GfK: romlott a fogyasztói hangulat Németországban
A koronavírus-járvány terjedését fékező korlátozások miatt romlott a német fogyasztók hangulata januárban, már a negyedik egymást követő hónapban a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet felmérése szerint.
A nyári hónapok erőteljes javulása után ősszel megtört az emelkedő dinamika és érzékelhető csökkenésre váltott a Gfk fogyasztói hangulatindexe. A járvány miatt újra bevezetett szigorú zárlat súlyos csapást mért a fogyasztók hangulatára, a vásárlási hajlandóság szabadesésre váltott, míg a gazdasági és jövedelmi várakozások mérsékelten csökkentek.
Az intézet előrejelzése szerint a januári mínusz 7,5 pontról mínusz 15,6 pontra süllyed a hangulatindex februárban, ami tavaly június óta a legalacsonyabb érték. Elemzők ennél jóval kisebb csökkenéssel, mínusz 7,9 ponttal számoltak februárra. Egy évvel ezelőtt, tavaly januárban 9,7 ponton állt a hangulatindex értéke.
A Gfk metodikája szerint a hangulatindex nulla pont feletti értéke azt jelzi, hogy a fogyasztás éves összevetésben emelkedik, a nulla pont alatti érték pedig csökkenést mutat. A háztartások fogyasztásában éves szinten 0,1 százalékos változást jelez minden egyes pont.
A koronavírus-járvány második hulláma tavaly ősszel kezdődött el. A kormány december 16-án vezette be a társadalmi és gazdasági élet legtöbb területét befagyasztó zárlatot. Csak az alapvető árucikkeket forgalmazó boltok tartanak nyitva, és munkába csak azok járhatnak, akiknek otthoni munkavégzése nem megoldható. A korlátozások egyelőre február 14-ig érvényesek.
Rolf Bürkl, a GfK kutatója az adatokat kommentálva rámutatott, hogy a fogyasztók hangulatát nehéz kihívások terhelik az első negyedévben. Ahhoz, hogy tartósan helyreálljon a bizalom, a fertőzési aránynak a mostaninál nagyobb mértékben kell csökkennie, mert csak akkor lehet jelentősen lazítani a járványellenes intézkedéseket – hangoztatta, hozzátéve, hogy mindez azt jelenti, hogy még várni kell egy ideig a fellendülésre.
A kiskereskedelmi szektor nagy részének bezárása a tavasszal elrendelt első zárlathoz hasonló káros hatást gyakorolt a fogyasztói kiadásokra. Bár a fogyasztók vásárlási hajlandósága decemberben még elfogadható szinten állt, januárban már drasztikusan romlott. A vásárlási hajlandóságot számszerűsítő mutató értéke nulla pontra zuhant a decemberi 36,6 pontról, szinte elérhetetlen távolságba került az egy évvel korábbi 55,5 ponttól.
A gazdasági kilátások megítélése viszont csak enyhén romlott januárban. A fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 3,1 ponttal, 1,3 pontra süllyedt, de értéke még így is meghaladja a tavaly januári mínusz 3,7 pontot. A kedvező trend annak köszönhető, hogy a munkaerőpiaci helyzet stabil maradt a mély recesszió ellenére, és a német gazdaság egyik pillérét képező feldolgozóipart nem érintették a korlátozások.
A jövedelmi várakozások a negyedik egymást követő hónapban mérséklődtek. A várakozásokat számszerűsítő alindex 6,5 ponttal, mínusz 2,9 pontra süllyedt januárban, nagyon messze áll az egy évvel korábbi 44,6 pontos értéktől. A szigorú zárlat meghosszabbítása még valószínűbbé tette, hogy a járvány sújtotta iparágakon csődhullám söpör végig. Ez pedig szítja a munkanélküliségtől való félelmeket, következésképpen rontja a jövedelmi várakozásokat.
A felmérés adatait január 7. és 18. között gyűjtötték össze mintegy kétezer fogyasztó megkérdezésével. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Felhagy a Fresh házhozszállítási szolgáltatással az Amazon Németországban
Az amerikai Amazon hét év után megszünteti németországi Fresh élelmiszer-kiszállítási…
Tovább olvasom >Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >Rekordösszeget spórolnak a német fogyasztók a fenntartható élelmiszereken
Németországban rekordalacsony szintre esett vissza a fenntartható termékek vásárlási hajlandósága.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >