Erre figyeljen cégvezetőként az idei évértékelőjében
Az elmúlt időszak történéseinek következménye, hogy az emberek biztonságos jövőbe vetett hite alapvetően megingott. Kezdődött ez a Covid járvány alatt, majd folytatódott az orosz-ukrán háború kirobbanásával. Ez utóbbi még nagyobb hatással van az emberek mindennapi életére, a komfortérzetüket folyamatosan veszélyben érzik. Ebben az érzékeny időszakban különösen fontos, hogy mivel készül a cégvezetés a dolgozók számára év végén. Mihályi Magdolna a Jobtain HR szolgáltató ügyvezetője megosztotta tapasztalatait, hogyan készülhet fel egy cégvezető az évértékelő beszédre, milyen üzeneteket fontos átadnia a munkavállalóknak és hogyan lehet hiteles vezető a szemükben. A céges karácsonyi ajándékokat és az év végi jutalmazási rendszert is érdemes lehet átgondolni.
Az idei évértékelő beszédek kulcsszava a biztonság kell, hogy legyen
A legfontosabb, amit egy cég és cégvezető ezekben a nehéz időkben adhat a munkavállalóinak, az a biztonság. A dolgozókat meg kell erősíteni abban, hogy bár a gazdasági változások következtében sajnos az infláció nő, a munkahelyük legalább biztonságban van, a karácsonyi ünnepek után is várja őket vissza a cég. Ami a biztonság mellett még kulcsfogalom, az a jövőkép. Ilyen nehéz időkben nagyon fontos, hogy a vállalat transzparensen közvetítse a dolgozók felé terveit, céljait.
„A hangsúly tehát a biztonságon és a pozitív jövőképen kell, hogy legyen egy profi cégvezető évértékelő beszédében. Ezzel segíthet csökkenteni munkavállalók jövőbe vetett, most egyébként is magas bizonytalansági szintjét”
– emeli ki Mihályi Magdolna.
Határozottság nélkül nem lesz hiteles a vezetői beszéd
Kulcsfontosságú, hogy egy vezető határozottan kommunikálja, mit szeretne a cég elérni. Nem mindegy az sem, ki és hol beszél a munkavállalókhoz.
„Tapasztalat, hogy ha a közvetlen vezető, vagy esetleg egy szinttel magasabb vezetői beosztású dolgozó beszél, személyesen és egyszerre csak egy kisebb csoportnak – akár online, de semmiképpen nem írásban – akkor sokkal eredményesebben átadhatók az üzenetek. Természetesen cégkultúrafüggő, hogy ez hogyan valósítható meg”
– hangsúlyozza a Jobtain ügyvezetője. Nem elég a határozottság, a hitelesség ugyanolyan fontos, különösen a mostani helyzetben. Egy vezető akkor lesz hiteles a munkatársai szemében, ha már korábban is betartotta ígéreteit és folyamatosan kommunikál az alkalmazottakkal legyen szó akár pozitív, akár kevésbé kedvező dolgokról.
„Elengedhetetlen, hogy az üzenetek is illeszkedjenek a jelenlegi körülményekhez. Az elrugaszkodott ígéreteknek most egyáltalán nincs helye. Sokkal fontosabb azt kommunikálni az újabb és újabb projektek, beruházások helyett, hogy most az a legnagyobb kihívás, hogy az eddigi működés biztosított legyen”
– javasolja a szakértő. Kiemeli: a munkavállalók, akik az év minden napján aktív résztvevői a cég életének, pontosan tudni fogják, mi reális cél és mi nem. Érdemes kihangsúlyozni szerepük meghatározó jellegét a cég életében. Fontos, hogy érezzék, a vállalkozás jövője az ő hozzáállásuktól is nagyban függ.
Eredményeket kommunikáljunk vagy eredményességet?
Az évvégi kommunikációban mindig kihívás, hogy milyen évértékelőt készítsen a vezető.
„Bizalmat, biztonságot sugároz a dolgozók felé, ha száraz számok és tények – például forgalom, költség, létszám stb. – helyett arról beszél egy vezető, hogyan dolgoztak, milyen kitűzött célokat értek el. Ezeket természetesen alá lehet támasztani konkrét adatokkal, és vannak olyan területek, ahol ez megkerülhetetlen. Ebben az esetben is javasolt azonban inkább százalékos változásokat kommunikálni konkrét számok helyett”
– tanácsolja a Jobtain ügyvezetője. Mihályi Magdolna elmondta: az eredményességet úgy adjuk át a munkavállalóknak, hogy minden dolgozó érezhesse közvetlen csapatának eredményeit, bele tudjon kapaszkodni egy-egy üzenetbe és érezze magáénak az elért eredményt.
Nem mindig jó ötlet „ Az év munkavállalója” díj
Sok cégnél és vállalatnál – mérettől függetlenül – bevett gyakorlat a kiemelkedő munkavállalók jutalmazása év végén. A tapasztalatok azonban egyre inkább azt mutatják, hogy az ilyen fajta elismerések akár rossz érzést is kiválthatnak a munkavállalókból.
„Az egyik legfontosabb dolog, amit a vállalatoknak fel kell ismerni, hogy nem minden területen van létjogosultsága az ilyen díjaknak. Mondjuk az értékesítés, ügyfélszolgálat esetében egy jól felépített mérési rendszerrel fenntartható egy ilyen szokás. Ezeken a területeken lehet a mutatók alapján alátámasztani a választást. Az olyan díjak azonban hamar hitelüket vesztik, amelyek körbejárnak. Egyik évben megkapja valaki, másik évben a mellette dolgozó, harmadik évben a következő. Ezt a gyakorlatot nem javasoljuk. Helyette sokkal személyesebb és a dolgozók szemében is jobban növeli a lojalitást egy egyéni teljesítmény értékelés, amihez esetleg még bónusz is köthető”
– hívja fel a figyelmet a szakértő.
A jó céges ajándék: karácsonyra tárgyak helyett inkább élményt!
A jó céges karácsonyi ajándék átgondolt, illeszkedik a szervezeti létszámhoz, a cég profitabilitásához, eredményeihez és összhangban van a vállalat évértékelő kommunikációs üzeneteivel. Az semmiképpen sem jó gyakorlat, ha egy nagy vállalat azt kommunikálja, hogy rekordéve volt rekordbevétellel, majd átnyújtanak egy tollat, hűtőmágnest a munkavállalóknak karácsonyi ajándék címén. Ajándék helyett egyébként is jobb, ha inkább élményt ad a cég a dolgozóinak! Ez akkor lesz igazán különleges, ha olyan helyet választ a munkáltató, ahova a dolgozók egyébként nem valószínű, hogy a költségek miatt elmennének. Legyen különleges a helyszín, az ellátás színvonala, a program. A tökéletes céges karácsonyi élmény plusz motivációt ad dolgozóknak és erősíti az összetartozás érzését! Fontos, hogy egy cég az évvégi ajándékozás során gondolkozzon célcsoportokban akár a tárgyi, akár az élményajándék mellett dönt. Köszönje meg az évet a munkavállalóknak, belső ügyfeleknek, partnereknek, kiemelt beszállítóknak és mindenkinek, aki hozzájárult a sikeres évhez!
Munkahelyi karácsony – kölcsönzött munkavállalókkal
A karácsonyi és évértékelő események során HR-esként felmerülhet, hogy mennyire vonja be az értékelésbe a kölcsönzött munkaerő-állományt a cég. Általánosságban elmondható, hogy ugyanúgy kezelik őket a vállalatok, mint a belső munkavállalókat. Ezt egyébként törvény írja elő. Azok a cégek, ahol megfelelő a szervezeti kultúra, ott ez nem is kérdés. A kölcsönzött dolgozók ugyanúgy részt vesznek a családi napokon, különböző ünnepségeken, így természetesen a karácsonyi eseményen is.
„HR szolgáltatóként a mi cégünk a munkavállalók szállásoltatásával is foglalkozik. A karácsonyi időszakot igyekszünk számukra különlegessé tenni. Volt, hogy közös ebédet szerveztünk, de olyan is, hogy az ukrán dolgozókat éveken át hazautaztattuk az ünnepekre, ez akár 1.000 ember utaztatását is jelentette. Ez volt a mi ajándékunk nekik. Idén először lesz tapasztalatunk a Fülöp-szigeteki kölcsönzött munkavállalókkal. Ők biztosan nem tudnak hazamenni az ünnepekre, hanem úgy látjuk, leginkább a saját kis közösségükben ünnepelnek majd. Amellett, hogy az internet segítségével összekapcsolódnak az otthoniakkal, talán akkor lenne az ünnep a legszebb számukra, ha átélhetnék a fehér karácsony hangulatát.”
– összegez a Jobtain ügyvezetője.
Kapcsolódó cikkeink
Így panaszkodnak a magyar dolgozók generációi – országos kutatás Steigervald Krisztiánnal
Egy átlagos magyar felnőtt a családján és a munkahelyén kívül…
Tovább olvasom >NIQ: Nem hátba veregetésre, mentorfigurákra van szüksége a fiataloknak
Egy átlagos magyar felnőtt a családján és a munkahelyén kívül…
Tovább olvasom >Trenkwalder: a versenyszféra munkavállalóinak csaknem fele elégedetlen a fizetésével
A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 49 százaléka elégedetlen a fizetésével, többségük…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >