Magazin: Európában erősödnek a kisebb alapterületű boltok

Dátum: 2018. 11. 27. 07:20

Az LZ Retailytics előrejelzése szerint az európai élelmiszer-kereskedelmi piac aktuális mozgása azt mutatja, minél kisebb a bolt mérete, növekedési üteme annál gyorsabb. A kis alapterületű boltok eladásai a következő években gyorsabban nőnek majd, mint a nagyobb alapterületű üzleteké. A piaci elemző cég a tendencia okát a magasabb expanziós ráta és a kisebb boltok bázishoz mért értékesítési növekedésének együttes hatásával magyarázza.

Európa-szerte nő a fogyasztói preferencia a lakóhelyhez közeli vásárlás és a kisebb alapterületű élelmiszerboltok iránt. A trendhez emellett a nagyméretű üzleteknél tapasztalható csökkenő eladótér, kisebb bolthálózat és csökkenő expanziós ráta is hozzájárul. Az LZ Retailytics adatai szerint a 2014–2022 periódusban a hipermarketek több mint fele csökkenti az átlagos eladótérméretet, emellett az általános boltszámnövekedés is lelassulóban van. Európában a hipermarketek kb. egyharmada várhatóan kevesebb, vagy ugyanannyi üzlettel rendelkezik majd 2022-ben, mint 2014-ben.

Mindezek együttesen oda vezetnek, hogy az átlagos európai élelmiszerbolt mérete jelentősen lecsökken. A LZ Retailytics adatai azt mutatják, hogy 2018-ban az átlagos európai élelmiszerbolt-eladótér 4,7%-kal, a 2014-es 658 m²-ről 627 m²-re csökkent. A piaci elemző előrejelzése szerint a tendencia, bár lassuló ütemben, de folytatódik, és 2022-re 612 m² átlagos boltméretet prognosztizál.