Fújva, nem keverve!
A nagy koktélkultúrájú országok mixerei mindenféle – néha extrém – eszközt és módszert bevetnek új koktélkölteményeik készítéséhez. Az utóbbi időszak nagy felfedezettje egy régi-új eszköz, a spray. A módszer elve ugyanaz, mint amikor citromhéjból a kevert ital tetejére az aroma kedvéért „spriccelnek” egy leheletnyit. Ám a spray használata jóval sokrétűbb.
A 60-as években használták először, amikor a világ egyik legismertebb koktélja, a Martini, az eredetileg 50-50 százalékban vermutból és ginből álló italból átváltozott 99 százalékban ginné – ekkor alkalmazták a mixerek először a sprayt, hogy a vermutot alig érzékelhető mennyiségben adják a röviditalhoz. Ma ezt a hatást ugyan a pohár vermuttal való kiöblítésével érik el, de a sprayvel csökkenthetők az „öblítési veszteségek”.
A folyadékok „porlasztásához” speciális szórófejes eszközöket is lehet vásárolni, de a barmanek gyakran egyszerű, olívaolajakhoz vagy ecetekhez használt üvegeket állítanak a pultba erre a célra. Hogy mi kerül a sprayként használt edényekbe, és azokat hogyan használják fel, az már csak a szakember kreativitásán múlik.
Van, aki az ital egy alkotóelemét szívesebben fújja annak tetejére, minthogy belekeverje, mondván, így hatása jóval élénkebb. Mások egy-egy illatot hangsúlyoznak így ki az italban. A koktélra fújt alkotóelemek nemcsak annak illatán, de ízén, sőt külsején is változtathatnak. A porlasztott aromák, illóolajak, oldatok használata a kevert italok új generációját hozhatja létre.
Mindemellett, lévén vendéglátásról van szó, a „körítésben” is alkalmazhatók a sprayk. Egy német bártender például citromolajjal (vagy a koktél jellegétől függően valami más, hasonló hatású anyaggal) fújja be a pohár külső felét, hogy az ital illata az azt megfogó vendéggel maradjon legalább a fogyasztás végéig. Számos amerikai bárban és étteremben logókat, mintákat fújnak az ital felszínére – e módszer persze csak olyan koktéloknál alkalmazható, melyeknek teteje habos.
A teljességhez tartozik, hogy aromás italokat kávékra, illetve kávé alapú italokra is „fújnak”; egy olasz cég például direkt erre a célra forgalmazza szórófejes palackban egyik grappáját.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Eladták a Hot Ones-t gyártó First We Feast stúdiót – Soros György cége is az új tulajdonosok között
A Buzzfeed 82,5 millió dollárért (több mint 32 milliárd forintért)…
Tovább olvasom >Kemény leánybúcsúk kelléke – A nap videója
És még a mixer is cifrázza! A videóért katt a…
Tovább olvasom >