Erősödik a nem alkoholos egyfajta piaci pozíciója
A praliné kiskereskedelmi forgalma értékben 6 százalékkal nőtt 2008. augusztus–2009. júliusban az előző hasonló időszakhoz képest, így a piac mérete meghaladja az évi 19 milliárd forintot. Mennyiségben stabilan mintegy 5 500 tonnányi pralinét adtak el a boltokban – hasonlóan az előző évekhez.A praliné szegmensei közül továbbra is igen kedvelt a nem alkoholos egyfajta. Mennyiségben és értékben a teljes forgalom több mint felét viszi el. Piaci részesedése leginkább az alkoholos egyfajta praliné rovására növekedett tavalyhoz képest.
Második legnépszerűbb stabilan a nem alkoholos vegyes termékcsoport. Az alkoholos vegyes mutatója mindössze 1 százalék mind értékben, mind mennyiségben.
Ha az értékesítési csatornák adatait nézzük, megállapítható, hogy a forgalom erőteljes koncentrálódása folytatódott. A bolti eladásból a 400 négyzetméteresnél nagyobb eladóterű láncok részaránya egyik évről a másikra 75-ről 77 százalékra emelkedett mennyiségben. Egy-egy százalékpontot az 50 négyzetméteres és kisebb, valamint a 201–400 négyzetméteres hagyományos üzletektől vettek el.
A praliné, de még inkább a táblás csokoládé piacán növekszik a saját márkás termékek kínálata és kereslete is. A szupermarketekben és diszkontokban kapható kereskedelmi márkás termékek között egyre inkább megjelennek a szépen csomagolt, gyakran magas minőségű édességek, amelyeket ajándékba is lehet venni.
A praliné bolti eladásaiban az ajándékozási időszakok játsszák a legfontosabb szerepet és lendítik fel a csokoládé forgalmát (karácsony, húsvét, Mikulás, sok népszerű női névnap, anyák napja, nőnap, Valentin nap). Olyankor érdemes megnövelni az eladótérben az alapkihelyezést és gondolni a másodlagos kihelyezés eladásösztönző hatására. Emellett a szezonális értékesítés igen gyakran árpromócióval párosul, különösen, ha nagyobb kiszerelésű termékekről van szó. Ezen alkalmakkor inkább a nagyobb üzletekben válogatnak a vásárlók, ezzel is magyarázható a nagyobb alapterületű csatornák további erősödése.
Ha a teljes csokoládépiacot vizsgáljuk, a táblás csokoládé kategóriájának növekedése meghaladja a pralinéét, 7 százalékos éves növekedést ért el értékben a 2008. augusztus–2009. július periódusban, így a kategória értéke meghaladja a 70 milliárd forintot. A szeletes csokoládé teljesítménye elmarad a praliné és a táblás csokoládé mögött, tavaly csupán 1 százalékot tudott növekedni értékben.
Mennyiségben stabilan 30 ezer tonna felett mozog a teljes csokoládépiac forgalma. Az enyhén növekvő praliné és táblás mellett a szeletes csokoládé mennyiségi értékesítése 2 százalékkal marad el a tavalyitól.
A teljes csokoládéforgalomból – értéket tekintve – 2008. augusztus–2009. júliusban 45 százalékkal részesedett a szeletes, 28-cal a táblás, 27-tel pedig a praliné. Az arányok az előző évhez képest nem változtak jelentősen – a szeletes csokoládé 1 százalékponttal csökkent, a táblás pedig 1-gyel nőtt.
Ha mennyiségben vizsgáljuk a piacot, a kereskedelmi márkás csokoládék a teljes piac közel 24 százalékát teszik ki éves szinten. A szeletes csokoládék ebből 8, a táblások 11, a praliné pedig 5 százalékért felelnek. A praliné gyártói márkái az átlagosnál tehát erősebb piaci pozíciókban vannak.
Csokoládé – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése, 2008. augusztus–2009. júliusban, százalékban
Bolttípus Táblás Szeletes Praliné
2500 nm felett 30 19 33
401–2500 nm 40 33 44
201–400 nm 7 10 7
51–200 nm 15 23 11
50 nm és kisebb 8 15 5
Forrás: Nielsen
A csokoládé szegmenseinek – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a kereskedelmi márkák piaci részesedése, százalékban
Szegmens 2007. június–július 2008. június–július 2009. június–július
Szeletes 8 9 8
Táblás 9 10 12
Praliné 3 4 4
Forrás: NIelsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >