Lassan véget ér a 2015-ös év, és az elmaradhatatlan karácsonyi partik mellett készülnek az év végi prezentációk, mindenki megvonja az éves mérleget. Vajon mit tehet a hazai FMCG-ipar a karácsonyfa alá saját magának?
A legfontosabb, hogy az idei évben a cégek többsége kisebb-nagyobb forgalombővülést mondhat magáénak. Ha hosszabb távon nézzük, akkor ez az első olyan év a válság évei után, amikor általánosságban elmondható, hogy a tendenciák pozitívak, a grafikonok szára ismét felfelé mutat. Ha kismértékben is, de ismét növekszik a fogyasztás, az élelmiszer-kiskereskedelemben az év folyamán a mutatók a plusz 3-3,5 százalékos növekedési tartományban mozogtak tavalyhoz képest. Valamelyest növekedett a hazai élelmiszergyártók kibocsátási volumene is. Ugyanakkor a növekedés nagyságrendje még nem feszítette szét a termelési kapacitásokat, de legalább látszik a fény az alagút végén…
Persze igazán optimistán azok a vállalatok tekinthetnek a jövő évre, amelyek az elmúlt években stabil exportpiacokat építettek ki maguknak, és kisebb-nagyobb mértékben függetleníteni tudták magukat a hazai forgalom ingadozásának hatásai alól.
A fogyasztói magatartásban a válság évei alatt kialakult új elemek láthatóan megmaradtak. Még inkább erősödtek a saját márkák, és persze a diszkonthálózatok előretörése sem a véletlen műve: az emberek nagyon megnézik, hol, miért adnak pénzt a vásárlásra maradt hat napban. Apropó, hat nap: úgy tűnik, a vészmadaraknak nem lett igazuk, a forgalom nem esett vissza, az emberek vasárnap is esznek, és ehhez pénteken vagy szombaton veszik meg, amire szükségük van.
Azonban a fontosabb kérdések továbbra is megoldásra várnak. Például csak kisebb előrelépés történt a feketegazdaság felszámolásában. Kétségtelen tény, hogy az online pénztárgépek bevezetése, illetve az EKÁER-rendszer elindulása hozzájárul a tisztuláshoz, de az igazi áttörés még mindig várat magára.
Összegezve: az elmúlt évekhez képest a hazai FMCG-szektor talán jobb évet tudhat maga mögött, mint az előző években, de nem szabad hátradőlni: a szék támlája igencsak lazán van rögzítve…
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar élelmiszeripar jövője: fenntartható innováció
A mai fogyasztó egyre tudatosabb, egészség- és környezettudatossággal közelít az…
Tovább olvasom >Lánchíd Klub októberi exkluzív: Magas vásárlóerő mellett is vannak kihívások: a belga piac, közelről
Szautner Péter, a FrieslandCampina nemzetközi vezérigazgatója a Lánchíd Klub októberi találkozóján a…
Tovább olvasom >A vártakon túl
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható. Minden évben…
Tovább olvasom >