Magazin: Globálisan dübörög az online kereskedelem
Globálisan az online kiskereskedelem forgalma négyszer gyorsabban bővül a hagyományos, offline kereskedelemnél, és évente közel egyötödével bővül majd a jövőben. Az elkövetkező pár évben az európai piacokon a napi fogyasztási cikkek (FMCG) e-kereskedelmét a munka–magánélet változó dinamikája, a sűrűbben lakott területek és a praktikum iránti fogyasztói igény hajtja majd, derül ki a Nielsen piackutató legújabb riportjából.
A Nielsen „Az FMCG e-kereskedelem jövőbeli lehetőségei” című riportja 34 piacon vizsgálja, melyek a növekedés mögött húzódó hajtóerők, egyben rávilágít arra, hogy a következő években az online kiskereskedelem dinamikus (évente átlagosan 18,4%-os) fejlődése várható. A piackutató becslése szerint 2022-re a vizsgált országok e-FMCG-kereskedelmének éves értékbeli összforgalma 400 milliárd dollárt tesz majd ki. Az európai vásárlók immár több mint negyede (26%) él az online e-kereskedelem lehetőségeivel. Magyarországon a teljes online piac vásárlóinak aránya 26%, további 8% pedig tervezi a jövőbeli internetes vásárlást. A személyes higiéniai termékek vásárlói körében ez 27% és 6%, élelmiszer esetén 10% és 5%.
Az online FMCG-termékek értékesítési dobogóján az Egyesült Királyság áll, ahol a teljes kiskereskedelem forgalmából 6,3 százalékot hasít ki az e-kereskedelem. A franciák közvetlenül a sarkukban a virtuális térben, 6,1 százalékkal. A franciáknál a 2000-es évek eleje óta komplett „click-and-collect” rendszer épült ki országszerte, ahol az online megrendelt árucikkeket a kiválasztott boltban, összekészítve veszik át a fogyasztók, így az alacsonyabb népsűrűség dacára is népszerű az e-kereskedelem intézménye. A top ötös listára még Svájc, Olaszország és Hollandia kéredzkedett fel a nyugat-európai országok közül.
A Nielsen riportja négy olyan kulcstényezőt azonosít be, amelyek az FMCG e-kereskedelem főbb hajtóerőiként működhetnek a jövőt tekintve:
1. A növekedés alapjai: piacméret, bankszámla-ellátottság, internetpenetráció, okostelefon-ellátottság.
2. Makrogazdasági növekedésösztönzők: a vállalkozásindítás egyszerűsége, népsűrűség, megbízható postaszolgáltatás.
3. Társadalmi gyarapodást ösztönző tényezők: bizalom, a megtakarítással kapcsolatos attitűd.
4. Ellátási növekedési hajtóerők: az FMCG e-kereskedelemben részt vevő piaci szereplők fejlettségi foka.
– Az európai piacokon több társadalmi folyamat és gazdasági jelenség is közrejátszik az FMCG e-kereskedelem fejlődésében. A szektor bővüléséhez hozzájárulnak az elöregedő társadalmak, a mind több elfoglaltsággal járó életvitel, illetve az urbanizáció. A nagyvállalatok éppen ezért hatalmas összegeket invesztálnak az e-kereskedelem fellendítésébe – mondta Mathias Bernhardt, a Nielsen kereskedői kapcsolatért felelős globális vezetője. – A magasabb színvonalú online kiskereskedelmi szolgáltatások időt spórolnak a fogyasztóknak, ezért is nagyon fontos, hogy az FMCG-szektorban érdekelt piaci szereplők mind nagyobb hangsúlyt fektessenek az ún. omnicsatornás, vagyis mind az on-, mind az offline csatornáikra vonatkozó fejlesztésekbe Európa-szerte.
Kapcsolódó cikkeink
Minőség, innováció, növekedés
A Salesrep Kft. története jól példázza, hogyan lehet a folyamatos…
Tovább olvasom >1500 milliárd forintos piac új szereplőkkel: civilek az e-kereskedelemben
Egy egyszerű és biztonságos applikáció letöltésével online vásárlásai során bárki…
Tovább olvasom >Az európai online kereskedelem vezetői között többségben vannak a nem európai cégek
Az ezer legnagyobb európai online kereskedő közül mindössze 49% rendelkezik…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >