Gyorsaság mindenek felett?: Future Trade konferencia – Merre tart a logisztika és a futárszolgálatok?

Szerző: Gyarmati Orsolya Dátum: 2022. 09. 05. 10:20

Vajon hogyan hatnak a globális trendek a logisztikai iparágra? Milyen kihívásokkal szembesülnek a kereskedők, és milyen jövő vár a fuvarozásra? Ezen igencsak égető témákról is sok szó esett a májusi Future Trade kereskedelmi konferencián, amelynek médiapartnere a Trade magazin volt.

Napjainkban nemzetközi megatrendek alakítják a logisztikai piacot, emelte ki Táncsics András, a Boxy Logisztikai Zrt. vezérigazgatója, aki előadásában a webáruházak jövőálló logisztikai megoldásait mutatta be. E trendek a technológiai és digitális diszrupció, Ázsia gazdasági nagyhatalmi státusza, a napjainkban zajló társadalmi változások, az alapanyaghiány és klímaválság, valamint az infrastrukturális kihívások. A Zebra Technologies globális kutatásában a raktári operációval rendelkező nemzetközi cégek 20%-ánál már napjainkban is alkalmaznak bizonyos szintű automatizációt, illetve tervezés alatt áll a robotizáció bevezetése. A következő években drasztikus növekedés várható e területen. A folyamatok robotizálásába és az ezekhez szükséges technológiai eszközökbe a válaszadók 61%-a tervez beruházni 2024-ig.

– A munkaerőhiány kiemelten érinti a nem automatizálható, megkerülhetetlen fizikai munkaköröket. Erősen érződik a generációs hatás, mivel a logisztika területén is szignifikáns elöregedés tapasztalható – hangsúlyozta Táncsics András.

Táncsics András, a Boxy vezérigazgatója

A tendencia erősödése miatt a legtöbb cég a fizikai munka kiváltását kénytelen tervezni a következő évtizedben. A McKinsey kutatásai szerint 2030-ra a mai pozíciók 25%-át robotok fogják végezni. A vezérigazgató kiemelte a klímaválság és az alapanyaghiány által okozott problémákat is. Rámutatott: idén a Föld lakossága elérheti a nyolcmilliárd embert, 2050-re pedig a tízmilliárdot. A kutatók előrejelzései szerint 2030-ra 2016-hoz képest 35%-kal több ételt, 40%-kal több vizet és 50%-kal több energiát fogyasztunk majd. Eközben a mezőgazdaság termelőképessége a klímaválság hatására a leginkább érintett területeken várhatóan csökken. A növekvő kereslet mellett az ellátási láncok akadozásai tovább erősítik a nem csak egy szektorra kiterjedő alapanyaghiányokat. Az infrastrukturális kihívások egyre nagyobb terhet rónak majd a logisztikára és az ellátási láncokra. A városi infrastruktúra megtelt, elavult, miközben egyre nőnek a vásárlók e-kereskedelmi logisztikával szembeni elvárásai.

Folynak a fejlesztések a drónok és önjáró robotok területén, de a megoldások nem érik el még a kielégítő szintet. Az említett megatrendek komoly kihívások elé állítják az e-kereskedőket. Az ellátási lánc optimalizálása rendkívül tőkeigényes, a befektetés megtérülési ideje pedig nehezen kiszámítható. Ráadásul a legtöbb cég nem éri el azt a mérethatékony szintet, amely érdekében érdemes lehet beruházni. A saját fejlesztések ráadásul olyan szaktudás és technológia meglétét igénylik a tőke mellett, amelyek ritkán állnak rendelkezésre.

– A szakemberek száma véges, a bérigényük pedig drámaian nő, miközben az alternatív megoldások még gyerekcipőben járnak, összegezte a Boxy Logisztikai Zrt. vezérigazgatója. Alternatív megoldásokként a kisebb és közepes méretű online kereskedők számára szolgáltatásként elérhető technológiai megoldások állnak rendelkezésre például a házhozszállítás esetében, amelyek Big Data, AI és machine learning alapon optimalizálják és teszik hatékonnyá a kiszállítási folyamatot akár a legkisebb piaci szereplők számára is.

A cél a zéró

A fuvarozás jövőjéről Hartvig Áron Dénes, a Cambridge Econometrics közgazdasági elemzője vázolta fel a szektor lehetőségeit és nehézségeit.

– A fuvarozás iránti kereslet várhatóan további 44%-kal fog nőni az EU-ban, miközben a zéró kibocsátás lenne a cél 2050-re. Az Európai Bizottság éppen ezért szigorúbb CO2-standardokat akar bevezetni az új gépjárművekre. Ugyanakkor, míg a személyautóknál slágertermék lett az e-autó, addig a kamionoknál nem egyértelmű, hogy ez lesz a megoldás. Vannak ugyan prototípusok, de ezek a teherautók egyelőre csak korlátozott távolságot tudnak megtenni, a töltés pedig sok időt vesz igénybe. Egy hatalmas kamion hatalmas akkumulátort igényel, aminek óriási a tömege, ráadásul a töltési infrastruktúrát is ki kell hozzá építeni. Létezik már áramszedős kamion is, amelybe elegendő egy kisebb akkumulátor is, de ahhoz, hogy ez elterjedjen a legtöbb főútvonalra felsővezetéket kellene szerelni. A briteknek már van erre tervük, de óriási a költsége – 18 milliárd font, s hét év alatt tudnák kiépíteni. Ott van persze a hidrogénmeghajtású kamion is, amely hidrogén elégetésével termel áramot, s ez hajtja a járművet. Ám, amikor hidrogént égetünk, az vízzé válik, tehát zéró a CO2-kibocsátása. Persze ez is azt jelentené, hogy a benzinkutakat le kellene cserélni hidrogén-töltőállomásokra. Az EU az infrastrukturális nehézségeket felismervén az Alternatív Üzemanyag Infrastruktúra-szabályozás keretén belül 2025-re egymillió alternatív töltőállomás (elektromos, hidrogén) kiépítését irányozza elő.

Hartvig Áron Dénes, a Cambridge Econometrics közgazdasági elemzője

Csatornák versenye – kié az utolsó kilométer?

A fenti címet viselte az a panelbeszélgetés, amelyben három hazai házhozszállító cég képviselői osztották meg tapasztalataikat egymással és a hallgatósággal.

Balról jobbra: Nagy Sándor e-kereskedelmi szakértő, moderátor, Ludányi Bernadett (Foodpanda), Erős Levente (Wolt Hungary), Kövesdi Áron (ROKSH)

Ludányi Bernadett, a Foodpanda logisztikai és szolgáltatás-üzletágvezetője elmondta: az e-commerce fejlődése már a COVID előtt elindult, a járvány ezt csak felpörgette. A cég jelenleg odáig jutott, hogy tervei szerint akár fél órán belül kiszállít egy laptopot, hiszen „az emberek mindent tegnapra szeretnének megkapni”. Ludányi Bernadett hozzátette: a siker kulcsa az egyszerű kommunikáció és a vásárlói élmény biztosítása.

Erős Levente, a Wolt Hungary retail üzletágának vezetője kiemelte: az azonnal, fél órán belüli kiszállítás a melegételnél a legfontosabb, a többi terméknél „ennyire azért nem sürgős”. Az egyéb, interneten keresztül rendelt termék esetében a keskeny – akár negyedórás – kiszállítási időablak tud értéket ajánlani a fogyasztóknak.

A Wolt időközben elkezdte úgy átalakítani a platformját, hogy meglévő kapacitását webshopoknak is kínálni tudja. Erős fontosnak tartja, hogy ne csak nagyon gyors kiszállítást tudjanak kínálni, hanem kicsit lassabbat, de megfizethetőbbet, amely során egyszerre sok terméket tud kivinni a futár – e cél eléréséhez azonban új logisztikai optimalizációs rendszerek és új autótípusok is szükségesek.

Kövesdi Áron, a ROKSH ügyvezetője szerint a cég legfőbb feladata az, hogy érthetőbbé tegyék az emberek számára, mit is csinál a ROKSH, és mik az előnyei a bevásárló szolgáltatás igénybevételének.

– Az aznapi kiszállítás nagyon népszerű: a vásárlók 70%-a az adott napra rendeli meg a termékeket. A minőség és a hatékonyság sokszor nehezen fér össze egymással, de folyamatosan próbálkozunk. A vásárlókra terhelt költségeket 31-35%-kal csökkentettük a cég indulása óta. Jelenleg a vásárlók 2%-ának nyújtunk megoldásokat, a maradék 98% nem találja meg az ő igényeinek megfelelő szolgáltatást. A quick commerce csak egyfajta vásárlói rétegnek vonzó, a többieknek a marketplace lehet az irány. //

 

A fenti cikk a Trade magazin 2022.08-09. 194-195. oldalán olvasható.

Kapcsolódó cikkeink