkán állnak rendelkezésre.
– A szakemberek száma véges, a bérigényük pedig drámaian nő, miközben az alternatív megoldások még gyerekcipőben járnak, összegezte a Boxy Logisztikai Zrt. vezérigazgatója. Alternatív megoldásokként a kisebb és közepes méretű online kereskedők számára szolgáltatásként elérhető technológiai megoldások állnak rendelkezésre például a házhozszállítás esetében, amelyek Big Data, AI és machine learning alapon optimalizálják és teszik hatékonnyá a kiszállítási folyamatot akár a legkisebb piaci szereplők számára is.
A cél a zéró
A fuvarozás jövőjéről Hartvig Áron Dénes, a Cambridge Econometrics közgazdasági elemzője vázolta fel a szektor lehetőségeit és nehézségeit.
– A fuvarozás iránti kereslet várhatóan további 44%-kal fog nőni az EU-ban, miközben a zéró kibocsátás lenne a cél 2050-re. Az Európai Bizottság éppen ezért szigorúbb CO2-standardokat akar bevezetni az új gépjárművekre. Ugyanakkor, míg a személyautóknál slágertermék lett az e-autó, addig a kamionoknál nem egyértelmű, hogy ez lesz a megoldás. Vannak ugyan prototípusok, de ezek a teherautók egyelőre csak korlátozott távolságot tudnak megtenni, a töltés pedig sok időt vesz igénybe. Egy hatalmas kamion hatalmas akkumulátort igényel, aminek óriási a tömege, ráadásul a töltési infrastruktúrát is ki kell hozzá építeni. Létezik már áramszedős kamion is, amelybe elegendő egy kisebb akkumulátor is, de ahhoz, hogy ez elterjedjen a legtöbb főútvonalra felsővezetéket kellene szerelni. A briteknek már van erre tervük, de óriási a költsége – 18 milliárd font, s hét év alatt tudnák kiépíteni. Ott van persze a hidrogénmeghajtású kamion is, amely hidrogén elégetésével termel áramot, s ez hajtja a járművet. Ám, amikor hidrogént égetünk, az vízzé válik, tehát zéró a CO2-kibocsátása. Persze ez is azt jelentené, hogy a benzinkutakat le kellene cserélni hidrogén-töltőállomásokra. Az EU az infrastrukturális nehézségeket felismervén az Alternatív Üzemanyag Infrastruktúra-szabályozás keretén belül 2025-re egymillió alternatív töltőállomás (elektromos, hidrogén) kiépítését irányozza elő.

Hartvig Áron Dénes, a Cambridge Econometrics közgazdasági elemzője
Csatornák versenye – kié az utolsó kilométer?
A fenti címet viselte az a panelbeszélgetés, amelyben három hazai házhozszállító cég képviselői osztották meg tapasztalataikat egymással és a hallgatósággal.

Balról jobbra: Nagy Sándor e-kereskedelmi szakértő, moderátor, Ludányi Bernadett (Foodpanda), Erős Levente (Wolt Hungary), Kövesdi Áron (ROKSH)
Ludányi Bernadett, a Foodpanda logisztikai és szolgáltatás-üzletágvezetője elmondta: az e-commerce fejlődése már a COVID előtt elindult, a járvány ezt csak felpörgette. A cég jelenleg odáig jutott, hogy tervei szerint akár fél órán belül kiszállít egy laptopot, hiszen „az emberek mindent tegnapra szeretnének megkapni”. Ludányi Bernadett hozzátette: a siker kulcsa az egyszerű kommunikáció és a vásárlói élmény biztosítása.
Erős Levente, a Wolt Hungary retail üzletágának vezetője kiemelte: az azonnal, fél órán belüli kiszállítás a melegételnél a legfontosabb, a többi terméknél „ennyire azért nem sürgős”. Az egyéb, interneten keresztül rendelt termék esetében a keskeny – akár negyedórás – kiszállítási időablak tud értéket ajánlani a fogyasztóknak.
A Wolt időközben elkezdte úgy átalakítani a platformját, hogy meglévő kapacitását webshopoknak is kínálni tudja. Erős fontosnak tartja, hogy ne csak nagyon gyors kiszállítást tudjanak kínálni, hanem kicsit lassabbat, de megfizethetőbbet, amely során egyszerre sok terméket tud kivinni a futár – e cél eléréséhez azonban új logisztikai optimalizációs rendszerek és új autótípusok is szükségesek.
Kövesdi Áron, a ROKSH ügyvezetője szerint a cég legfőbb feladata az, hogy érthetőbbé tegyék az emberek számára, mit is csinál a ROKSH, és mik az előnyei a bevásárló szolgáltatás igénybevételének.
– Az aznapi kiszállítás nagyon népszerű: a vásárlók 70%-a az adott napra rendeli meg a termékeket. A minőség és a hatékonyság sokszor nehezen fér össze egymással, de folyamatosan próbálkozunk. A vásárlókra terhelt költségeket 31-35%-kal csökkentettük a cég indulása óta. Jelenleg a vásárlók 2%-ának nyújtunk megoldásokat, a maradék 98% nem találja meg az ő igényeinek megfelelő szolgáltatást. A quick commerce csak egyfajta vásárlói rétegnek vonzó, a többieknek a marketplace lehet az irány. //
A fenti cikk a Trade magazin 2022.08-09. 194-195. oldalán olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
Ismét Business Superbrands elismerést kapott a Magyar Logisztikai Egyesület
A Magyar Logisztikai Egyesületet (MLE) 2025 júniusában ismét Business Superbrands…
Tovább olvasom >Fuvarozás egy kattintásra: közeleg a kamionos Uber kora?
Ha valakinek van egy biciklije vagy robogója, könnyen lehet belőle…
Tovább olvasom >Berobbant a Rossmann az e-kereskedelmi toplistára
Először szerepel a Rossmann a PwC által összeállított 2024-es E-toplistán…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >