Fogyni kezdtek a prémium FMCG-termékek a dohányboltokban
A hazai láncok és a dohányboltok értékbeli forgalmának egymáshoz viszonyított növekedésében óriási ollóhatás érvényesült 2022-ben, amikor az árak nagyon erőteljes emelkedésnek indultak. A dohányboltok nem követték le azonnal a folyamatot az árak drágításával, ennek köszönhetően a dohányboltok nagyon nagy volument tudtak elvenni a hazai láncoktól. Különösképpen azért, mert limitált kategóriaszámban vannak jelen. Jó példa erre a sörök és a kis kiszerelésű szeszes italok forgalma, amely jelentősen elkezdett nőni a dohányboltokban.
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható.

Andreas Christou
ügyvezető igazgató
RetailZoom
Az árak emelkedésével lassan a dohányboltok is elkezdték lekövetni az inflációt, felzárkózva a hazai láncokhoz. Így a lassulás mostani folyamata is nagyobb mértékű a dohányboltoknál, mint a hazai láncoknál, amelyek az utóbbi időben felívelő pályára álltak. A dohányboltok a növekedés terén nem tudtak a hazai láncokkal lépést tartani: esetükben bár még mindig átlagos mértékű forgalmi növekedésről beszélünk, ez az ütem már nem üti meg a hazai láncok átlagát. És ha azt nézzük, hogy 2022-ben egy dohánybolt átlagos növekedése elérte a 27%-ot az FMCG-termékek vonatkozásában, és ebben az évben már csak 5%-ról beszélhetünk, elég nagy a visszaesés.
Ennek a hátterében az inflációra való reakció hiánya, illetve késlekedése áll. Az áremelkedés 2021-ben 19% volt a hazai láncoknál és 13% a dohányboltoknál, majd 2022–2023-ban elérte a 48%-ot az előbbieknél, míg a dohányboltoknál 35%-on maradt, tehát 13%-kal elmaradt a hazai láncoktól. Ebben az időben volt olyan, hogy egyes dohányboltokban bizonyos szénsavas üdítők már olcsóbbak voltak, mint egy pár hazai láncnál. Ez és a hasonló nyilvánvaló lemaradások az árak tekintetében jelentős hatással voltak a dohányboltokra.
Az idő pénz
Igazi meglepetést jelent, hogy a dohányboltokat a fogyasztók most egy új funkcióval ruházták fel. A „kocsma” mellett ezekben a boltokban ugyanis nagyon sok prémium terméket is vásárolnak. Ez azt sugallja, hogy az időtényező, azaz a vásárlás gyorsasága számít és ez sokszor arra készteti a fogyasztókat, hogy ne álljanak sorba párszázaléknyi árkülönbségért. A RetailZoom mérései alapján vannak olyan dohányboltok, ahol a belépéstől az üzlet elhagyásáig körülbelül 46 másodpercet töltenek el a vásárlók.
//
Kapcsolódó cikkeink
Business Meetup & Dinner: iránytű egy zavaros világban
Sűrűsödnek a jelek: lassuló növekedés, geopolitikai átrendeződés, átalakuló fogyasztás –…
Tovább olvasom >Piackutatás új köntösben: új külső, régi értékek
A YouGov globális kutatócégként vette át a GfK Háztartáspanel üzletágát…
Tovább olvasom >A kereskedelem tartotta magát a munkáltatói vonzerő terén – A bizonytalan gazdasági helyzet ártott az FMCG megítélésének
A kihívásokkal teli időszakból a Coca-Cola és a MediaMarkt jött…
Tovább olvasom >További cikkeink
Romlott a gazdasági hangulatindex az EU-ban és az euróövezetben augusztusban, Magyarországon javult
Romlott a gazdasági hangulatindex az euróövezetben és az Európai Unióban…
Tovább olvasom >Augusztusban négyhavi csúcsára ért fel a GKI konjunktúra indexe
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU támogatásával végzett –…
Tovább olvasom >A GVH állítja: minden elköltött 100 forintból legalább 70 a multiké
A multinacionális kiskereskedelmi láncok uralják a 8400 milliárd forint bruttó…
Tovább olvasom >