Eltérő alkupozíciók az élelmiszeriparban
A hazai élelmiszeripari cégek nem készültek fel az uniós versenyhelyzetre, a magas közterhek pedig tovább növelik versenyhátrányukat – mondta el az Indexnek Éder Tamás, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének (ÉFOSZ) elnöke.
Éder – aki egyben a Csányi-birodalom egyik első embere is – a magyar élelmiszeripar elmúlt 20 évben történő visszaesésének több okát is látja. Szerinte az agrárpolitika alapvetően mezőgazdaság-központú volt, stratégiai szintű gondolkodás nélkül. A hazai élelmiszeripar – és a benne működő rendkívül sok kis- és középvállalkozás – nagyon érzékeny a gazdaságpolitikai teherrendszerre, a monetáris és fiskális politikából származó előnyökre vagy hátrányokra. Nálunk pedig nagyobb terheket visel egy vállalkozás, mint bármelyik versenytársunknál a régióban. Így a magyar élelmiszeripar nemcsak a legfejlett államokhoz, de a térség többi országához képest is sokat vesztett versenyképességéből.
Éder arra is felhívta a figyelmet, hogy a termékpálya szereplői (a termelők, a feldolgozók és a kereskedők) között nem épültek ki a tartós bizalmi kapcsolatok, és az ágazatban keletkezett jövedelemeloszlás rendkívül igazságtalan, mert a kereskedők visszaélnek erőfölényükkel. Ezt igazolja az is, hogy az elmúlt években az élelmiszerek fogyasztói ára szinte folyamatosan és fokozatosan emelkedik, az átadási ár (feldolgozói ár) reálértéken folyamatosan csökken, mégpedig az eltérő alkupozíciók miatt.
Az ÉFOSZ elnöke szerint az árban és jövedelemben megjelenő állami támogatás a nem reális árak mesterséges fenntartását eredményezte, miközben az állami beavatkozásnak közvetlenül a mezőgazdasági és élelmiszeripari beruházásokba kellett volna irányulnia.
Éder hisz a valódi versenyben – ahol egyenlő feltételek valósulnak meg – , ez mind a termelői, mind a feldolgozói ágazatnak nagyon jót tenne – közli az Index.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >