Globális felmérés arról, hogy a fogyasztók főleg hol tájékozódnak tizenegy termékcsoportról, köztük FMCG-ről
Élelmiszerről és italról a magyar fogyasztók 29 százaléka számára a vásárlás színhelyén látható eladásösztönző eszközök jelentik a fő információs forrást, majd az újság, valamint barátok vagy rokonok következnek egyaránt 21 százalékos említéssel. További sorrend: tévé 20, reklámújság vagy szórólap 17, Internet 13, magazin 7, valamint rádió 3 százalék. (Egy személy több forrást is megjelölhetett).
Többek között ezt állapítja meg egy tizenegy termékcsoportra kiterjedő globális felmérés, amit a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat végzett, 2012. harmadik negyedévében.
A vásárlás színhelyén látható eladásösztönző eszközök révén tájékozódnak a magyar fogyasztók közül legtöbben élelmiszer és ital mellett ruházati cikkel és cipővel, továbbá ékszerrel és dísztárggyal kapcsolatban.
Európa huszonkilenc vizsgált országának átlagában a vásárlás helyszíne után a tévét nevezték meg legtöbben, mint az információk fő forrását élelmiszerről és italról. Az átlagos arány 37 százalék a vásárlás színhelyénél, míg 22 a tévénél.
További sorrend: barátok vagy ismerősök 20 százalékos említéssel, majd a reklámújság vagy szórólap 19, Internet 17, újság 10, magazin 8, továbbá rádió 6 százalékkal.
Ami a kozmetikumról és bőrápoló szerről történő tájékozódást illeti, fő forrás a magyar fogyasztók 22 százaléka számára a tévé, majd az Internet következik 21, és a a vásárlás színhelye 19 százalékos mutatóval.
A megkérdezettek egyaránt 16 százaléka említette a magazint, valamint barátokat és rokonokat, 14 újságot, 12 reklámújságot vagy szórólapot, míg 4 rádiót.
A vizsgált huszonkilenc európai ország fogyasztói legnagyobb arányban az eladás színhelyét tartják a kozmetikumról és bőrápoló szerről való tájékozódásuk fő eszközének, majd a tévét és az Internetet, sorrendben 26, 24 és 23 százalékos említéssel.
Magyarországon szintén tévé, Internet és a vásárlás színhelye a legfontosabb forrás a személyi higiénia termékeire vonatközó információknál. A megkérdezettek 21 százaléka nevezte meg a tévét, 20 az Internetet, és 19 az eladás színhelyét.
Egészség megőrzését szolgáló termékről és gyógyszerről a magyar fogyasztók 24 százaléka számára tévé a fő információs forrás, majd az Internet következik, 22 százalékos említéssel. További sorrend: reklámújság vagy szórólap 12, barátok és rokonok, valamint a vásárlás színhelyén látható eladásösztönző eszközök 11-11, újság 10, magazin 8, valamint rádió 5 százalék.
Összességében a Nielsen által vizsgált tizenegy különböző termékre vonatkozó információk forrásaként az Internet a legfontosabb szerepet általában tartós fogyasztási cikkekkel kapcsolatban játssza. Ugyanis mind Magyarországon, mind a huszonkilenc vizsgált országban a fogyasztók legnagyobb része Interneten szerez be ismereteket mobiltelefon készülékről, személyes használatú elektronikai készülékről, elektromos háztartási gépről, autóról, továbbá háztartási felszerelési cikkről.
###
Táblázat. Élelmiszerre és italra vonatkozó információk leggyakoribb forrása a magyar fogyasztók és néhány környező ország fogyasztói számára. A válaszadók százalékában.
Forrás | Európai
átlag |
HU | AT | CZ | HR | PL | RO | SK |
Vásárlás
helyszíne |
37 | 29 | 29 | 45 | 36 | 33 | 37 | 31 |
Újság | 10 | 21 | 20 | 5 | 14 | 11 | 7 | 8 |
Barátok vagy
Ismerősök |
20 | 21 | 15 | 18 | 22 | 30 | 21 | 22 |
Tévé | 22 | 20 | 27 | 15 | 32 | 22 | 24 | 21 |
Reklámújság
vagy szórólap |
19 | 17 | 44 | 19 | 32 | 15 | 20 | 28 |
Internet | 17 | 13 | 14 | 22 | 25 | 16 | 26 | 22 |
Rövidítések: HU=Magyarország; AT=Ausztria; CZ=Csehország; HR=Horvátország; PL=Lengyelország; RO=Románia; SK=Szlovákia.
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat.
###
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >