Ez már nem az a világ
A pandémia alatt több mint 1 milliárd felhasználó jelent meg az interneten, ami egyfelől az e-kereskedelem robbanásszerű növekedését jelentette, de magával hozta a kiberbűnözés új korát. Önmagukat csapják be azok, akik a régi idők megoldásaival próbálnak az AI korában biztonságban maradni. Gallina Gyulával, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatójával beszélgettünk.
Az elmúlt pár évben tele volt a média azzal, hogy milyen növekedést hozott a pandémia az e-kereskedelemben, a Mastercard mégis az érme másik oldaláról beszél. Miért fontos ez?

Gallina Gyula
Az elmúlt évtizedekben fizetéstechnológiai cégként váltunk nemzetközileg is ismert és elismert vállalattá és ha ezt a szerepünket nézzük, természetesen nagyon örülünk annak a robbanásszerű fejlődésnek, ami a készpénzmentesség irányába tolta a teljes piacot fizetési és elfogadói oldalon egyaránt. De mi, mint Mastercard az elmúlt években fejlesztésekkel és akvizíciókkal olyan tudással gazdagodtunk, ami túlmutat a fizetéseken és egy átfogóbb technológiai eszköztárral ruházott fel minket. Ehhez tartozik többek között a kibervédelem is.
Ennyit változott a kiberfenyegetettség az elmúlt években?
Ha csak néhány statisztikát nézünk, elég plasztikus képet kapunk a helyzet komolyságáról. 2020-ban több kibertámadás történt, mint az azt megelőző 15 évben összesen. Ez a szám 2021-re további 17 százalékkal nőtt. A Covid alatt 667 százalékkal nőtt az emailes átverések száma. Belépett több mint egymilliárd felhasználó a netre, de ha a fogyasztói oldalt nézzük, a tudatosságunk, az óvatosságunk semmit nem fejlődött, miközben sokkal nagyobb kockázatnak vagyunk kitéve.
Hogy érinti ez a vállalkozásokat?
Minden második szervezetet ért olyan kiberincidens, amit harmadik fél okozott. Ez azt jelenti, hogy a hiperkonnektivitás korában, amikor egy nagyon komplex ökoszisztémában működik a piac, rengeteg partnerrel, beszállítóval vannak kapcsolatban a vállalkozások, egyszerűen nincs teljes kontrolljuk az adataik és folyamataik védelme fölött. Arról nem is beszélve, hogy a kibertámadások 82 százaléka valamilyen emberi tényezővel kapcsolatos. Egy hasonlattal élve a pajzs vékony, rések vannak rajta és akinek tartania kéne, nem rendelkezik elég kapacitással és eszközzel.
A kereskedők oldalát nézve azt látjuk, hogy recesszió van, mindenki próbálja optimalizálni a kiadásait, miközben a megfelelő védelem kiépítése elég drága befektetésnek tűnik.
Megint csak a számok nyelvén szólva, ha tudjuk, hogy 39 másodpercenként történik egy kibertámadás és 2025-re ezeknek a költsége több mint 10 billiárd dollárra rúg majd, más megvilágításba kerül minden biztonságra költött forint. Sajnos az a tapasztalatunk, hogy a legtöbb vállalkozás csak a kárából tanul és éppen azért, mert egy amúgy is nehéz gazdasági időszakban élünk, ez akár végzetes lehet. Nem nagyon hallunk olyan történetet, hogy egy vállalkozás azért ment tönkre, mert a biztonságra költött, olyan történet viszont egyre többet, hogy egy kibertámadás következményeként nem csak a pénzét veszítette el, de a megbízói, a vásárlói, ügyfelei bizalmát így a jövőjét is.
Milyen lehetőségeik vannak azoknak, akik beleállnak ebbe és változtatni, fejleszteni szeretnének?
Ma már ezek a vállalkozások rengeteg olyan adaton „ülnek”, amivel működésük hatékonyabb, a vásárlóik ügyfélélménye magasabb lehet. Több szolgáltatásunk használ mesterséges intelligenciát, mely segít az egyre növekvő adattömeg kezelésében, az automatizációban és az összefüggések modellezésében a kibertámadások és digitális csalások vizsgálata során. Vannak olyan megoldásaink is, amivel segíteni tudunk az IT biztonsági kockázatok felmérésben is, ideértve a saját- és beszállítói hálózat átvilágítását is. Így legyen szó marketing technológiákról, azonosítási megoldásokról, kockázatértékelésről, illetve természetesen a fizetésekről, tudunk és szeretnénk is segíteni a magyar piaci szereplőket.
Kapcsolódó cikkeink
K&H: mesterséges intelligenciák egymásközt
A K&H lakossági ügyfeleinek 72,5 százaléka, összesen 599 ezren fő…
Tovább olvasom >Green Friday kampányt indít a Mastercard, hogy felhívja a figyelmet a tudatos költekezésre
A Mastercard a közelgő ünnepi vásárlási szezon előtt indítja el…
Tovább olvasom >KIFÜ: mesterséges intelligencia alapú üzleti megoldások kidolgozásában kaptak segítséget magyar vállalatok
Lezárult a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) és a Neumann…
Tovább olvasom >További cikkeink
FINEST BAKERY Krémes tortaszeletek
Az ALDI szezonális saját márkás kínálatába megérkeztek a FINEST BAKERY…
Tovább olvasom >4790 kg szén-dioxiddal kevesebb kibocsátás a Mars, a Tesco és a Waberer’s legújabb magyarországi klímavédelmi együttműködésének köszönhetően
Annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát, a Mars partnerségre…
Tovább olvasom >KARÁCSONYI TV-REKLÁMOK 2023 KÖZÖNSÉGDÍJ SZAVAZÁS
A Trade magazin szeretné megkérdezni az olvasói véleményét a karácsonyi…
Tovább olvasom >