Évről évre nő a külföldi webshopokban vásárlók aránya – GfK: az online vásárlók elvárják az ingyenes házhoz szállítást
A digitális fogyasztói igényekhez való alkalmazkodás immár nem a jövő kihívása, hanem nagyon is a jelené. Az már nem kérdés, hogy az online vásárlás elterjedt-e, az már sokkal inkább, hogy vajon mi hajtja majd a további fejlődést: az online vásárlói bázis bővülése, a vásárlási gyakoriság, netán a tranzakciók méretének növekedése. A GfK Digital Connected Consumer kutatása alapján ebben fontos szerepet játszhat az online vásárláshoz szorosan hozzátartozó házhoz szállítás, illetve két azzal kapcsolatos szempont: a kiszállítás gyorsasága és ingyenessége.
Az online vásárlás előnyökkel jár, amiből a magyar fogyasztók is szeretnek részesedni – legalábbis erről tanúskodik a tény, miszerint napjainkra már tíz internetezőből mintegy kilencen (87 százalék) vásároltak az interneten szemben a 2012–2013-ban mért 72 százalékkal.
Az online vásárlás mellett a fogyasztók által említett tényezők közül kiemelkedik annak gyorsasága és a folyamat egyszerűsége, a választék nagysága és kedvező ára. A kontrák között szerepel elsősorban az áruval való fizikai kontaktus hiánya, és problémák forrásaként jelentkezik a lassú kiszállítás is a garancia nehézkes érvényesíthetősége mellett.
A házhoz szállítási szolgáltatást az online vásárlók igénylik – sőt, ennek ingyenessége fontos érv lehet bármely webshop mellett. Tízből heten tartják az ingyenes kiszállítás elérhetőségét abszolút motiváló tényezőnek annak eldöntésében, hogy a közeljövőben újra az interneten vásárolnak-e vagy sem.
Ugyanakkor – nagy valószínűséggel – látják a kiszállítás gyorsaságának korlátosságát is. Tízből mintegy csak négyen (38 százalék) érzik fontosnak, illetve rendkívül fontosnak azt, hogy az online vásárolt árut már a vásárlás napján kézhez kapják. Ők az elkövetkező egy évben e szempont érvényesülésétől is nagyban függővé fogják tenni azt, hogy a kívánt árucikket az interneten keresztül vagy valamely üzletbe belépve vásárolják meg. Márpedig, ha a fogyasztók számára fontos, akkor az online kereskedők is minden valószínűség szerint igyekeznek majd ennek a fogyasztói elvárásnak megfelelni, hogy a pénztárca minél nagyobb szegmensét magukhoz vonják.
És a gyorsaságon túl további kihívást jelent a házhoz szállítással foglalkozók felé azoknak a termékköröknek a változatossága, amelyek vásárlásakor a fogyasztók házhoz szállítást kérnek: háztartási kis- és nagygépek, sporteszközök, elektromos kézi szerszámok és kerti eszközök, étrendkiegészítők, élelmiszer, szórakoztatóelektronikai termékek, de ruha és cipő is szerepel a top 10-ben.
A versenyt pedig fel kell venni
Az interneten már valaha vásárló 15–59 éves hazai internetezők körében évről évre nő azoknak az aránya, akik külföldi webshopokban vásárolnak, azaz olyan oldalakon, ahol a fizetés nem forintban történik. A külföldi online üzletek iránti igény kizárólagossága nem jellemző, hiszen a válaszadóknak tavaly mindössze 4 százaléka jelezte, hogy ő szinte mindig külföldi oldalakon vásárol. Ugyanakkor nagyot nőtt a vásárlás szempontjából külföldi lapokat preferálók aránya: míg 2014-ben csupán csak 5 százalék, addig 2015-ben már 8 százalék, tavaly pedig 11 százalék nyilatkozott úgy, hogy amennyiben teheti, inkább külföldi oldalon vásárol.
A skála másik végén található „szinte mindig magyar oldalakon vásárolok” állítással egyetértők aránya ugyanakkor jelentősen – a 2014. évben mért 41 százalékról 27 százalékra – zsugorodott. Ők kiegészülve a jelenleg még mindig legnagyobb – bár 2014-hez képest csökkenő hányadot képviselő – csoporttal, akik inkább magyar oldalakon vásárolnak, alkotják a legnagyobb csoportot az online vásárlók között. A magyar oldalak kínálatát szinte mindig, illetve inkább előnyben részesítők 2016-ban az interneten vásárló 15–59 évesek 60 százalékát adták.
Fokozatosan, de egyre nő a hazai és a külföldi weboldalak kínálatának ötvözetéből válogatók aránya: 2014-ben 13 százalékot tettek ki, 2015-ben már a világhálón vásárló magyarok 22 százalékát adták, 2016-ban pedig már négyből egy online vásárló vette figyelembe a hazai és a nemzetközi site-ok választékát egyaránt. //
Dörnyei Otília
industry lead travel & logistics
GfK
Kapcsolódó cikkeink
Karácsonyi roham: duplájára nő a csomagforgalom az ünnepek alatt
Az év végi ünnepi időszakban az online rendelésekkel kapcsolatos csomagforgalom…
Tovább olvasom >Fenntartható nem kell, de bio legyen?
Németországban jelentősen visszaesett a fenntartható termékek iránti kereslet, ami új…
Tovább olvasom >Az online vásárlók többségének elege van a kiszámíthatatlanul érkező csomagokból
A DODO megbízásából készített friss Ipsos-kutatás alapján minden második megrendelővel…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >