Felpörgött a zsugorinfláció is: kisebb méretben találkozhatunk sok kedvenc termékkel a polcokon
Az inflációval együtt felpörgött a zsugorfláció is a magyar üzletekben, a tipikus válságjelenségnek tartott méretcsökkentés alól kevés termék bújhat ki, és arra is kevés példát találunk, hogy visszafordítható lenne a folyamat – írja a HVG friss cikkében, amely a jelenség okait és tüneteit egyaránt vizsgálja.
A kilencvenes évek óta nem látott szintre nőtt a drágulás Magyarországon, az élelmiszer-infláció pedig már a 30 százalékot közelíti. Az árak emelkedése azonban nem magyar jelenség, előbb a kereslet hirtelen növekedése, majd a háború pörgette fel a gyakorlatilag minden termékbe beépülő energiaárakat, az aszály és a hőhullám miatti terméskiesés pedig éppúgy drágítja a növényi és az állati eredetű élelmiszereket.
A magyar kormány több esetben árstopokkal próbálkozik, ez azonban már arra sem elég, hogy az inflációmentes világ illúzióját adja meg. Ha azonban valós képet szeretnénk kapni arról, mennyibe is kerül az az élelmiszer, amit leveszünk a polcról, azt is érdemes megnézni, hogyan alakultak a termelői árak.
Egy tonna szójabab tőzsdei ára forintban például egy év alatt 150 ezerről 243 ezerre növekedett, a fehércukor esetében is hasonló volt a drágulás, de a vajat már két és félszer magasabb áron jegyzik, mint tavaly ilyenkor, és a sajtnál is majdnem kétszeres az emelkedés az Agrárközgazdasági Kutatóintézet (AKI) adatai szerint.
A sertéshúsnál se jobb a helyzet: a háború kitörése utáni hetekben kilőtt a termék ára, és azóta is nagyjából a korábbinál 80 százalékkal magasabb szinten mozog – euróban ez megfelel a 2019-es drágulásnak, forintban azonban a magyar deviza gyengülése miatt ennél is magasabb árszintről beszélünk.
Kapcsolódó cikkeink
Az euróövezeti infláció 2,4 százalék volt március után áprilisban is
Az előzetesen közölttel összhangban március után áprilisban is 2,4 százalék…
Tovább olvasom >Ausztriában lassult az infláció áprilisban
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedésének mértéke az előzetesen közölttel…
Tovább olvasom >Jelentős növekedéssel és inflációcsökkenéssel kezdte az évet az Európai Unió
Az Európai Bizottság legújabb jelentése szerint, a 2024 elején az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az euróövezeti infláció 2,4 százalék volt március után áprilisban is
Az előzetesen közölttel összhangban március után áprilisban is 2,4 százalék…
Tovább olvasom >Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség
A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május…
Tovább olvasom >Minden szempontból meggyőzően teljesített az idei EuroCIS
A kiskereskedelem jövője a technológiáról és az innovációról szól, amelynek…
Tovább olvasom >