Magazin: Felemás helyzetben a food truckok

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 07. 14. 07:45

A legdivatosabb és legmegbízhatóbb hazai food truckokat a nagyvállalatok irodaházaihoz kiközvetítő, két éve alapított StreatRight cég társtulajdonosát, Varjú Lindát a válság ideje alatt speciális helyzetbe került food truckok helyzetéről, lehetőségeiről kérdeztük.

TM interjukhoz Könnyebb helyzetbe kerültek-e a food truckok a válság idején a szabad közterület-használattal?

Varjú Linda - StreatRight

Varjú Linda
társtulajdonos
StreatRight

– Viszonylagos ez a könnyebbség, de a korábbi teljesen vesztett helyzetünkhöz képest mindenképp nagy az előrelépés. A közterületen való árusítás korábban gyakorlatilag lehetetlen volt Budapesten; a legkisebb engedmény is óriási segítség egy food truck üzemeltetésében. Bár örök optimista vagyok, félek, hogy ez a helyzet tiszavirág-életű lesz, és előbb-utóbb visszavonják a rendeletet.

Persze az jó, hogy elvben használhatjuk a közterületeket, ám sajnos a kitelepülés eddig nem érte meg, nem lett gyakorlat: a kijárási korlátozás miatt szinte mindenki – vendéglátós is, vendég is – a házhozszállításban gondolkodott. Feltehetően ezért is van, hogy a vírushelyzet nem hozott új szereplőket a piacra.

Mindezek miatt még jó darabig továbbra is az irodai ebédeltetés lesz szerintem az egyetlen terület, ahol lehetőségünk nyílhat némi lendületet szerezni, no meg a kis létszámú magán- és céges rendezvények.

Olyanról nem tudok, hogy az egységeket a válság idején ellenőrizték volna, de a védekezés így is maximális szinten működik most is, fertőtlenítés, maszkok, arcpajzsok, kesztyűk, figyelmeztető feliratok formájában.

TM interjukhoz Mi jellemzi most a hazai food truck szcénát?

– Jellemzően még mindig Budapest jelenti a food truckok bázisát, de vannak szolgáltató partnereink vidéki városokban is (Győr, Debrecen, Zalaegerszeg, Szekszárd, Székesfehérvár).

A truckok gombamód szaporodnak, főként azért, mert újszerű marketingeszközként kezelik a sörgyártók, étteremláncok, alapanyaggyártók, és a magyarországi lánc felvásárlása után egy ideje a McDonald’s is pedzegeti. A magyarok kezdik felfedezni a truckokban rejlő lehetőségeket. Kevesebben vannak a független vállalkozók, hiszen ez egy életstílus, sajátságos hozzáállást igényel mind a gasztronómiai kreativitás, mind a problémamegoldás területén – egyszerűen nem mindenkinek való ez a műfaj.

Nincs két egyforma egység, egyforma üzleti vehemencia; valakinél a létfenntartás a cél, valaki új truckot vesz a régi helyett, valaki pedig most építi ki a negyedik egységét. Az biztos, hogy a kereslet szépen alakul, már az előző évek tendenciái is ezt mutatták. Sok embernek újdonság még maga a food truck kifejezés is, tehát sok van még ebben a piacban. Ráadásul egy új kor hajnalán vagyunk, amikor a szabadtéri rendezvények még pozitívabb megítélés alá fognak esni a vírus tekintetében. A dolgok jelenleg nagyon gyorsan változnak.

Ugyanakkor a vonatkozó rendelkezések legtöbb esetben még csak értelmezni sem tudják a mozgó konyha fogalmát, vannak kerületek, ahol „békeidőben” kategorikus tiltás alá esett – a helyi vendéglátóegységek érdekeinek megfelelően, vagy a városkép rontására hivatkozva. A terület optimális szabályozásáért törvényhozási szinten kéne komolyabban hozzányúlni a témához. //

 

A NÉBIH állásfoglalása

A mozgóboltok, mozgóvendéglátók minden különleges korlátozás nélkül működhetnek a veszélyhelyzet idején is. Ezekre az egységekre ugyanazok a higiéniai előírások érvényesek – a jelen helyzetben a speciális ajánlásokkal kiegészítve –, mint bármely élelmiszert forgalmazó üzletre, illetve vendéglátóipari létesítményre. Az üzemelés jellegéből adódóan, miszerint az árusítás a járműből történik, és a vásárlók a közterületen tartózkodnak vásárlás közben, a koronavírus terjedésének megakadályozása érdekében bevezetett, az adott területre érvényes szabályokat kell követni – például a távolságtartás és a maszkviselés.

 

Kapcsolódó cikkeink