Magazin: Érlelődő változások a sajtok között
Nem csupán mennyiségi, hanem szerkezeti változásokat is hozott a sajtpiacon a koronavírus és az ezt kísérő vásárlási láz. Amellett, hogy bizonyos sajttípusok előtérbe kerültek, olyan fogalmak váltak még fontosabbá, mint az előre csomagoltság, a termékbiztonság vagy az egészségtudatosság. A trappista sajtokra vonatkozó előírások szigorítása további változásokat hozhat, így a sajtforgalmazóknak gyors reakcióidőre van szükségük a piaci trendek lekövetéséhez.
Szerző: Szalai László
A sajt, hasonlóan a többi alapélelmiszerhez, hektikusan élte meg a tavaszt: a márciusi kamrafeltöltést áprilisi visszaesés követte, az eladási kilengések lassan csillapodtak.
– Az idei évben azt látjuk, hogy a világjárvány felgyorsított bizonyos fogyasztói trendeket, amelyekre középtávon is érdemes reagálni – konstatálja Nagy Mariann, a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt. sales development managere. – Ilyen trend az online élelmiszer-vásárlás térnyerése, az előre csomagolt termékek választása a lédig helyett, a termékbiztonság és a helyi előállítás fontossága, valamint a megnövekedett egészségtudatosság. Fontos lett még az otthoni sütés-főzéssel kapcsolatos termékek népszerűsödése is.
A sajt kategóriában ennek megfelelően tovább növekednek a bio és laktózmentes, valamint egyéb speciális táplálkozási igényeket kiszolgáló termékek, a grill- és süthető sajtok, a mediterrán konyhához kapcsolható termékek.
Ezenkívül a hagyományosabbnak tekinthető ömlesztett sajtok is növekvő tendenciát mutatnak.
– Átlagosan 6% átlagár-emelkedést tapasztalunk idén – folytatja a piac elemzését Nagy Mariann –, viszont az egyes csatornák között nagy a szórás ennek mértékében: míg például a hipermarketekben két számjegyű volt az átlagár-növekedés, addig a diszkontokban csupán 4%. Így idén további jelentős volumennövekedést zsebeltek be a diszkontok, a többi csatorna volumene pedig enyhén csökkent (bár értékben továbbra is növekedtek). A diszkontok térnyerésével a saját márkás termékek részesedése is tovább tör előre, eladott mennyiségben már több mint a felét teszik ki a piacnak.
Otthoni élvezet
A COVID-19 megjelenése nemcsak az eladások volumenét forgatta fel, szerkezeti átrendeződéseket is hozott.
– A gasztro termékek eladásai – mint a reszelt sajtok vagy a nagy kiszerelésű krémsajtok – érthető módon jelentősen visszaestek, ugyanakkor a kiskereskedelmi termékek iránti kereslet sok esetben növekedett – állapítja meg Nagy Béla, a Kőröstej Kft. marketing- és PR-vezetője. – Különösen igaz ez az olyan „élvezeti termékekre”, mint például a grillsajtok, melyeknek szárnyalt a piaca a legszigorúbb karanténidőszakban. Ugyanakkor az értékesítések túlnyomó részét még mindig az alaptermékek teszik ki. A sajtoknál is jelen vannak a laktózmentes és csökkentett energiatartalmú változatok, de ezek kevésbé jelentősek, mint sok más élelmiszer-
kategóriában.
– Magyarországon is egyre inkább jellemző, hogy az emberek nemcsak egyféle „sajtot” szeretnének enni, hanem különböző fajtákat kipróbálnak és váltogatnak – emeli ki Carlo Volpe, az Óvártej Zrt. ügyvezető igazgatója. – Fontos a változatosság, a helyi kötődés, a tipicitás.
Az Óvártej számára ígéretesen indult az év, árulja el, de, mivel termelésük elsősorban a horeca szegmensre fókuszál, az európai országokban egymás után bevezetett karantén érzékenyen érintette őket. A házhozszállítás és a később engedélyezett „átvételre való” kiszolgálás kicsit segített a volumenek visszaszerzésében.
– Reméljük, hogy nyáron a fokozatos korlátozásenyhítések mellett újra nőnek a megrendelések – tette hozzá az ügyvezető igazgató.
A trappista az legyen trappista
A sajtpiac trappistadominanciája továbbra is megkérdőjelezhetetlen, és ez minden bizonnyal egy darabig így is marad.
Ugyanakkor a Magyar Élelmiszerkönyv hamarosan életbe lépő szigorítása az eddiginél komolyabb minőségi érzékszervi kritériumokat ír elő a trappistának nevezhető sajtok számára. A követelményeknek nem megfelelő termékek vagy lekerülnek a polcokról, vagy elvesztik a trappista elnevezést. A változtatás egyik következménye akár az is lehet, hogy hosszabb távon csökkenhet a trappista részaránya a hazai sajtpiacon.
– Az Élelmiszerkönyv szigorítását a trappista esetében üdvözlendőnek tartjuk, ezáltal a fogyasztók remélhetőleg magasabb minőségű termékekkel találkozhatnak a boltok polcain – mondja Rohony Miklós, a Szarvasi Mozzarella Kft. marketingvezetője.
Megtudjuk tőle, hogy a friss sajtok, köztük a mozzarella fogyasztása növekvő tendenciát mutat. A kiskereskedelemben a kényelmi termékek iránti kereslet élénkülése jellemző. A nagyobb fogyasztói tudatosságnak köszönhetően továbbra is stabil kereslet mutatkozik a speciális mozzarellaváltozatok (pl. light, laktózmentes) iránt. Hasonló a helyzet a horeca szektorban, a nagyfogyasztói kiszerelések tekintetében is.
Tippek és sajtok
– Az biztos, hogy most különösen résen kell lenni, és figyelni a gyorsan változó fogyasztói magatartást, szokásokat, igazodni a kialakult helyzethez – hangsúlyozza Lengyel András, az ERU Food Trading Kft. ügyvezetője. – A Camping sajtok szempontjából mi is folyamatosan szemmel tartjuk az ezzel kapcsolatos fogyasztói kutatásokat, előrejelzéseket. A vásárlóink igényeinek kiszolgálása minden körülmények között a legfontosabb küldetésünk. A termékfejlesztéseink is elsősorban ezt a célt szolgálják. Több terméken, több kiszerelésméreten dolgozunk egyszerre, amelyek az idei év utolsó negyedévében jelenhetnek meg a polcokon.
A karanténidőszak egyik látványos hatása az otthoni főzési kedv megnövekedése volt, amit az ERU is igyekezett kihasználni. Social média felületükön tippeket, recepteket mutattak be, valamint az év folyamán egy ismert, közkedvelt séffel együttműködve a Camping sajtok főzéshez történő egyszerű, ötletes felhasználását mutatják be.
– Értékesítéseink során láthatjuk, hogy a laktózmentes termékeinkkel stabil, kissé növekvő eladásokat realizálunk – újságolja Lengyel András. – Az emberek tudatosak ezen a téren, és a környező országokhoz képest több figyelmet kapnak, nagyobb népszerűségnek örvendenek itthon ezek a termékek.
Az év hátralévő részében is igyekeznek a Camping sajtok változatos felhasználási lehetőségeit népszerűsíteni a gasztronómia segítségével, ezért mind TV-ben, mind a népszerű online csatornákon (Facebook, YouTube) jelen lesznek, közli az ügyvezető.
Karakteres újdonságok
A Savencia az év elején megújult Tihany márkaimidzséhez tökéletesen passzoló új termékkel jelent meg a grillpiacon, egy levendulaszószos Tihany Grill Camembert sajttal.
– Ez az ízesítés kiváló választás azok számára, akik egy könnyed nyári vacsora alkalmával egy kicsit különlegesebb élményre vágynak – mutatja be az újdonságot Giczi Csenge brand manager. – A levendulás ízvilágnak köszönhetően még inkább megidézi ez a Tihany termék a Balaton-felvidéki életérzést.
A Karaván portfólión belül egy, a márkához hű karakteres füstös ízvilágú termékkel vágtak neki a szezonnak, a Karaván Sajt Steakkel.
– A nevéből is látszik, hogy most már nemcsak a húsimádók, hanem a sajtok szerelmesei is kiváló steakélményben részesülhetnek, hiszen formájának és karakterének köszönhetően a Karaván Sajt Steak tökéletes helyettesítője vagy kiegészítője a húsételeknek – mondja Giczi Csenge. – Nemcsak natúr, hanem paradicsom-oregánós változatban is elérhető a boltok polcain.
A cég marketingtevékenységét az idei évben elsősorban fókuszmárkájuk, a Medve születésének 90. évfordulója határozza meg.
– Az ünnepi év apropóján a marketingkommunikációs kampányainkban a márka gazdag múltja mellett kiemelt szerepet szánunk annak bemutatására, hogy a Medve a mai napig képes jóleső pici pillanatokat hozni a fogyasztók életébe – ecseteli Kohánszky Tamás, a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt. brand managere. – A következő időszak marketingkommunikációs kampányának is az a célja, hogy felhívjuk a figyelmet ennek az időtálló értéknek a fontosságára, valamint támogassuk a fogyasztóinkat a mindennapi apró örömök felfedezésében. E marketingmunka keretében készítettünk egy reprezentatív kutatást az ország legjellemzőbb apró örömeiről, amelyeket magyar művészek segítségével keltettünk életre a legnépszerűbb kördobozos Medve sajt csomagolásán 5 különböző limitált kiadású design formájában. Az őszi időszakban ezt a különleges kollekciót támogatjuk televíziós és digitális megjelenésekkel, valamint eladáshelyi kommunikációs eszközökkel.
Grillsajtok új ízekben
A Kőröstejnél úgy tapasztalják, hogy ma már a termékeken megjelenő hívószavaknál sokkal nagyobb jelentősége van a folyamatosan magas szintű termékminőségnek és az ehhez kapcsolódó, megfelelő kommunikációnak.
– Ezzel együtt természetesen van jelentősége annak, ha egy termékre rákerülhet például az, hogy az ország kedvenc sajtja a kategóriájában – fűzi hozzá Nagy Béla.
A cég a korábban joghurtsajtként sikeresen bevezetett, hazai és nemzetközi díjakat is bezsebelő termékét néhány hónapja gourmet krémként forgalmazza, és úgy látják, ezt a piac is hamar elfogadta.
– Nagyon jól működnek új grillsajtízesítéseink, a kolbászfűszeres változat reményeink szerint a szezon egyik sikerterméke lesz – jósolja a marketing- és PR-vezető. – Ezzel párhuzamosan természetesen a lehetséges új, akár szezonális ízesítéseket is folyamatosan teszteljük.
A hagyományos eszközök mellett továbbra is kiemelt figyelmet fordítanak a fogyasztókkal a közösségi oldalaknál is közvetlenebb kommunikációt kialakító online csatornákra, így ugyanis kreatív megoldásokkal rengeteg új információt tudnak eljuttatni a sajtkedvelőkhöz. Az eladáshelyen próbaképpen ismét visszatérnek a kóstoltatásokhoz, ám fel kell mérniük, hogy a jelenlegi körülmények között ez mennyire biztonságos és hatékony alternatíva a termékek népszerűsítésére, jelzi Nagy Béla.
Elhalasztott bevezetések
Szarvason szem előtt tartják, hogy új termék piacra történő bevezetésekor alapvető fogyasztói elvárás a kiemelkedő minőség, a természetes összetevők előtérbe helyezése, valamint a könnyen kezelhető, környezetbarát csomagolások használata.
– A legutóbbi termékbevezetésünk kifejezetten sikeresnek mondható, egy impozáns megjelenésű mozzarella termékkel sikerült belépnünk a grillsajtok piacára – idézi vissza Rohony Miklós. – A COVID-19 által okozott speciális helyzetre való tekintettel új termékek bevezetését a jövő év első felére halasztottuk. Terveink között szerepel a grill mozzarella választékunk bővítése és ricotta alapú desszert termékek piaci bevezetése is.
A cég igyekszik minél több kommunikációs eszközt használni, nagy hangsúlyt fektet az online marketingre, főként a social mediában (Facebook, Instagram) van jelen. Számos, gasztronómiában tevékenykedő influencerrel működik együtt, ezzel elősegítve a minél szélesebb körű elérést a különböző platformokon.
– Tapasztalataink szerint az online marketing a leghatékonyabb ár-érték arányban, ráadásul jól mérhető – emeli ki a marketingvezető – ATL-eszközök közül elsősorban a rádióban hirdetünk, de TV-spotokban is láthatóak vagyunk alkalmanként.
Olasz különlegességek
– Nincs varázsszó: tudni kell, mire vágyik a fogyasztó, és azt kell kínálni – fogalmaz frappánsan az innovációkkal kapcsolatban Carlo Volpe, az Óvártej Zrt. ügyvezető igazgatója. – Nagyon fontos a minőség és a praktikum.
Az elmúlt időszakban a cég két új terméket vezetett be: a fagyasztott stracchino-t (kiejtve: sztrákkinó) és a nápolyi módra vágott fiordilatte mozzarellát. Mindkettővel a horeca szektort célozták meg, partnereiktől már érkeznek a pozitív visszajelzések.
– Idén frissítjük márkaweboldalainkat – mondja Carlo Volpe. – Kommunikációnk célja az egész Európában és Európán kívül is meglévő, nemzetközi ügyfélkörünk. De a magas szintű ügyfélkapcsolatunkon a siker igazi kulcsa mindig az ár-minőség-szolgáltatás kombináció. //
Kapcsolódó cikkeink
3000 tonna sajtot exportált tavaly a svájci Lidl
Több mint 3000 tonna sajtot exportált a svájci Lidl 2023-ban,…
Tovább olvasom >Enyhült a prés a sajton
Nyögi még a közelmúlt horrorárait a sajtpiac: hiába normalizálódott az…
Tovább olvasom >Ismét átfogó kutatást végzett a Tej Terméktanács
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célkitűzése, hogy több magyar…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >