GKI-Erste: elillant a februári optimizmus
Az üzleti várakozások a februári tíz éves csúcspont után kissé romlottak márciusban, a fogyasztói várakozások meredeken zuhanva a tavaly áprilisi mélységbe szálltak le. Ennek eredményeként márciusban a GKI-Erste friss konjunktúraindex szezonális hatásoktól megtisztított értéke a tavaly nyárihoz hasonló szintre csúszott vissza.
A GKI Gazdaságkutató Zrt. Európai Unió támogatásával készített márciusi felmérésében a GKI konjunktúraindex a februári mínusz 5,1 pont után márciusban mínusz 10,7 pontra süllyedt. Az üzleti bizalmi index mínuszba fordult: -1,9 lett az előző havi 2,9 pontról, a fogyasztói bizalmi index a februári mínusz 27,7 pontról mínusz 37,3 pontra szállt le. (Az elmúlt évek idősorait figyelve az látszik, hogy az üzleti bizalmi index tavaly decemberben mutatott hasonló értéket (-1,8), előtte 2006 tavaszán (-1,4), a többi mutató rosszabb volt, kivéve az idei év első két hónapjának értékét. A fogyasztói bizalmi index tavaly áprilisban állt hasonló szinten (-37,0), korábban 2006 májusában mértek a márciusinál kedvezőbbet (-24,4) leszámítva a idei január-februárt.)
A felmérés szerint az üzleti szférában a válságot kísérő pesszimizmus 2009 tavaszán az iparban kezdett a legmarkánsabban oldódni, s itt a várakozások javulása 2011. februárig szinte folyamatos volt. A mostani visszaesés is ebben az ágazatban volt a legkisebb. A múlt év közepétől a belföldi piacon érdekelt kereskedelmi és szolgáltató cégek optimizmusa is érezhetővé vált, csak az építőipari várakozások maradtak el tartósan és jelentősen a többi ágazatétól.
Márciusban viszont ezekben az ágazatokban erősödött fel a leginkább a pesszimizmus. Az ipar kivételével mindenhol erősödött az áremelési szándék. A kereskedelmi cégek körében egy hónap alatt nőtt az áremelést tervezők aránya, s az árnövelés átlagos mértéke is kissé emelkedett. Jelentősen erősödött a fogyasztók inflációs várakozása. Az iparban a foglalkoztatási szándék kissé javult, a kereskedelemben és a szolgáltató cégeknél némileg, az építőiparban érezhetően romlott. Sokkal erősebb lett a lakosság munkanélküliségtől való félelme.
Minden ágazatban és a fogyasztók körében is látványosan romlott a magyar gazdaság kilátásainak megítélése. A GKI fogyasztói bizalmi index egyetlen hónap alatt utoljára 2008 októberében, a válság kitörésekor zuhant a 2011 márciusihoz hasonló mértékben. Szintje azonban most sokkal magasabb az akkorinál. A lakosság saját pénzügyi helyzetének következő egy évét különösen rossznak látja, de pesszimistább lett a következő egy évben várható megtakarítási képességének megítélésével kapcsolatban is – közli az MTI nyomán a Profitline.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >