Érik a jó szezon
Érdemes „betáraznia” a kiskereskedelemnek befőzőszerekből: jó termés és erős szezon ígérkezik. Főleg, ha a megugró élelmiszerárakat is figyelembe vesszük. A cégek újdonságai kevesebb cukrot és több természetességet ígérnek, amivel még több spórolást, és még több egészséget kínálnak.
A szélsőséges időjárás nyomán tavaly nyáron kevés gyümölcs termett, az árak magasan voltak, így a befőzési kedv is visszafogottabb volt. Az őszi szezon (szilvával, almával, szőlővel és savanyított zöldségekkel a főszerepben) némiképp jobban alakult.
Május eleji lapzártánkkor az idei termés ígéretesebbnek tűnik, ugyanakkor kérdéses, hogy az egész élelmiszerszektorban végiggyűrűző áremelkedési hullám hogyan érinti a befőzési kedvet, és persze magát a befőzőszerek piacát. Mindenesetre sok olyan háztartás, amelyik rendelkezik saját termésű gyümölccsel és zöldséggel, a magas bolti árakat látva jó eséllyel megpróbálja azokat feldolgozni és tartósítani. Lekvárnak, befőttnek, savanyúságnak, szörpnek – sőt, a megszokott eljárások mellett megjelent és terjedni kezdett a fermentálás is.
– Nemcsak pénzt takaríthat meg, de egészségesebben is táplálkozhat az, aki időt szán a befőzésre – foglalja össze a lényeget Szűts Ágnes, a Kotányi Hungária Kft. marketing managere. – A befőzés során magunk kontrollálhatjuk a termék összetételét. Az alapanyagot pedig a legoptimálisabb érési fokkal kaphatjuk meg szezonban, nem utolsósorban pedig az átlagnál kedvezőbb áron.
Az egészségesség a befőzésnél is fontos hívószó, hangsúlyozza. Összetevők tekintetében előtérbe kerül a minél természetesebb tartósítás, az alacsony cukor- és sótartalom, és persze az egyszerű elkészíthetőség. A tisztán növényi összetevők a befőzésben is teret nyernek, csakúgy, mint a fenntartható forrásból származó összetevők.
Gyorsan, takarékosan, természetesen
A Kotányi Hungária tavaly vezette be a Kotányi Dzsemvarázs termékcsaládját 4 különféle változatban: sárgabarackhoz, erdei gyümölcsökhöz, szilvához és 5:1-ben kínálva testreszabott megoldást. A Dzsemvarázs termékek pálmaolajmentesek, növényi zselésítővel – agar-agarral – készülnek, használatukkal akár kevés cukorral, vagy éppen hozzáadott cukor nélkül is, rövid főzési idővel készíthetők el az ízletes dzsemek.
– A tavalyi eladási adatok az 5:1 termékünk népszerűségét mutatják, amellyel a hagyományos 1 kg gyümölcshöz adott 1 kg cukor arányhoz képest a cukorhasználatot akár ötödére is csökkenthetjük – emeli ki a legsikeresebb variánst Szűts Ágnes.
A befőzést jellemzően tervezett vásárlás előzi meg, így a vásárlóknak már a boltba érkezés előtt ismerniük kell a keresett terméket, hívja fel a figyelmet a Kotányi Hungária marketing managere:
– Gyártóként abban kell aktívnak lennünk, hogy a megfelelő csatornákon előre elérjük és edukáljuk a célcsoportunkat. Éppen ezért a közösségimédia-felületeinken és gasztro-videós együttműködéseken, valamint ismert gasztromagazinos hirdetésen keresztül már májustól elkezdjük bemutatni a Kotányi Dzsemvarázs termékek előnyeit és kreatív használatát. Bolton belül pedig kiemelt láthatósággal, display-kihelyezéssel és akciós újságos hirdetéssel tereljük a fogyasztókat az újdonság kipróbálásának irányába. A termékcsomagoláson szintén ki vannak emelve a főbb előnyök, és minden csomagolásunk hátulján – ahogy a Kotányitól már megszokhatták – recepttel is segítjük a vásárlót az otthoni befőzésben.
Kevesebb cukor nagyobb csomagban
Lekvárok, dzsemek készítésében továbbra is az eper és a sárgabarack vezeti a gyümölcsök népszerűségi listáját, de egyre gyakrabban felbukkannak receptjeinkben különleges, ritka változatok is, mint pl. a mangó, rebarbara, füge, tudjuk meg Kiss Gyöngyvértől, a Dr. Oetker Kft. senior product managerétől, aki hozzáteszi:
– A csökkentett cukortartalom a befőzésben is kedvelt terméktulajdonság, fejlesztéseink során ez az egyik legfontosabb cél, melyet szem előtt tartunk.
Tavaly, a gyenge szezon ellenére nagyon sikeresen szerepelt a piacon innovációjuk, a Pektin, amellyel a magas gyümölcstartalmú lekvárok, dzsemek akár tartósítószer nélkül is elkészíthetőek. Az idei évben is újdonsággal készülnek.
– Innovációnk nem receptúrában, hanem kiszerelés tekintetében számít újdonságnak a kategóriában – mondja Kiss Gyöngyvér. – A két éve bevezetett 4:1 Dzsemfixnek kerül a piacra egy XXL kiszerelése, mellyel a háromdarabos családi csomagokhoz képest több mint 70%-kal csökkentettük a csomagolóanyag mennyiségét.
A Dr. Oetker praktikus tippekkel és kreatív receptötletekkel segíti a befőzést. Továbbá az idei szezont a korábbi évekhez hasonlóan intenzív online kampánnyal és látványos bolti megjelenésekkel is támogatják.
Több, mint lekvár
A lekvárfőzés nem csupán egy konyhai munkafolyamat, közelíti meg a piacot emocionális oldalról Simon Nagy Henriette, az Agrana Sales&Marketing GmbH regionális marketing managere:
– A saját készítésű lekvároknak hagyománya van a családoknál, a saját kertből leszüretelt gyümölcsök szinte szertartásszerűen kerülnek a lekvárosüvegekbe, sokszor családi, baráti eseményként. A lekvárosüvegekbe kerülnek a nyár ízei, és legfőképp szeretet. Ezért sem csökken a lekvárkészítési kedv, legyen szó gyengébb gyümölcsszezonról, vagy akár emelkedő árakról. A kedv és lelkesedés töretlen a háziasszonyok körében, és nemcsak a lekvárok terén, hanem a saját előállítású szörpök esetében is.
Ez utóbbinak is köszönhető, hogy a cég két új Koronás Szirupcukor terméke, amelyek a bodza és gyógynövények, valamint a piros gyümölcsből készülő szörpök egyszerű készítését teszik lehetővé, sikeresek a piacon.
– „Több, mint lekvár” a mottónk az idei szezonban – mondja Simon Nagy Henriette. – Ugyanis szerintünk a saját lekvár elkészítése nem csupán a gyümölcsök befőzéséről szól. Éppen ellenkezőleg, a Koronás Cukorral ennél sokkal többet tartogat: a fogyasztó kísérletezhet, különleges receptekkel próbára teheti a kreativitását, üvegbe zárhatja az édes nyarat, és ami a legfontosabb, a szeretetét.
A Koronás Cukor idén nyáron a lekvár szerelmeseinek rengeteg inspirációt igyekszik adni izgalmas receptekkel, kitelepülésekkel, hostessakciókkal, saját tervezésű címkékkel és színes, gyümölcsöző játékokkal a márka hivatalos web-, Facebook- és Instagram-oldalain, árulja el a marketing manager. //
Erősödött a befőzőcukor forgalma
A befőzés szezonja májusban indul, és szeptemberig tart, ezekben a hónapokban értékesítik a befőzőszerek közel kilenctizedét. A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe a kategória öt szegmensét vizsgálja, ezek a befőtt-tartósító, befőzőcukor, dzsemfix, savanyúságtartósító és a szörptartósító.
A szegmensek összesített forgalma 2021. május–szeptember között megközelítette a másfél milliárd forintot. Ez értékben csupán 1%-kal marad el az előző évi szezontól, mennyiségben 6%-kal csökkent a kategória eladása.
A 401–2500 négyzetméteres üzletekben zajlik az értékbeli eladás kétötöde, 21%-ot hasítanak ki a piacból 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek. A legnagyobb, 8%-os értékbeli bővülést az 51–200 négyzetméteres boltokban regisztráltuk, amelyek így már a forgalom 22%-át adják.
A kategória forgalmát teljes mértékben a gyártói termékek uralják.
A kategória szegmenseinek alakulását tekintve a dzsemfix teszi ki az értékbeli forgalom 70%-át. A befőtt-tartósító 12, a befőzőcukor 10, a savanyúságtartósító 7, a szörptartósító pedig elenyésző, 1%-ért felel.
A legnagyobb mértékű erősödést a befőzőcukor tudhatja magáénak a vizsgált szegmensek közül. A forgalma értékben 11, mennyiségben 9%-kal gyarapodott. A savanyúság- és a befőtt-tartósítók esetében ezzel szemben több mint 20%-kal esett vissza az értékesítés a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe alapján. //
Kapcsolódó cikkeink
Szörpök az árviharban
A szörpök piaca dinamikus változásokon megy keresztül, amit a fogyasztói…
Tovább olvasom >Optimistán szenvednek a márkák, sikertől duzzadnak a drogériák – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 2. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >A dm forgalma 17 százalékkal nőtt az elmúlt gazdasági évben
A dm az elmúlt gazdasági évben nagy mértékben fektetett az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >