GKI: Recesszió után stagnálás
A GKI Gazdaságkutató Zrt. előrejelzése szerint a tavalyi 1,5% körüli visszaesés után 2013-ban sem várható növekedés. Az infláció viszont – mesterséges kormányzati lépések nyomán –jelentősen, több mint 1 százalékponttal lassul. A kormányzat fő célja, a túlzottdeficit-eljárás alóli kikerülés mindinkább ellentétbe kerül a választási gazdaságpolitika beindításával.
A 2012 végi gazdasági adatok – novemberben az ipar csaknem 7%-kal, az építőipar 12%-kal, a kiskereskedelmi forgalom 4,1%-kal volt kisebb az egy évvel korábbinál, kukoricából pedig 40%-kal kevesebbet takarítottak be, mint 2011-ben – alapján szinte biztosra vehető, hogy tavaly a visszaesés elérte a GKI által már egy éve jelzett 1,5%-ot. Eközben az EU-ban 0,3%-os volt a GDP-csökkenése, a régióbeli országok többsége pedig növekedésre volt képes (Szlovákia és Lengyelország 2,5%-osra). Ez a recesszió belgazdasági, gazdaságpolitikai okaira utal.
Így lesz ez idén is. A némileg talán javuló európai konjunktúra ellenére, a belföldi kereslet gyengesége miatt összességében csak a GDP stagnálása várható. A beruházások kb. 2%-kal tovább csökkennek. A jogbiztonság és a piaci kereslet hiánya, valamint az autóipari beruházások kifutása miatt visszaeső üzleti befektetéseket ugyanis aligha tudja ellentételezni az EU-támogatások gyorsított kifizetése. Valószínű a fogyasztás további, de már szerényebb, 0,5% körüli visszaesése is. A minimálbérek reálértéke ugyan 1% körül emelkedhet, a munkavállalók egészénél azonban – a GKI által prognosztizált 4,5%-os infláció esetén – sem a cégek, sem a költségvetés helyzete nem tesz lehetővé ilyen emelést. Az infláció mértéke jelenleg nagyon bizonytalan. A mesterséges, a világpiaci árak által nem alátámasztott rezsicsökkentés folytatása ennél is lejjebb viheti az áremelkedést. Ugyanakkor, ha a szolgáltató cégek továbbhárítják az adóemeléseket, netán – költségvetési okokból – további adóemelésekre kerülne sor, avagy időjárási okokból nem lenne kedvezőbb az élelmiszerek ára, akkor nagyon nehéz lenne ez alá vinni az inflációt. A sokféle tartozás által sújtott, egyelőre bizonytalan jövőt látó lakosság feltehetőleg akkor sem növelné fogyasztását, ha arra a reálbér alakulása némi lehetőséget adna.
A külső egyensúly kedvezően alakul, a külkereskedelmi aktívum és a beáramló EU-támogatások növekedésének egyenlegjavító hatását azonban meghaladja a jövedelem- (profit- és kamat-) kiáramlás negatív hatása. A kormány fő célja a túlzottdeficit-eljárás alóli kikerülés – ezzel a kohéziós alapok megvonásával fenyegető EU-szankció lehetőségének kiiktatása –, s ennek érdekében a tartósan 3% alatti államháztartási hiány elérése. Ez 2012-re sikerült is, azonban a költségvetésben már látható feszültségek mellett a választási gazdaságpolitika látható beindulása ezt 2013-ra és 2014-re is veszélyezteti. A lazítás így ezt ellentételező adóemelésekhez is vezethet. A kormány gazdaságpolitikája mellett az új jegybanki vezetés, az immár teljes egészében a jelenlegi kormánytöbbség által jelölt tagokból álló monetáris tanács irányvonala is bizonytalan. Ha az EU megszüntetné a Magyarország ellen folyó túlzottdeficit-eljárást, az rövidtávon javítaná az ország és a forint megítélését, ugyanakkor az év második felében jelentősen megnövelné egy választási gazdaságpolitika kialakulásának veszélyét.
A GKI prognózisa 2013-ra
Megnevezés | 2010 | 2011 | 2012.
I-XI. hó |
2012 | 2013 | |
előrejelzés | ||||||
1. | GDP (%) | 101,3 | 101,6 | 98,72 | 98,5 | 100 |
2. | Ipari termelés (%) | 110,5 | 105,4 | 98,5 | 98,5 | 101 |
3. | Beruházások (%) | 94,4 | 95,5 | 94,82 | 96 | 98 |
4. | Építési-szerelési tevékenység (%) | 89,9 | 92,2 | 94,9 | 95 | 100 |
5. | Kiskereskedelmi forgalom (%) | 97,7 | 100,2 | 98,0 | 98 | 99,5 |
6. | Kivitel változása (folyó áron, euróban, %) | 121,4 | 112 | 100,8 | 101 | 105 |
7. | Behozatal változása(folyó áron, euróban, %) | 119,4 | 110,6 | 100,9 | 101 | 104,5 |
8. | Külkereskedelmi egyenleg (milliárd euró) | 5,5 | 7 | 6,8 | 7,5 | 8 |
9. | Folyó fizetési és tőkemérleg együttes egyenlege
(milliárd euró) |
2,9 | 3,6 | 2,72 | 3,5 | 2,8 |
10. | Euró átlagos árfolyama (forint) | 275,4 | 279,2 | 289,43 | 289,4 | 285 |
11. | Államháztartás hiánya (milliárd forint) 1 | 870 | 1734,4 | 607,53 | 607,5 | 800 |
12. | Bruttó átlagkereset indexe | 101,4 | 105,2 | 104,6 | 104,5 | 104 |
13. | Fogyasztói árindex | 104,9 | 103,9 | 105,73 | 105,7 | 104,5 |
14. | Fogyasztói árindex (előző év azonos hónap = 100) | 104,7 | 104,1 | 105,03 | 105 | 104,5 |
15. | Munkanélküliségi ráta az időszak végén (%) | 10,8 | 10,7 | 10,64 | 10,7 | 10,7 |
1. Pénzforgalmi szemléletben, helyi önkormányzatok nélkül
2. 2012. I-IX. hó
3.2012. éves tény
4.2012. IX-XI. hó
A tényadatok forrása: KSH, MNB, NGM
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >