Fogyni kezdtek a prémium FMCG-termékek a dohányboltokban
A hazai láncok és a dohányboltok értékbeli forgalmának egymáshoz viszonyított növekedésében óriási ollóhatás érvényesült 2022-ben, amikor az árak nagyon erőteljes emelkedésnek indultak. A dohányboltok nem követték le azonnal a folyamatot az árak drágításával, ennek köszönhetően a dohányboltok nagyon nagy volument tudtak elvenni a hazai láncoktól. Különösképpen azért, mert limitált kategóriaszámban vannak jelen. Jó példa erre a sörök és a kis kiszerelésű szeszes italok forgalma, amely jelentősen elkezdett nőni a dohányboltokban.
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható.
Az árak emelkedésével lassan a dohányboltok is elkezdték lekövetni az inflációt, felzárkózva a hazai láncokhoz. Így a lassulás mostani folyamata is nagyobb mértékű a dohányboltoknál, mint a hazai láncoknál, amelyek az utóbbi időben felívelő pályára álltak. A dohányboltok a növekedés terén nem tudtak a hazai láncokkal lépést tartani: esetükben bár még mindig átlagos mértékű forgalmi növekedésről beszélünk, ez az ütem már nem üti meg a hazai láncok átlagát. És ha azt nézzük, hogy 2022-ben egy dohánybolt átlagos növekedése elérte a 27%-ot az FMCG-termékek vonatkozásában, és ebben az évben már csak 5%-ról beszélhetünk, elég nagy a visszaesés.
Ennek a hátterében az inflációra való reakció hiánya, illetve késlekedése áll. Az áremelkedés 2021-ben 19% volt a hazai láncoknál és 13% a dohányboltoknál, majd 2022–2023-ban elérte a 48%-ot az előbbieknél, míg a dohányboltoknál 35%-on maradt, tehát 13%-kal elmaradt a hazai láncoktól. Ebben az időben volt olyan, hogy egyes dohányboltokban bizonyos szénsavas üdítők már olcsóbbak voltak, mint egy pár hazai láncnál. Ez és a hasonló nyilvánvaló lemaradások az árak tekintetében jelentős hatással voltak a dohányboltokra.
Az idő pénz
Igazi meglepetést jelent, hogy a dohányboltokat a fogyasztók most egy új funkcióval ruházták fel. A „kocsma” mellett ezekben a boltokban ugyanis nagyon sok prémium terméket is vásárolnak. Ez azt sugallja, hogy az időtényező, azaz a vásárlás gyorsasága számít és ez sokszor arra készteti a fogyasztókat, hogy ne álljanak sorba párszázaléknyi árkülönbségért. A RetailZoom mérései alapján vannak olyan dohányboltok, ahol a belépéstől az üzlet elhagyásáig körülbelül 46 másodpercet töltenek el a vásárlók.
//
Kapcsolódó cikkeink
ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >Áttörést ért el a DairyX a tejmentes kazein előállításával
Jelentős előrelépést tett az izraeli DairyX Foods start-up a tejmentes…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >