GfK: Még érezhető a válság a tartós fogyasztási cikkek piacán

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 03. 22. 14:39

A gazdasági válság hatása még mindig érezhető a tartós fogyasztási cikkek piacán. Magyarországon a legnagyobb mértékben az informatikai hardver piac esett vissza. A szórakoztató elektronika piacát a tavalyi labdarúgó világbajnokságnak köszönhetően a síkpaneles televíziók, valamint a LED és 3D technológia piaci hódítása „mentette meg” – tartalmazza a Gfk Hungaria közleménye.

A háztartási nagygépek területén a mosógépek tudták feljebb tornázni az amúgy is negatív mutatókat. A háztartási kisgépek piacán viszont nem csökkenésről, hanem stagnálásról beszélhetünk.

A szektorban ugyan már sok szektorban megfigyelhető volt egyfajta javulás 2010. második felétől. A tavalyi forgalom július-augusztus táján érte utol a 2009-es évet. Ennek ellenére éves szinten még nem volt képes a piac pozitív mutatókkal zárni. Kivételt képeznek a háztartási kisgépek, ahol a csökkenéssel ellentétben stagnálásról beszélhetünk. Legnagyobb mértékben az informatikai hardver piac esett vissza. Ez a visszaesés befolyásolta a GFK Hungária által felmért 50 kategória piacának alakulását. Az informatikai visszaesés hátterében sok számítástechnikára specializálódott üzlet bezárása, illetve állami és egyéb tenderek visszaszorítása áll.

A 2010-es évben a GfK Hungária által monitorozott szektorok (szórakoztató elektronika, fotó, háztartási kis- és nagygépek, IT és nyomtatás) teljes piaci forgalma közel 266 milliárd forinttal zárt. Ez 10 százalékkal maradt el a 2009-es évtől.

A visszaesés mértéke szektoronként eltérő volt. A szórakoztató elektronika piacát a tavalyi labdarúgó világbajnokságnak is köszönhetően a síkpaneles televíziók, valamint a LED és 3D technológia piaci hódítása „mentette” meg. A háztartási nagygépek területén a mosógépek, azon belül is az elöltöltős szegmens növekedése tudta feljebb tornázni az amúgy is negatív mutatókat.

A decemberi, karácsonyi forgalom az előző évekkel ellentétben jobban sikerült, mint a 2009-es, kivéve a fotó és az IT területen. Megfigyelhető volt, hogy a kereskedők már a hónap elején nagyobb hangsúlyt helyeztek a marketing kommunikációra, ezzel is próbálták a fogyasztókat vásárlásra ösztönözni.

A 2010-es karácsony legkelendőbb termékcsoportjai a hordozható audió eszközök, a síkpaneles televíziók, a micro audió tornyok, a DVD lejátszók, a játékkonzolok, a kézi mixerek, a kávéfőzők (kapszulás és teljesen automata készülékek), a hajformázók, a fritőzök és a borotvák voltak.

A Saturn és Media Markt elektronikai láncok tulajdonosa a Metro AG kedden közzétett gyorsjelentése szerint árbevétele 2,6 százalékkal 67 milliárd ueróra emelkedett, profitja pedig 80 százalékkal 936 millió euróra ugrott 2010 előző évhez képest. A holding “gyenge láncszeme” éppen a két elektronikai cikkeket forgalmazó vállalat volt, amelynek árbevétele 2010-ben visszaesést mutatott az előző évhez viszonyítva. Az eredményekhez a Saturn francia piacról való kivonulása is hozzájárult, amely 500 millió euróba került a holdingnak.
„A Kereskedelem és Technológia területen stagnálást, esetlegesen enyhe növekedést várunk a 2011-es évtől. Biztosan tovább fog fejlődni a webes értékesítés forgalma, ami 2010-ben már a teljes forgalom 9 százalékát tette ki, illetve az új techológiákat képviselő termékek piaca: okostelefonok, televíziók és a tablet PC-k” – mondta Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének vezetője.

Mivel az energia és üzemagyag árak alakulása nem kedvez a kereskedelemnek, így azt a gyártóknak előbb utóbb be kell építeniük a fogyasztói árakba. Ennek következtében az enyhe növekedés megkérdőjelezhetővé válik. Mindemellett a piaci koncentráció továbbra is nagyon erős, ami az Electro World üzleteinek folyamatos bezárásaival csak fokozódni fog – közli a Világgazdaság Online.

Kapcsolódó cikkeink