Évről évre nő a külföldi webshopokban vásárlók aránya – GfK: az online vásárlók elvárják az ingyenes házhoz szállítást
A digitális fogyasztói igényekhez való alkalmazkodás immár nem a jövő kihívása, hanem nagyon is a jelené. Az már nem kérdés, hogy az online vásárlás elterjedt-e, az már sokkal inkább, hogy vajon mi hajtja majd a további fejlődést: az online vásárlói bázis bővülése, a vásárlási gyakoriság, netán a tranzakciók méretének növekedése. A GfK Digital Connected Consumer kutatása alapján ebben fontos szerepet játszhat az online vásárláshoz szorosan hozzátartozó házhoz szállítás, illetve két azzal kapcsolatos szempont: a kiszállítás gyorsasága és ingyenessége.
Az online vásárlás előnyökkel jár, amiből a magyar fogyasztók is szeretnek részesedni – legalábbis erről tanúskodik a tény, miszerint napjainkra már tíz internetezőből mintegy kilencen (87 százalék) vásároltak az interneten szemben a 2012–2013-ban mért 72 százalékkal.
Az online vásárlás mellett a fogyasztók által említett tényezők közül kiemelkedik annak gyorsasága és a folyamat egyszerűsége, a választék nagysága és kedvező ára. A kontrák között szerepel elsősorban az áruval való fizikai kontaktus hiánya, és problémák forrásaként jelentkezik a lassú kiszállítás is a garancia nehézkes érvényesíthetősége mellett.
A házhoz szállítási szolgáltatást az online vásárlók igénylik – sőt, ennek ingyenessége fontos érv lehet bármely webshop mellett. Tízből heten tartják az ingyenes kiszállítás elérhetőségét abszolút motiváló tényezőnek annak eldöntésében, hogy a közeljövőben újra az interneten vásárolnak-e vagy sem.
Ugyanakkor – nagy valószínűséggel – látják a kiszállítás gyorsaságának korlátosságát is. Tízből mintegy csak négyen (38 százalék) érzik fontosnak, illetve rendkívül fontosnak azt, hogy az online vásárolt árut már a vásárlás napján kézhez kapják. Ők az elkövetkező egy évben e szempont érvényesülésétől is nagyban függővé fogják tenni azt, hogy a kívánt árucikket az interneten keresztül vagy valamely üzletbe belépve vásárolják meg. Márpedig, ha a fogyasztók számára fontos, akkor az online kereskedők is minden valószínűség szerint igyekeznek majd ennek a fogyasztói elvárásnak megfelelni, hogy a pénztárca minél nagyobb szegmensét magukhoz vonják.
És a gyorsaságon túl további kihívást jelent a házhoz szállítással foglalkozók felé azoknak a termékköröknek a változatossága, amelyek vásárlásakor a fogyasztók házhoz szállítást kérnek: háztartási kis- és nagygépek, sporteszközök, elektromos kézi szerszámok és kerti eszközök, étrendkiegészítők, élelmiszer, szórakoztatóelektronikai termékek, de ruha és cipő is szerepel a top 10-ben.
A versenyt pedig fel kell venni
Az interneten már valaha vásárló 15–59 éves hazai internetezők körében évről évre nő azoknak az aránya, akik külföldi webshopokban vásárolnak, azaz olyan oldalakon, ahol a fizetés nem forintban történik. A külföldi online üzletek iránti igény kizárólagossága nem jellemző, hiszen a válaszadóknak tavaly mindössze 4 százaléka jelezte, hogy ő szinte mindig külföldi oldalakon vásárol. Ugyanakkor nagyot nőtt a vásárlás szempontjából külföldi lapokat preferálók aránya: míg 2014-ben csupán csak 5 százalék, addig 2015-ben már 8 százalék, tavaly pedig 11 százalék nyilatkozott úgy, hogy amennyiben teheti, inkább külföldi oldalon vásárol.
A skála másik végén található „szinte mindig magyar oldalakon vásárolok” állítással egyetértők aránya ugyanakkor jelentősen – a 2014. évben mért 41 százalékról 27 százalékra – zsugorodott. Ők kiegészülve a jelenleg még mindig legnagyobb – bár 2014-hez képest csökkenő hányadot képviselő – csoporttal, akik inkább magyar oldalakon vásárolnak, alkotják a legnagyobb csoportot az online vásárlók között. A magyar oldalak kínálatát szinte mindig, illetve inkább előnyben részesítők 2016-ban az interneten vásárló 15–59 évesek 60 százalékát adták.
Fokozatosan, de egyre nő a hazai és a külföldi weboldalak kínálatának ötvözetéből válogatók aránya: 2014-ben 13 százalékot tettek ki, 2015-ben már a világhálón vásárló magyarok 22 százalékát adták, 2016-ban pedig már négyből egy online vásárló vette figyelembe a hazai és a nemzetközi site-ok választékát egyaránt. //
Dörnyei Otília
industry lead travel & logistics
GfK
Kapcsolódó cikkeink
A biztonság továbbra is a legfontosabb szempont a magyar fogyasztók 83%-ának az online vásárlás során
A biztonság továbbra is a legfontosabb szempont a magyar fogyasztók…
Tovább olvasom >Összefogott a Just Eat és a Maxi Zoo Írországban
Úttörő együttműködést jelentett be a Just Eat és a Maxi…
Tovább olvasom >Otthon főz a magyar fiatal – nem trendi a gyorsétterem
A magyar fiatalok többsége ritkán vagy egyáltalán nem jár gyorsétterembe,…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >