Fagylalt mindenből, mindenhogy, mindenkinek

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 06. 27. 08:00

Jó üzlet a fagylalt, de lehetne jobb is! A világban a hihetetlen sokféle új ízzel és ízvariációval, valamint a fagyos édesség „körítésével”, esetenként a megszokottól eltérő kontextusba helyezésével próbálják fokozni a termék sikerét.Három-négy éve a divatos trend a szokatlan ízek megalkotása volt. A szakma legnagyobbjai, az olaszok a hagyományos fagylaltot az olasz gasztronómia jellegzetes ízeivel keverték. A balzsamos ecettől a parmezánig, az articsókától akár a Barolo borig, szinte mindent bedobtak, különösen a szakmai megmérettetéseken. A hideg csemege mediterrán jellegét a cukrászok zöldfűszerekkel is megpróbálták kiemelni: hallottunk rozmaring-, zsálya- vagy pestoízesítésű fagylaltokról is.
A divat a magyar szakembereket sem hagyta hidegen: a tavalyi „Év fagylaltja” versenyen az érdeklődők cékla-, spenót-, sőt lecsóízű fagylaltot is kóstolhattak.
Persze a világban a hagyományosabb ízek maradnak a tömegtermékek: a szakemberek szerint az évtized második fele a klasszikus ízeké (szezonális gyümölcsök, csokoládé, mogyoró), a „különlegességek” közül a trópusi gyümölcsök, az alkoholos italok és a fűszerek ízvilága a meghatározó.
A tradicionális aromák tehát népszerűek, de hogy a jégkrémgyártók és a cukrászok a fogyasztók figyelmét termékükre vonják, folyamatosan új ötleteket is bevetnek. A csokoládé nagy visszatérése Olaszországban például amiatt lehetett sikeres, mert az alapízt kombinálták borssal, levendulával, violával vagy más, azzal harmonizáló ízekkel. Hasonló módon próbálták itthon a legjobbak a puncsízt teljesebbé tenni: az idei „Év fagylaltja” versenyen a puncsfagylalt volt a „kötelező gyakorlat”.

Rágós fagylalt?
Természetesen divatoktól és trendektől függetlenül nem lehet elégszer elmondani: bármilyen ízű legyen is a fagylalt, minősége azon múlik, jól és jó alapanyagokból van-e elkészítve.
Érdekes fejlesztési irány a sikeres cukrászsütemények és desszertek fagylalttá alakítása is. Nem csak a nagy jégkrémgyártók próbálják a fogyasztó kedvét keresni azok kedves édességeinek újragondolásával – hasonló kísérleteket tesznek még a magyar cukrászok is. Hogy egyre sikeresebben, annak talán megfelelő bizonytéka, hogy az Év fagylaltja 2008 szabadon választott kategóriájának győztese egy Rákóczi Túrós volt (Magyari Zsuzsanna, Vári Cukrászda, Bp.).
Innen már csak egy lépés a darabos alkotóelemek – nem díszítésként – való alkalmazása. Az olasz fagylaltakadémia szerint hosszú távú trend az olyan fagylaltok gyártása, amelyeket már szinte rágni kell, egyre közelebb és közelebb kerülve ahhoz a fagylalthoz, ami gyakorlatilag már az ételeket is helyettesíti.
Ezzel a megállapítással lehet ugyan vitatkozni, annyi azért bizonyos, hogy a fagylalt és a szilárd táplálék tényleg közelednek egymáshoz. Ennek legfőbb „terepe” a desszertek világa. Elegánsabb éttermekben nem is magában kínálják a jégkrémet, fagylaltot, hanem a desszert egyik alkotóelemeként kezelik azt. A fagylalt a kreatív szakácsok kezében igen fontos szerepet kaphat a desszertmenüben – a hideg a melegnek, a krémes a ropogósnak jó ellenpontja. Amerikában pedig olyan retró sütemények élik újjászületésüket, mint a sült fagylalt, a fagylalttorta és a jégkrémszendvicsek…

Fagylalt testépítőknek
Természetesen az egészségkultusz hatásai sem kerülik el a gyártók/készítők ötletembereit: néhány év óta szója- és kis kalóriatartalmú fagylaltok is készülnek Az olyan „sovány” fajták például, amelyek mindössze kétszázalékos zsírtartalommal rendelkeznek, egyaránt népszerűek az önkényeztetést keresők, a luxustermékeket fogyasztók és az alacsony kalóriájú termékeket kedvelő fogyasztók között.
A szójafagylalt számos előnnyel rendelkezik: egyrészt proteinekben, ásványi sókban és szénhidrátokban gazdag, másrészt semmilyen állati eredetű összetevőt nem tartalmaz, azaz vegetáriánusok is fogyaszthatják, s mivel laktóz sincs benne, a tejallergiás fogyasztókat sem fosztja meg a fagylalt élvezetétől.
És akinek még ez sem elég: két éve Európa legjelentősebb cukrászati kiállításán, a rimini SIGEP-en bemutattak egy RiminiWellness fantázianevű, funkcionálisnak is nevezhető terméket, amelyet akár a testépítők desszertjeként is nevezhetnénk: magas proteintartalma mellett probiotikumokat, C-, D- és különféle B-vitaminokat, valamint más, a bodysok által fogyasztott termékekben megszokott összetevőket tartalmaz.
Akárhogy mozduljon is azonban a világ, hogy a wellness- és egészségtrendeknek, illetve ételallergiásoknak megfelelő készítmények Magyarországon fogyasztókra találjanak, komoly szemléletváltásra lenne szükség, és nem is elsősorban a vendéglátásban.

Kapcsolódó cikkeink