Fehéret, feketét, barnát…
Vagyis: egyre több „színből”, ízből lehet választani a tejitalok fejlődő piacán. Az alaptermékeik sikerei után a tejhez jól illő ízesítések bevezetésén és a hozzáadott értéket képviselő összetevőkön van a sor, a fiatalabbak megszólítása pedig az online jelenlét fejlesztésére ösztönzi a cégeket.
A tej- és tejtermékpiacon belül a tejitalok fejlődése számottevő, és a növekedés motorja a jegeskávé kategória. Ma már a jegeskávé nem csupán a melegebb hónapok szezonális „koffeinbeviteli alternatívája” – értékesítése az év egészében egyenletes, disztribúciója pedig minden csatornára kiterjed, beleértve az olyanokat is, mint a benzinkutak, pékségek vagy a trafikok.
– Az árazásban széles a paletta, 229 Ft-tól egészen akár 699 Ft-ig terjed a fogyasztási ár márkától és csatornától függően. Jellemzően azonban a 300 Ft alatti termékek képviselnek komolyabb forgalmat – mondja Galántai György, a Hell Energy Magyarország Kft. értékesítési igazgatója. – Fontos azonban megjegyezni, hogy figyelni kell az egyes fogyasztásra kész tejeskávéknál a koffeintartalomra és a valódi kávékivonatra, hiszen nagy különbségek lehetnek egyes márkák termékeinek az összetételében.
Körforgásban
A piac szereplői leginkább két szempont mentén frissítik, szélesítik termékpalettájukat. Az egyik közülük a környezettudatosság.
– Azt tapasztaljuk, hogy a fenntarthatóság iránti igény tovább erősödött a fogyasztóink részéről – jelzi Fekete Brigitta, a FrieslandCampina Hungária Zrt. brand managere. – Ezért 2021-ben minden ízesített tejitalunk, a Milli és Pöttyös márka alatt is, 100%-ban újrahasznosított műanyag palackba került! Fontos a körforgás, ezért a palackok 100%-ban újra is hasznosíthatóak. Ehhez nem kell mást tenni, mint egy mozdulattal eltávolítani a termékek perforált műanyag fóliáját, és a jelölt módon a megfelelő gyűjtőkbe helyezni csomagolást.
A Hell Energy szintén a csomagolás begyűjtésére és újrahasznosítására koncentrál, ami ebben az esetben az alumíniumdoboz.
– Az Energy Coffee termékei kizárólag aludobozos kiszerelésben kerülnek a boltok polcaira, hiszen az alumíniumdoboz az egyik leggazdaságosabban újrahasznosítható csomagolóanyag – szögezi le Galántai György. – Az aludoboz 100%-ban és végtelenszer újrahasznosítható, nem beszélve arról, hogy alumínium könnyű, így csökken a szállításból adódó üvegházhatású gázok kibocsátása.
A cég 2017-ben indította be saját alumíniumitaldoboz-gyárát, amely nemcsak e célok elérésében segít, hanem a globális alapanyag-ellátási zavarok közepette lényegesen nagyobb kiszámíthatóságot és tervezhetőséget jelent.
Bővülő laktózmentes választék
A termékfejlesztések másik iránya, hogy a piac lassú telítődése miatt a cégek immár az egyedibb ízesítések és speciálisabb összetevők irányába mozdulnak.
– 2021 tavaszán a laktózmentes italok kedvelőit örvendeztettük meg a kókuszos ízvilágú Energy Coffee Coconuttal, és most az új Salted Caramel jegeskávénk is a laktózmentes portfóliónkat gazdagítja – beszél a termékvonal épüléséről a Hell Energy Magyarország értékesítési igazgatója. – Az új jegeskávé ital, ahogy a termékcsalád többi tagja, valódi Arabica és Robusta kávékivonattal, tartósítószer és mesterséges színezék nélkül készül, és 40 mg/100 ml koffeint tartalmaz praktikus, környezetbarát 250 ml-es aludobozos csomagolásban. A Hell Energy Coffee termékünket így már hat különböző verzióban kínáljuk, de az idei évben készülünk még újdonsággal, ezért is érdemes figyelni online felületeinket.
A Hell Energy 360 fokos kommunikációt folytat, amelyen belül az idei évben kiemelten fókuszál az új online csatornákra.
– Ilyen például a TikTok, hiszen a fiatalok nagy részét ezen a platformon keresztül tudjuk szinte a legjobban elérni – mond példát az értékesítési igazgató. – Nagy figyelmet fordítunk a Facebook, Instagram és YouTube kampányainkra is, illetve nemrég jelentettük be, hogy hosszabbítottunk az amerikai színészlegendával, Bruce Willisszel is, így a következő 2 évben továbbra is ő lesz a reklámarcunk.
Együtt mosolyogva a fogyasztókkal
A Milli Jegeskávék ízújdonsága a mogyoró.
– A mogyoró minden ízesítettkávé-teszten az első 3 legnépszerűbb íz között szerepel, és mi is felismertük, hogy tökéletes kiegészítője az évtizedes múltra visszatekintő Milli Jegeskávénak – ecseteli az innováció hátterét Fekete Brigitta. – Ezért idén tavasszal bemutatjuk legújabb termékünket, a Milli Mogyorós Lattét.
Kiszerelések terén az otthoni fogyasztás jelentőségének növekedésére reagálva a cég tavaly dobta először piacra a Milli Jegeskávét 1 literes kiszerelésben. A pozitív fogyasztói visszajelzések alapján idén áprilistól ismét elérhető lesz ez a termék a nyári időszakban, új csomagolásban.
– A kakaóitalok piacán azt tapasztaljuk, hogy az ízesítések szerepe kevésbé jelentős – veszi át a szót Főfainé Kiss Viktória, a FrieslandCampina Hungária Zrt. brand managere (Pöttyös). – Az olyan egészségtudatos táplálkozásba beilleszthető termékek viszont, mint például a Pöttyös kakaó 0% hozzáadott cukorral, évről évre jelentősebb mértékben tudnak nőni.
Megtudjuk tőle, hogy a kakaóitalok piaca szintén növekedett 2021-ben (értékben mintegy 5,3%-ot az előző évhez képet). Ebből a Pöttyös kakaó is kivette a részét, a folyamatos marketing- és sales támogatásnak köszönhetően.
A Milli márka 2022-ben új kommunikációval jelentkezik, aminek üzenete: „Tejes finomságainkkal és egy mosollyal minden pillanatot szebbé tehetünk.” Az új Milli reklámfilm február 9-én került először adásba.
– Frissen végzett fogyasztói kutatás igazolja, hogy a fogyasztóink ezt nagy örömmel és tetszéssel fogadták: a Milli márkát egy igazi „love brand”-nek értékelték, amely széles palettán kínál tápláló és finom termékeket – mondja Harangozó Barbara, a FrieslandCampina Hungária Zrt. senior brand managere. – Az új kommunikációban több fontos termékkategóriánk mellett a Milli Kakaós tej és a Milli Jegeskávé is kapott egy-egy jelenetet. Ehhez a reklámhoz kapcsolódik áprilistól szervesen az új, 15 másodperces Milli Jegeskávé film, amelyben bemutatjuk a teljes Milli Jegeskávé portfóliót, és támogatjuk az új Milli Mogyorós Lattét is.
A Pöttyös kakaó támogatása folyamatos a bevezetése óta.
– A legköltséghatékonyabb eszköz még mindig a TV, amely mellett évek óta használunk digitális felületeket is kiegészítő kampányként, ahol el tudjuk érni azokat a fogyasztókat is (elsősorban a fiatalokat), akik nem néznek TV-t – jelzi Főfainé Kiss Viktória.
Művészi szinten
A 2021-es év kiemelkedő eredményt hozott a Mizo márka számára mind a jegeskávék, mind az ízesített tejitalok között – utóbbi kategóriában közel 50%-os részesedésével tovább erősítette piacvezető szerepét.
– Az ízesített tejitalok és a kávék tekintetében a fogyasztók szívesen ismerkednek meg az újdonságokkal. Azt látjuk, hogy ezek a kategóriák egyre inkább a márkázott termékek irányába tolódnak el – állapítja meg Bagi Krisztina, Sole-Mizo Zrt. senior brand managere, aki a Mizóhoz kapcsolódó innovációkról is beszámol:
– Az ízesített tejital kategóriában szinte minden évben előrukkolunk a klasszikus kakaó, a madártej és a tejeskávé mellé egy-egy különleges termékkel. Ilyen volt a közelmúltban a sós karamellás tej vagy a nyarat idéző levendula-kókusz ízű tej. Idén tavasszal kiemelt fókuszt kap a light kakaónk, de további újdonságokkal is készülünk az egészségtudatos fogyasztóink számára.
Jegeskávécsaládjuk, a Mizo Coffee Selection 5 évvel ezelőtti bevezetése óta folyamatosan bővül. Az immár 10 termékből álló kávécsaládban a tavalyi év végén kapott helyet a Latte, amely kedveltségben hamar felzárkózott az Espresso, a Cappuccino és a Flat White mellé. A termékek egyedi csomagolásán, a Mizo Art Coffee-n keresztül sokakhoz hozzák közelebb a művészet élményét.
– A Szépművészeti Múzeum és Magyar Nemzeti Galériával, valamint a Dió Design Stúdióval közös munkánk számos elismerés mellett tavaly a Red Dot Design díjat is megkapta. A közelmúltban újabb elismeréssel gazdagodtunk. A „Mi tejünk. A mi jövőnk” című fenntarthatósági jelentésünkkel elnyertük a Deloitte Magyarország Zöld Béka Díját a „Legjobb első jelentés” kategóriában – mondja büszkén Bagi Krisztina.
Marketingvonalon a klasszikus ATL- és BTL-eszközök mellett folyamatosan próbálnak ki új lehetőségeket, promóciókat. Az online térben egyre erőteljesebb kampányokkal vannak jelen. Keresik az új megoldásokat is, fejlesztik az Instagram csatornájukat, és a TikTokon is ott vannak a promóciós időszakokban, árulja el a senior brand manager.
A természetesség jegyében
A Félegyházi Tej Kft. ízesített kakaós, karamellás és vaníliás tejitalaival a friss tejtermékek piacán van jelen, PET-palackos és polizacskós csomagolásokban.
– Ez egy viszonylag állandó piac nagyobb kilengések és újabb szereplők nélkül. Ezek a termékek elsősorban a kisebb alapterületű boltok, pékségek hűtőpolcairól fogytak a legjobban, de a szupermarketekben is jól teljesítettek – állapítja meg Varga Zoltán, Félegyházi Tej Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója. – A kisebb alapterületű boltok újranyitásával a forgalom visszaállt a korábbi szintre annak ellenére, hogy a nyers tej, a közüzemi díjak és csomagolóanyagok árának növekedése miatt a termékek ára is folyamatosan emelkedett.
A cég a COVID-tól függetlenül is a természetesség, egészségre gyakorolt hatás szellemében dobja piacra újdonságait.
– Az elmúlt időszakban fejlesztettük ki a természetes ízesítésű vitaminokat és ásványi anyagokat is tartalmazó friss tejből készülő termékcsaládunkat gyümölcsös ízesítésekben – idézi fel Varga Zoltán. – Emellett nagy hangsúly fektetünk a hozzáadott cukor nélküli változatokra, ezért minden termékünk meg fog jelenni ebben a formában is. Újdonságaink között szerepelnek még a mesterséges adalékok nélkül, kizárólag friss tejből és kávéból készült, koffeint tartalmazó és koffeinmentes kávéink is.
Elsődleges kommunikációs felületük a csomagolás, amelynek az impulzív döntések befolyásolásában van nagy szerepe. Ennek érdekében termékeik arculatát folyamatosan frissítik, modernizálják.
– Vásárlóinkat folyamatos promóciós aktivitással tartjuk mozgásban, amelynek legfőbb elemei bolt- és láncspecifikus árakcióink és nyereményjátékaink. Emellett online és offline felületeken is aktívak vagyunk, elsősorban a Facebookon, ahol dinamikusan nő a követőtáborunk – tájékoztat Varga Zoltán.
Kapcsolódó cikkeink
A foci mindent visz
Patinás helyszínen, a MOMKult Kupolatermében, a PICK és Mizo vendéglátásában…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >Agóra-Vízió: A Magyar Termékek iránt a jövőben sem csökken majd a kereslet
Rendkívül sikeres 10. jubileumi konferenciát tartott a Magyar Termék Nonprofit Kft.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >