GfK: jelentősen javult a fogyasztói hangulat Németországban
Érezhetően javult a német fogyasztói hangulat júniusban, a fogyasztók optimistábbak lettek és nőtt vásárlási hajlandóságuk, miután a legnagyobb európai gazdaságban is feloldottak egy sor szigorú intézkedést a koronavírus-járvány visszaszorításának köszönhetően.
Ez derült ki a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet pénteken közölt felméréséből, amelynek tanúsága szerint a fogyasztók vásárlási hajlandósága mérsékelten, míg gazdasági és jövedelmi várakozásai jelentősen nőttek.
Az intézet előrejelzése szerint a júniusi mínusz 6,9 pontról mínusz 0,3 pontra emelkedik a hangulatindex júliusban, ami tavaly augusztus óta a legjobb érték. Elemzők ennél jóval enyhébb növekedéssel, mínusz 4,0 ponttal számoltak júliusra.
Egy évvel ezelőtt, tavaly júniusban mínusz 18,6 ponton, júliusban pedig mínusz 9,4 ponton állt a hangulatindex értéke.
A Gfk metodikája szerint a hangulatindex nulla pont feletti értéke azt jelzi, hogy a fogyasztás éves összevetésben emelkedik, a nulla pont alatti érték pedig csökkenést mutat. A háztartások fogyasztásában éves szinten 0,1 százalékos változást jelez minden egyes pont.
Júniusban kiemelkedő mértékben javult az általános gazdasági helyzet alakulásának megítélése. A fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 17,2 ponttal, 58,4 pontra emelkedett. Ennél jobb értéket legutóbb több mint tíz éve, 2011 februárjában mértek, akkor 59 ponton állt a mutató. Tavaly júniusban csak 8,5 pont volt.
Rolf Bürkl, a GfK kutatója az adatokat kommentálva rámutatott, hogy Németországban is egyre inkább visszaszorul a járvány és így feloldják a szigorú korlátozó intézkedéseket.
„A megbetegedések számának meredek csökkenése és a védőoltások terén elért jelentős előrelépés lehetővé teszi, hogy egyre szélesebb körben egyre több járványügyi intézkedést vezessenek ki. Ezenkívül mostantól ismét lehet nyaralni. Ez az optimizmus növekedéséhez vezetett, ami a fogyasztói hangulat javulásában is tükröződik” – hangoztatta.
A fogyasztók jövedelmi várakozásai a járvány okozta válság előtti szint közelébe emelkedtek júniusban. A várakozásokat számszerűsítő alindex 14,6 ponttal, 34,1 pontra ugrottak, ami valószínűleg azt tükrözi, hogy a részmunkaidős foglalkoztatásba kényszerült munkavállalók közül sokan ismét teljes munkaidőben dolgozhatnak, ami jövedelmük emelkedésével jár.
Ennél jobb értéket tavaly februárban mutattak ki, akkor 41,2 ponton állt a mutató.
A vásárlási hajlandóságnak kedvez a jövedelmi kilátások érzékelhető növekedése. A vásárlási hajlandóságot számszerűsítő mutató értéke 3,4 ponttal 13,4 pontra kúszott fel júniusban. A mérsékeltebb növekedés abból adódik, hogy a fogyasztók még mindig kissé óvatosak. A korlátozások lazítása vagy visszavonása ellenére számos ágazatban – különösen a szolgáltatási szektorban – még mindig szigorú szabályok vannak érvényben. Így például még mindig kötelező a maszk viselése az üzletekben, ami valószínűleg a jövőben is korlátozni fogja a vásárlás élményét.
A Gfk arra számít, hogy a magánfogyasztás az év második felében érezhetően élénkülni fog, így a hazai gazdaság ismét felfelé fogja húzni a növekedési ütemet. Eddig elsősorban az export támogatta a gazdasági növekedést, különös tekintettel a Kínával és az Egyesült Államokkal folytatott kereskedelemre. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Felhagy a Fresh házhozszállítási szolgáltatással az Amazon Németországban
Az amerikai Amazon hét év után megszünteti németországi Fresh élelmiszer-kiszállítási…
Tovább olvasom >Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >Rekordösszeget spórolnak a német fogyasztók a fenntartható élelmiszereken
Németországban rekordalacsony szintre esett vissza a fenntartható termékek vásárlási hajlandósága.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >