Magazin: Erős márkák, erős immunrendszerek – Brandek és trendek járvány idején
Tartós piaci növekedést zilált szét tavaly a koronavírus-járvány. A sokadik hullám után már látszik az alagút vége, de még mindig formálódik az „új normális”, a termelés, kereskedelem, fogyasztás újabb rendje. Sok múlik azon is, mennyire képesek összefogni az ágazati szereplők a fogyasztói bizalom visszaépítése céljából. A Trade magazin dr. Fábián Ágnest, a Magyar Márkaszövetség elnökét, a Henkel Magyarország Kft. ügyvezetőjét kérte arra, tekintse át az elmúlt évet az FMCG-márkagyártók szemszögéből.
Ismert egyetemi anekdota szerint, amikor a nyolcvanas évek végén a párizsi szervezők kiküldték a meghívókat a francia forradalom bicentenáriumi konferenciájára, a nemzetközi tudományos élet színe-java jelezte örömmel részvételét. Kivéve a kínai történészeket. Hosszú hetek teltek el, és a sokadik sürgetésre végül azt válaszolta a pekingi akadémia, sajnos nem tudnak elmenni és előadni a konferencián. Még nem telt el ugyanis elég idő ahhoz, hogy kiérleljék tudományos nézeteiket és kialakíthassák megalapozott álláspontjukat a 200 évvel korábbi eseményről.
Jó lenne valami hasonlót válaszolni a Trade magazin kérdésére, mit gondolok a tavalyi évről. Jó lenne, ha már sok-sok év választana el minket a „tavalyi sajnálatos eseményektől”, és tapasztalati tudásunk lenne arról, átmeneti vagy tartós felfordulást okozott-e a COVID. Személyes meggyőződésem, hogy a hazai helyzet óvatos derűlátásra ad okot. A határozott kormányzati intézkedések, a kimagaslóan jó oltottsági adatok, a vállalatok alkalmazkodóképessége, az emberek fegyelmezettsége alapján joggal remélhetjük, a tavalyinál kiszámíthatóbb, eredményesebb évet fogunk zárni. De előtte érdemes röviden áttekinteni, mit „adott nekünk a COVID”, és ezekből milyen tapasztalatokat tudunk a magunk javára fordítani.
Teher alatt nő a márka
A járvány első hulláma komoly stressztesztet jelentett a hazai FMCG-ágazatnak is. A lezárások, korlátozások miatt az első hetekben szinte háborús körülmények között kellett megszervezni a védekezést, a termelés, logisztika, értékesítés folytonosságát. A fő cél a dolgozók védelme volt: az egészségügyi óvintézkedések bevezetése, másrészt a termelés akadozása miatt a munkahelyek megőrzése. Mindeközben napok alatt kellett átállítani céges folyamatokat, bevezetni a távmunkát, és alkalmazkodni a naponta változó járványhelyzethez, kormányzati lépésekhez. Ez egy intenzív, leterhelő, katartikus időszak volt. A dolgok leegyszerűsödtek, rutinkörökre, üresjáratokra nem volt idő, alapvető lett a nyílt és őszinte kommunikáció a munkatársakkal és üzleti partnerekkel.
Bár minden márka és kategória másként élte meg a helyzetet – gondoljunk csak bele, miféle kihívást jelentett számos szállítónak a horeca-szektor lezárása –, a tagvállalatok visszajelzései alapján mindenütt közös nevező volt a dolgozók védelme, a munkavállalók támogatása, a folyamatos és gyors reagálás a kormányzati intézkedésekre. Ebben komoly szerepe volt a szakmai szövetségeknek is, a minisztériumokkal, hatóságokkal való folyamatos egyeztetésük, „hírszerzési” tevékenységük, az egységes szövetségi álláspontok kommunikálása az egyéni tagvállalatok szintjén is hasznosulhatott. A Márkaszövetség például tavaly sokkal szorosabban és jobban tudott együttműködni több kormányzati partnerével, olyan szabályozási vagy jogszabály-értelmezési lobbik is sikerrel jártak, melyek „békeidőben” akár évekig is eltarthattak volna.
Itt kell megemlíteni, hogy tavaly nemcsak a járvány, az üzleti folyamatok felborulása, hanem konkrét szabályozások is új kihívásokat generáltak. A kiskereskedelmi adó például egyértelműen nyomást jelentett az átadási árakra, a szállítói árrésekre, ezzel párhuzamosan erőteljesebb lett egyes kereskedők „nettósítási” igénye is, ami a gyártói márkaépítés hátráltatója. Megjelent a „kettős minőség” szabályozása is, ráadásul rögtön két törvényben, külön food és non-food kategóriákban. Végül az év végén megtörtént a körforgásos gazdasági irányelv átvétele is, idén az egyik legnagyobb kihívás az új hulladékgazdálkodási rendszerre való felkészülés lesz. Mint a világon mindenütt, nálunk is erőteljesebb lett a „vegyél hazait” irányzat, amivel egyébként semmi baj, sőt; már ameddig nem ütközik uniós előírásokba, vagy nem adminisztratív eszközökkel korlátozza a fogyasztók szabad választását.
A régi életünket már nem kapjuk vissza
De ez talán nem is olyan nagy baj. Csak rajtunk áll, hogy milyen új és jobb életet teremtünk magunknak. Minden szörnyűség és tragédia mellett a koronavírus-járvány kegyetlen élességgel világított rá arra is, hogyan változik a világ, milyen trendekre kell reagálnia vagy éppen azokat alakítania a valóban erős, adaptív márkáknak.
Felértékelődik a biztonság. Ez egyrészt az emberek, másrészt az üzleti rendszerek biztonságát is jelenti. A cégek felülvizsgálják ellátási láncaikat, a kiszervezés helyett fontosabb lesz az ellátásbiztonság. A vállalati rendszerek is rezisztensebbé válnak, erősödnek a „vállalati immunrendszerek”.
A vonzóbb vállalati kultúra lesz a nyerő. A tehetségek megszerzése és megtartása a márkás FMCG prosperálásának a kulcsa. 10-15 éve még „bérelt dobogós” helye volt a szektornak a vonzó vállalatok listáján, ma már több az IT- és a tech-cég. Ezért pártolnám, ha több lenne a befogadóbb, empatikusabb cég az ágazatban, mert a jövőben még inkább a törődő, gondoskodó, sokkal inkább „női” típusú vállalatirányítás lesz a siker záloga.
Díjazzák a fogyasztók az egészségesebb, környezettudatosabb, fenntarthatóbb márkákat. A kényszerű karanténlét, az egészség, mint „aggódási faktor”, a család felé való fordulás együtt generálták ezt a trendet, idén is erősödés várható. Amellett, hogy a fenntarthatóság piaci versenyelőny, a szigorodó szabályozási környezet is előbb-utóbb kikényszeríti a tömegesebb megjelenését.
A digitalizáció már nem kérdés, hanem válasz, elég csattanós. A McKinsey szerint tavaly egy év alatt öt évet fejlődött a digitális világ. Magyarországon ezt nyugodtan beszorozhatjuk még kettővel. Elképesztő robbanás volt az e-kereskedelemben, itt még két fő irányban kell fejleszteni. Az egyik a logisztika szűk keresztmetszete, a „last mile” probléma megoldása. A másik a márkák egységes reprezentációja (üzenete, vizualitása, árazása) a nem fizikai térben. Erős márkakötődés, transzparens árazás, omnichannel marketing és disztribúció mellett a fogyasztónak végül is mindegy, milyen csatornán, webshopban, appon vásárolja meg a kívánt márkát.
Mélyülnek egyes piaci törésvonalak. A tavalyi komoly gazdasági visszaesést idén növekedés követheti, de erősödnek a jelenlegi törésvonalak is. Válságok idején, főleg magasabb inflációs környezetben inkább az olcsó és a prémium fogy, polarizálódik a kereslet és a kínálat. A közepes márkák harapófogóba kerülnek, a private labelekkel árban, a vezető márkákkal minőségben, ismertségben kell versenyezniük. Intenzívebb lesz a gyártói és kereskedelmi márkák versenye is, a láncok az árverseny és az ellátásbiztonság miatt is erősítik ezt a vonalat. Felértékelődik a „helyi”, a „nemzeti” a választékban, ez egyrészt fogyasztói trend, másrészt gazdaságpolitikai célkitűzés.
Nem tudjuk, mit hoz a jövő – de eldönthetjük, mit viszünk magunkkal
Mint a bevezetőben jeleztem, már látni az alagút végét. Ha valamire megtanított minket az előző egy év, akkor az a (rossz) bizonytalanság átfordítása (jó) bizonyosságba. Most még kicsit képlékeny, hibrid a helyzet. Gyakoroljuk a home office-t, de közben hiányoznak a kollégák. Megtanultunk kenyeret sütni otthon, de jó lenne már szabadon válogatni a boltokban. Értékeljük a családtagok támaszát, de jó lenne már barátok közé is menni…
Ehhez még több bizalom kell, pont ezt támadta meg a koronavírus, ennek helyreállítása pedig hosszabb folyamat. A bizalmi válság oldásában a vezető márkák eddig is élenjártak, a jövőben is ezt várom tőlük. Kívánom hát minden olvasónak a bizalomtelibb, szebb, újabb (normálisabb) világot! //
Erős márkák, erős Magyarország
25 éve alakult meg a Márkaszövetség, a hazai márkás FMCG-cégek szakmai-érdekvédelmi szervezete. A mintegy 70 tagvállalat 90 hazai gyárában 23 000 embert foglalkoztat, évi 450 Mrd Ft értékben vásárol alapanyagot és szolgáltatást 30 000 magyar beszállítótól. A tagok összesített forgalma meghaladja az évi 1900 Mrd forintot, adó- és járulékbefizetéseik az évi 460 Mrd forintot. A Márkaszövetség legfőbb célja olyan üzleti, szabályozási és társadalmi környezet kialakítása, melyben a folyamatos innováció, a zavartalan márkaépítés és az intenzív, de tisztességes piaci verseny garantálja a maximális értékteremtést a jelen és a jövő fogyasztóinak egyaránt.
Bacardi-Martini • Beiersdorf • Bonduelle • Borsodi • British American Tobacco • Brown-Forman • Bunge • Cerbona • Coca-Cola • Coca-Cola HBC • Colgate-Palmolive • Coty • Danone • Detki Keksz • Dr. Oetker • Dreher • DunaPro • Ed.Haas • Eisberg • Essity • Ferrero • Freudenberg • FrieslandCampina • GlaxoSmithKline • Globus • Heineken • Hell Energy • Henkel • Hipp • Intersnack • Jacobs Douwe Egberts • Johnson & Johnson • Kaiser • Kométa • Kotányi • L’Oréal • LEGO • Maresi • Mars • Mary-Ker • Mondelēz • Nestlé • Nordzucker • Nutricia • Partner in Pet Food • Pepsi • Pernod Ricard • Philip Morris • Pick Szeged • Prémium Kert • Rauch • Reckitt Benckiser • Red Bull • Roust • Sága Foods • Savencia • Sió-Eckes • Sole-Mizo • Soós Tészta • Szentkirályi-Kékkúti • Target Sales Group • Tchibo • Törley • Unilever • Univer • Upfield • Vajda Papír • White Lake • Zwack Unicum. //
Kapcsolódó cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Az állam megteheti, hogy digitalizál, kérdés, hogy miként fogjon hozzá
A modern közigazgatás támogatja a modern gazdaságot, és a kormányok…
Tovább olvasom >Optimistán szenvednek a márkák, sikertől duzzadnak a drogériák – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 2. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >