Erősödik a márkázott termékek iránti kereslet a praliné piacán
A diszkont csatorna súlya fokozatosan csökken a pralinépiacon, 2013 első kilenc hónapjában jelentősebb mértékben, mintegy 7 százalékponttal esett vissza. A pralinékategóriában egyre több vásárló számára fontos a kedvező árak mellett a megfelelően széles, márkás termékeket is tartalmazó kínálat.
A magyar háztartások fele vásárolt valamilyen pralinéterméket 2013. január–szeptember időszakban. A vásárlóközönség az elmúlt évek viszonylatában stabilnak mondható; míg 2012-ben volt némi visszaesés, addig idén közel hasonló volt a vásárlói hatókör, mint két évvel ezelőtt. A 2012-ben történt visszaeséshez a Népegészségügyi Termékadó (NETA) kapcsán átlagosan 17 százalékkal megemelkedő kilogrammonkénti átlagárak is hozzájárultak. Az árszint 2013 első 9 hónapjában szintén emelkedett az előző év hasonló időszakához képest, viszont ez az áremelkedés már jóval kisebb mértékű volt (7%), és leginkább az alapvetően alacsonyabb árkategóriába tartozó „B” márkás vagy a kereskedelmi láncok saját márkás termékeit érintette. A magas márkaértékkel bíró „A” márkák átlagára a tavalyi szinten maradt, köszönhetően az erőteljes promóciós tevékenységnek.
A promóciós tevékenység, illetve a szűkülő árolló is hozzájárult ahhoz, hogy 2013-ban – az amúgy is a kategória kétharmadát kitevő – „A” márkás pralinék súlya tovább tudott nőni a kategórián belül, míg a saját márkás termékek részesedése visszaesett.Itt csökken a diszkontok súlya
A pralinékategórián belül a vegyes ízesítésű „válogatások” aránya viszonylag alacsony (a teljes pralinékategória forgalmának mindössze 28 százalékát adják), és az elmúlt évek trendjét figyelembe véve a szerepük inkább visszaszorulóban van.
Kiszerelésméret szempontjából a magyar háztartások leginkább a kisebb, 150 g vagy az alatti termékeket keresik (a 150 g vagy az alatti kiszerelésméret teszi ki értékben a forgalom 43 százalékát). 151–250 g közé esik a piac további 37 százaléka, tehát a forgalom 20 százalékát teszik ki csupán az 500 g feletti termékek; ebből is kevesebb, mint 10 százalék az 1 kg feletti termékek részaránya.
Leginkább a hipermarketekben, illetve a kisboltokban vásárolunk pralinét. Az előző csatorna széles kínálata és kedvező árai jelentenek vonzerőt, míg a kisboltok előnye lehet, hogy közel vannak, így gyorsan beszerezhető az ajándékozni kívánt (vagy akár saját fogyasztásra szánt) finomság. Mindkét csatorna súlya növekedett az elmúlt három év során; 2013-ban ehhez járult még hozzá a szupermarket csatorna előretörése. A diszkont csatorna súlya fokozatosan csökken, 2013 első kilenc hónapjában jelentősebb mértékben, mintegy 7 százalékponttal esett
vissza.
Egy-egy csatorna forgalma úgy is csökkenhet, hogy egyre kevesebb vásárló keresi ott a termékkategóriát, illetve oly módon is, hogy változatlan a vásárlóközönség, viszont egy-egy vásárló átlagosan kevesebbet költ. A diszkont csatorna az első típusú problémával néz szembe, vagyis egyre több vásárló számára fontos a kedvező árak mellett a megfelelően széles, márkás termékeket is tartalmazó kínálat.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >A Molson Coors lett Dwayne Johnson energiaitalának többségi tulajdonosa az USA-ban
Többségi részesedést szerzett a Molson Coors Beverage Co. a Dwayne…
Tovább olvasom >ProVeg: Németországban a Lidl kínálja a legkedvezőbb árú vegán kosarat
Az árparitás egy évvel ezelőtti bevezetését követően most a német…
Tovább olvasom >