Éttermi gondok, lehetséges megoldások
A házhozszállítás forgalma a nyitás óta jelentősen visszaesett, mi az emelt áfa visszaállításával minden üzletünkből megszüntettük a házhozszállítást – mondta el lapunknak Semsei Rudolf, a Vakvarjú étteremlánc és a Budapest Party Service tulajdonosa. – A szakemberek teljesen eltűntek a piacról, a vendéglátós vállalkozók teljesen ki vannak szolgáltatva a munkavállalóknak, a pályát elhagyók pedig egyelőre nem tervezik a visszatérést. Több mint 50-60 ezer turisztikai munkatárs hiányzik a munkaerőpiacról. Nagyon hasznos lenne külföldi munkaerőt találni: nagy segítség lenne, ha az egyszerűsített munkavállalók lejelentése egyszerűsödne, hogy a kiemelt napokra alkalmi munkavállalókkal egészíthessük ki a csapatot.
Hosszú ideig ellenálltunk az áremelésnek, de a bérköltségek drasztikus emelkedése és az alapanyagok drágulása ellehetetleníti jelenlegi árainkat. 15%-os áremelésre kényszerülünk az őszi étlapunkon, előre rettegünk a vendégeink reakciójától, de nem tudunk mást tenni. A SZÉP-kártya-forgalom jelentős aránya segítette a működésünket, félő, hogy felélik a vendégeink a kasszájukat. A turisztikai hozzájárulás is hozzájárult az árrésünk növeléséhez, de az év végéig kitartó kedvezménye sem fogja rendbe rakni a gazdálkodásunkat.
A munkahelyi vendéglátás a home office bevezetése miatt hosszú távra megnehezedik. Az irodaházakban dolgozók heti 1-2 napos távolléte már veszteségessé fordítja az éttermeket.
További kedvezmények lennének fontosak a vendéglátás területén: a turisztikai hozzájárulás kedvezményének meghosszabbítása 2022-re, üzletek nyitásának licencjoghoz való kötése, külföldi munkavállalók regisztrációjának egyszerűsítése, egyszerűsített munkavállalók bejelentésének egyszerűsítése, munkahelyi étkeztetések áfájának csökkentése 5%-ra.
A szakember szerint a munkavállalók hosszabb távú megtartása érdekében a munkáltatóknak szerethető munkahelyek létrehozására kell törekedniük, ahol modern, nyugat-európai munkakörülményeket, folyamatos szakmai képzéseket és motiváló életpálya-modelleket tudnak és akarnak biztosítani a kollégáknak. //
Kapcsolódó cikkeink
NGM: a SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025 első negyedévében, mint tavaly
A SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025…
Tovább olvasom >Új házhoz szállítási szolgáltatást indított a Deliveroo
A Deliveroo Deliveroo Express nevű új szolgáltatása az Egyesült Királyságban…
Tovább olvasom >A SZÉP-kártya, az egészségpénztári tagság és az áruhitel is növeli a költési hajlandóságot
A Széchenyi Pihenőkártya mindennapok része: a SZÉP kártya tulajdonos magyarok…
Tovább olvasom >További cikkeink
Északra költözik a nyár: ugrásszerűen nő a skandináv turizmus
A nyári hőség és a klímaváltozás hatására egyre több európai…
Tovább olvasom >Catering a köbön – A nap videója
Szakácsok és pincérek csapata készít és szolgál fel naponta háromszor…
Tovább olvasom >