Előretörnek a saját márkák
Élelmiszer vásárlásánál majdnem minden negyedik forintot a boltláncok saját márkás termékeiért adtak ki a vevők tavaly. Ez mintegy 300 milliárd forintot jelent. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat az általa mért 90 élelmiszer-kategória kiskereskedelmi forgalma alapján. Az arány érzékelhetően nőtt az előző évhez képest. Háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál minden hatodik forint (50 milliárd forintnál több) került a pénztárakba kereskedelmi márkás termékekért, állapítja meg a Nielsen 60 termékkategória bolti eladása alapján. Főként a diszkontok terjedésének következménye, hogy az élelmiszer teljes bolti forgalmából 21 százalékról 23-ra emelkedett a kereskedelmi márkák részaránya, egyik évről a másikra, értékben. Háztartási vegyi árunál 15-ről 17 százalékra változott a mutató, szintén értéket tekintve.
A diszkontok – forintban mért – élelmiszer-forgalmából 54 százalékra nőtt a saját márkás termékeik részaránya, míg háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál 56 százalékra.
Hipermarketeknél a mutató értékben, élelmiszereknél 14, háztartási vegyi árunál pedig 9 százalék. Szupermarketeknél 24, illetve 17 százalék.
Mennyiségben még nagyobb a kereskedelmi márkák piaci részesedése, mivel viszonylag olcsók: 49 százalékot vittek el a háztartási vegyi áruk és kozmetikumok teljes bolti forgalmából tavaly, 3 százalékponttal többet, mint egy évvel korábban. Élelmiszereknél a mutató 28-ról 30 százalékra nőtt.
Élelmiszer-termékcsoportok – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a láncok saját márkás termékeinek részaránya, százalékban
Termékcsoport 2008. 2009.
Állateledel 47 49
Mélyhűtött áru 31 36
Reggeli cereália 31 33
Tejtermék és húskészítmény 24 26
Száraz élelmiszer
(pl. rizs, étolaj) 25 25
Forró ital 11 13
Forrás: Nielsen
Olyan fogyasztók aránya, akik egy-egy termékcsoportból már vásároltak kereskedelmi márkás árucikket, százalékban
Termékcsoport Vásárlók aránya
Háztartási papíráru 78
Tejtermék 68
Alapvető élelmiszer (pl. rizs, étolaj) 63
Háztartási tisztítószer 54
Testápoló (pl. sampon, szappan) 49
Szénsavas üdítőital 42
Állateledel 35
Mélyhűtött élelmiszer 43
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >