Gombócok ideje

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2025. 06. 05. 20:59

A hazai szakma láthatóan követi a fagylaltvilágtrendeket és nyitott az újdonságokra. A fagylaltozók választéka sok helyen szűkül, de egyre letisztultabb, és javul a minősége is. A melegnek jósolt nyár a forgalmat illetően optimizmusra ad okot; a szezonnal kapcsolatos várakozásaikról és a trendekről a legnagyobb alapanyag-forgalmazókat kérdeztük.

A cikk a Trade magazin 2025/6-7. lapszámában olvasható.

A kézműves, helyben főzött fagylaltok világszerte reneszánszukat élik, a fejlett gasztronómiai kultúrájú országokban a fagylaltkészítés nemcsak kulináris művészet, hanem kulturális élmény is. Az igények és szokások országonként eltérők, de a fagylaltkészítők mindenhol új ízekkel kísérleteznek, amelyek gyakran helyi alapanyagokra épülnek. A fogyasztók egyre inkább keresik az alacsony cukortartalmú, valamint az organikus és növényi alapú fagylaltokat. A mesterséges intelligencia is belépett a fagylaltkészítés világába – nemcsak neveket, színeket, de ízeket is terveznek AI-jal.

A fagylaltozás még mindig a legmegfizethetőbb vendéglátóhelyi élménynek tűnik, egyelőre hiába is próbálnánk kutatni azt a bizonyos lélektani határt, amit a fogyasztók még fizetni hajlandók egy gombóc igazán jó fagylaltért. A fogyasztást elsősorban az időjárás tudja befolyásolni.

A fagylaltok és jégkrémek minősége és választéka óriásit fejlődött az elmúlt években, köszönhetően talán valami szinergiahatásnak is; fagylaltozni olyan „divat”, ami még a kis kiszerelésű jégkrémek, a pálcikás és tölcséres multipackok forgalmát is erősíti.

A fogyasztás mennyiségét szinte lehetetlen meghatározni, még a Magyar Cukrász Ipartestület vezetői sem mernek becslésekbe bocsátkozni. Persze így van ez egész Európában: amikor a nagy fagylaltfogyasztásról látunk statisztikákat, ott biztosra vehetjük, hogy egy kalap alá vették a fagylaltot és a jégkrémet.

Bővülő kínálat

Horváth Adrienn
marketingvezető
Tutti

– A TUTTI a klasszikus fagylaltporok hazai úttörője – húzza alá Horváth Adrienn, a cég marketingvezetője –, küldetésünk egyik pillére, hogy eloszlassuk azt a tévhitet, miszerint a poralapú fagylaltok kevésbé lehetnek innovatívak, finomak vagy egészségesek, mint pasztaalapú konkurenseik.

Az Euromonitor előrejelzése szerint a globális por­alapú fagylaltmixpiac 2023 és 2030 között évi 3,8 %-os CAGR-rel (átlagos éves növekedési ráta) bővül, 2030-ra az időszak végére elérheti az 1,34 milliárd dolláros értéket.

A TUTTI egyedülállóan széles kínálata három verzióban szolgálja ki a gombócos és a lágy fagylaltgépeket üzemeltető partnereket: stabil minőségű, egyszerűen és gyorsan elkészíthető tejes bázisú, gyümölcsös-tejes és vízbázisú sorbet jellegű porokkal – magas és jó minőségű gyümölcstartalommal rendelkező termékekkel.

A klasszikus csoki, vanília és puncs mindenhol verhetetlen húzóízek, de évente új szezonális újdonságokkal is előrukkolunk. A változatosság jegyében a csokoládéból is több intenzitású variánst kínálunk. Az új ízek ritkán válnak „örökzölddé”, ám a kékszőlő és a gránátalma már több éve stabil kedvenc.

Gangel András
termékfejlesztő
m-GEL Hungary

– Kínálatunkban minden alapanyag és kiegészítő megtalálható – hangsúlyozza Gangel András, az m-GEL Hungary termékfejlesztője –, amire a fagylaltkészítőknek csak szüksége lehet. Állandó az igény a minőségi termékekre, így folyamatosan azon dolgozunk, hogy minél jobb termékekkel legyünk jelen a piacon.
Próbáljuk követni a piac által diktált trendeket is, így elkészítettük például a Dubaji Style variegatókat, illetve az Andalusa fűszeres keksz variegatót és fagylaltport, amelyek gyorsan sikeresek lettek. Különleges – más ízek mellett – a Hercegnő (málnás-fehércsokis ízű) fagylaltpor is, amely kiváló alapja az angyalhaj fagyinak.

A speciális fagylaltalapanyagok területén is bővült termékpalettánk: mentes termékeink iránt szüntelenül növekszik a kereslet.

A pisztácia és a mangó továbbra is dübörög. A hazai cukrászdák követik az új trendeket, nyitottak az újdonságokra, de évről évre letisztultabb a fagylaltpiac, és a kínálat is. A választékra is sok helyen a szűkebb, de magas minőségű kínálat a jellemző, és persze a vendégcsalogató vagy meghökkentő különlegességek.

Hozzáadott érték, hozzáadott idő

Szabados
Norbert
brand & key account
manager
Fabbri

– Több alapanyaggyártó kizárólagos magyarországi képviseletét látjuk el – mondja el Szabados Norbert, a König-Units munkatársa, a Fabbri brand & key account managere. – A professzionális felhasználók körében legismertebbek a cukrászatoknak növényi habalapokat kínáló Holé és a kategóriájában piacvezető Hulala termékcsalád. Fabbri alapanyagainkkal magas hozzáadott értékű megoldásokat kínálunk a kézműves fagylalt- és desszertkészítőknek, cukrászoknak. Palettánkon megtalálhatók fagylaltalapporok tejes- és gyümölcsfagylaltokhoz, variegatók/rétegezők, paszták, sprinte­rek, öntetek.

A Fabbri széles alapanyag-választékot kínál a különböző táplálkozási igények kielégítésére: szortimentünkben 600+ gluténmentes, 200+ vegán és 400+ laktózmentes termék szerepel. A magyarok a letisztult ízeket kedvelik, de fogékonyak például a ropogós elemekre – ezeknek az igényeknek a kielégítésére elsősorban a ropogós elemekkel gazdagított variegatóit kínáljuk. Az elmúlt egy évben a csonthéjasok kategóriája felpörgött, különösen a pisztácia, így az paszta, krém, hántolt, aprított és liszt formában is megtalálható kínálatunkban. Mind a Fabbri, mind a Nutkao és Pisti termékcsalád választéka leköveti a megnövekedett igényt.

– A clean label elvárások jegyében – állítja Horváth Adrienn – növekszik az igény a minimális adalékanyagot tartalmazó, allergénmentes és cukorcsökkentett poralapokra, bár ezek volumene még a piac 10%-a alatt van. Fejlesztéseink és kínálatunk mértéke nagyjából ugyanekkora mértékben felel meg ezeknek az elvárásoknak.

Tapasztalataink szerint a fagylaltfogyasztás leginkább a mérsékelt melegben népszerű. A mobil soft-serve gépek és a hagyományos gombócos felszolgálás egyaránt illeszkedik portermékeinkhez, így fesztiválokon, Food-truck megoldásoknál is egységes élményt garantálunk. A szezonalitás negatív hatásainak elkerülésére jó útnak gondoljuk, ha lehetővé válik a fagylaltok házhoz rendelése – a koncepciót külföldi piacokon már sikerrel alkalmaznak.

A TUTTI az otthoni élmény igényére is reagál: kistasakos termékcsaládunk egyre több ízben, illetve üzletben – ezáltal konyhában is – megtalálható. Legújabb fejlesztésünk, a popcorn-karamella is jól debütált, ami alátámasztja az izgalmas újdonságok iránti keresletet.

A gombócárak nőnek, de a fagylaltozás még mindig a legmegfizethetőbb vendéglátóhelyi élménynek tűnik

Speciális alapanyagok

– A magas energiaköltségeknek is köszönhetően – állítja Gangel András – változatos formában, de szinte minden cukrászda, fagyizó igyekszik valamilyen megoldást találni a szezon meghosszabbítására, persze úgy, hogy az költséghatékony legyen. Van, aki a szezon elején-végén csak egy lágyfagylaltgépet üzemeltet, vagy egy kisebb fagyipultot tölt fel (ha van rá lehetősége), illetve működik az időjárásfüggő nyitva tartás is.

A megújulás, a fejlesztés szívügyünk. Jelenleg fermentált gyümölcsökkel és superfood hozzávalókkal készített vagy dúsított fagylaltalapanyagok sikeresek a kínálatban – ilyen például a hibiszkusz, amelyet mi citrom mellé társítottunk.

A vendéglátóegységek kiszolgálása prioritás számunkra. Egyszerű, könnyen elkészíthető vagy teljesen kész termékeket kínálunk, gondolva a szakember és az általános munkaerőhiány okozta nehézségekre. Így stabilan, garantált minőséget lehet a vendégeknek kínálni.

– A cukrászdákban, fagylaltozókban a saját ízfejlesztés dominál – értékel Szabados Norbert –, szerencsére rengeteg ötletgazdag szakember dolgozik ebben a szektorban. Az újítások nem feltétlenül szezonálisak, inkább világtrendekhez kapcsolódnak, továbbá hatással vannak rájuk az európai szakmai kiállítások, versenyek. Egy-egy cukrászipari kiállítás tapasztalatai beindítják a szakemberek fantáziáját, kreativitását.

A klasszikus top ízek, a csoki, vanília, eper, citrom és puncs mellé az elmúlt 2-3 évben felzárkózott a pisztácia és a mangó. A szakemberek egyre több gyümölcsöt használnak; sok helyen kínálnak szorbét.

Fabbri újdonságainkat meghatározza a snack mánia: szeretnénk, hogy a közismert nassolnivalók ízvilága a fagylalt- és süteményespultokban is megjelenjen, ennek felelnek meg idei újdonságaink, a Buono és Lello paszták és variegatók, de napraforgómaggal gazdagított áfonyavariegatóval és -bevonóval szélesítettük palettánkat. A klasszikus vaníliafagylalt pedig Fehér vanília paszta formájában érkezett választékunkba. //

Kapcsolódó cikkeink