Fenntartható hatékonyságért a METRO-áruházakban
Hazai áruházainak immár több mint felét átalakította a METRO-nagykereskedelem, és még az év vége előtt további megújult áruházakat ad át a vásárlóknak. Az átalakítás alapvető célja a professzionális vásárlók beszerzéseinek hatékonyabbá tétele, ugyanakkor minden fejlesztést fenntarthatósági szempontok alapján végeztek.
Hangsúlyos nagykereskedelmi jelleg
Melyek azok a szembeszökő változások, amelyek a megújult METRO-áruházakban – Budakalászon, Kelet-Pesten, Szegeden, Győrben, Szombathelyen, Nyíregyházán és Székesfehérváron – tapasztalhatók? Alapvetően a nagykereskedelmi jelleg lett hangsúlyosabb. Szélesebb közlekedőfolyosókat alakítottak ki a nagyobb beszerzések kényelmesebb lebonyolításáért, közös be- és kijáratot létesítettek, a polcokra a termékek egységcsomagokban kerülnek ki, a gyorsan forgó árukészletet raklapon kínálják, a kasszazóna mellett pedig vevőfogadó pult és lobbi létesült az üzleti tárgyalásokhoz. A szortimentet racionalizálták, és a legjobban keresett élelmiszertermékeket nagyobb területen kínálják, ezzel párhuzamosan a nem élelmiszer termékek területét csökkentették.
Fókuszban az energia
Az átalakításokkal párhuzamosan korszerűsítési munkálatok is folytak, melyeknek kiemelt területe volt az energiahatékonyság. Több megújult áruházban intelligens LED-világítást és környezetkímélő, a hulladékhő fűtésben való hasznosítására alkalmas hűtési rendszert használnak. A korszerűsítés részeként új, energiatakarékos hűtőbútorokat és technológiát is kaptak az áruházak.
Az energiahatékonyságot tiszta energia felhasználásával teszik teljessé: a tervek szerint 2025-ig mindegyik magyarországi METRO-áruház villamosenergia-felhasználását napelemes rendszer támogatja majd. Egyelőre két áruház energiafelhasználását fedezik (részben) napenergiával: a budakalászi egység mellett egy 300 kWp, a kecskemétinél pedig egy 180 kWp teljesítményű napelempark dolgozik. Az energiahatékonysági törekvéseknek – melyet energiatakarékosságra ösztönző belső kommunikációval támogat a nagykereskedelem – már meg is lett a gyümölcse: 2022-ben és 2023-ban is sikerült jelentős mennyiségű energiát megtakarítani a korábbi évekhez képest, ráadásul 2023-ban az összes METRO/MAKRO ország közül Magyarország produkálta a legnagyobb energiamegtakarítást.
Zöldebb közlekedés
Ahogy az áruházi energiafelhasználásban, úgy a közlekedésben is zöldít a METRO: nemcsak a vásárlók elektromobilitását támogatják elektromos töltőállomással mindegyik áruház parkolójában, hanem a dolgozói flotta járműállománya is immár 60%-ban hibrid autókból áll.
A METROMAX 11 kiszállító platformja naponta átlagosan 600 vevői áruházi oda-vissza utat takarít meg és vált ki észszerűen és fenntarthatósági szempontok figyelembevételével szervezett körjáratokkal. A kiszállítás jelenleg a forgalom 10,5 %-át jelenti, mely évről évre növekszik.
Digitalizáció a kisebb ökolábnyomért
Kulcsfontosságú szerepet játszik a vállalat fenntarthatósági stratégiájában a digitalizáció, mely a digitális áruházi szolgáltatások mellett a partnerek digitalizációját is jelenti. A Dish by METRO éttermi szoftvercsomagot több ezer magyar vendéglátós használja, s 2022-ben 300 000 hazai asztalfoglalást bonyolítottak le a segítségével. A Dish szolgáltatásai hamarosan az üzletmenet hatékonyságát növelő, sokoldalú POS-terminállal bővülnek, 2024 végén, 2025 elején pedig már Magyarországon is elérhető lesz a Nyugat- és Dél-Európában már nagy sikerrel működő METRO Market online piactér.
Fenntarthatóbb csomagolás
A METRO kommunikációjában a korábbi papíralapú katalógusokat nagyrészt felváltották a digitális csatornákon terjesztett ajánlatok – ám nemcsak az üzenetek „csomagolását” tette fenntarthatóbbá az áruházlánc, hanem komoly eredményeket értek el a csomagoláshulladék csökkentésében is. Nemzetközi szinten a METRO 2014 és 2023 között 2303 tonna műanyag csomagolást takarított meg saját márkás termékeivel – 303 tonnával többet, mint az eredetileg kitűzött cél –, a METRO Magyarország pedig lokális saját márkás termékekkel 2019 óta 35,30 tonna műanyagtól kímélte meg a bolygót. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >DRS-rendszer Magyarországon: tanácsok a sikeres visszaváltáshoz
2024. január 1-jén indult el Magyarországon a DRS (Deposit Return…
Tovább olvasom >Start-uppal együttműködve kínál fenntarthatóbb kávét a német Kaufland
A Cotierra nevű startuppal együttműködésben törekszik a Kaufland arra, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >