Előre a múltba

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 09. 01. 21:29

A takarékosabbá vált fogyasztók és a kényszerű áremelések nem kedveznek a szalámik és kolbászok eladásainak. A márkák szortimentoptimalizálással, a kiszerelési egységek csökkentésével, erőteljesebb promóciós aktivitásokkal próbálják átvészelni ezt a nehéz periódust. Előremutató innovációkra is vannak példák: sok más termékkategóriához hasonlóan itt is kezd divatba jönni a kézműves hagyományokra való építkezés.

PT_szalami68_opt

Évek óta csökken a szalámik és kolbászok piaca. A Pick Szeged Zrt. által rendelkezésünkre bocsátott adatok szerint 2008–2012 évek összevetésében mintegy 15,5 százalékkal estek vissza volumenben az eladások, míg értékben jóval reálérték alatt, csupán 4,1 százalékkal nőttek ugyanezen időszak alatt. Ezen belül is a csökkenés 90 százaléka a kolbászszegmensben, míg 10 százaléka a szalámiszegmensben zajlott le.

Máshonnan szerzik be

– A fogyasztás visszaesése elsősorban a kedvezőtlen makrogazdasági mutatókra és az ágazatot érintő takarmány- és élősertés-árak növekedése miatt szükségszerűen megvalósított áremelésre vezethető vissza – elemzi az adatokat Nagygyörgy Zoltán, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere. – Másodsorban az is szerepet játszhat, hogy megnövekedhetett a kisebb, regionális gyártóktól, helyi őstermelőktől és hentesektől történő vásárlások száma, amelyeket a piackutató cég nem tud mérni.

– Sajnos, az Élelmiszerkönyv sajátosságai miatt a külföldön készült termékek esetében akkor is szaláminak nevezhető a termék, ha Magyarországon gyártva az legfeljebb kolbász lehetne. Ez jelentős nehézséget jelent mindazoknak, köztük a Kométának is, akik magas minőségű, hagyományos magyar szalámit állítanak elő, hiszen ezen esetekben jelentős árhátrányban vagyunk – jelzi Bódi Krisztina, a Kométa 99 Zrt. marketingigazgatója.

A Pick Szeged adatai szerint a mért eladási csatornák közül elsősorban a diszkontok tudták növelni jelentőségüket az eladásokban, míg ezzel szemben a hipermarketek forgalmi súlya tovább csökken, igaz, ez a visszaesés nagymértékben lelassult.

Magán a húskészítménypiacon belül is jól nyomon követhető, hogy a fogyasztók kénytelenek egyre megfontoltabban költekezni, az árorientált réteg egyre szélesebb. Ezért az olcsóbb készítmények (virsli, párizsi, felvágottak) részesedése növekszik, illetőleg a vevők promóciók, árengedmények iránti érzékenysége is fokozódik.

Márkák kisebb ruhákban

– A belföldi piac egyre inkább koncentrálódik, ismeretes a nagyobb szereplők akvizíciója. A belföldi termelés sokszínűsége mellett határozottan érezzük a külföldön gyártott termékek hazai piacokon történő erősödését, mely sokszor nem kedvez a minőségnek sem – tekinti át a trendeket Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulahús Kft. termékmenedzsere. – Tovább erősödik a PL-kategória, illetve a gyártók a kedvezőbb egységárak miatt a kisebb kiszerelések felé mozdulnak a csemegepultok és önkiszolgáló pultok vonatkozásában is, ezzel kedvezvén márkahű vásárlóinak.

Hogy jelenleg hol tart a piac, az igazán csak az év második felében lesz lemérhető, hiszen a szárazáruk igazi szezonja nyártól kezdődik. Fábián Péter, a Debreceni Csoport Húsipari Kft. trade marketing specialistája mindenesetre optimista, mert az év kezdetén konstatált, törvényszerűen alacsony keresletet hónapról hónapra biztatóbb eladási számok követték. Véleménye szerint nemcsak az olcsóbb, hanem a magasabb minőségű, prémium termékek értékesítési mennyisége is tovább növekedhet.

– Szalámik és kolbászok tekintetében meghatározóak a márkák – szögezi le. – Minden egyes szál Csabahús kolbász tradicionális, bükkfán füstölt termék, de emellett kiemelhetném az évtizedes hagyományokkal rendelkező eredeti Kaiser Dán szalámit is. Ezek a termékek olyan többletértéket hordoznak, amelyek építik a fogyasztói lojalitást.

Kutatásokra alapozott sikerek a Picknél

A Pick Szeged ebben a nehéz gazdasági és húsipari helyzetben továbbra is a magas minőség fenntartásában, a fogyasztói igényekhez igazodó, optimális portfólió kialakításában, valamint a hatékonyság növelésében látja a jövőt. Ennek szellemében vezették be júniusban a penészmentes szalámi kategóriájában a rendkívül kedvező ár-érték arányú Família Harmónia csemege és paprikás ízesítésű szalámikat.

A cég természetesen nem feledkezik el patinás márkái építéséről sem.

– A Pick Szeged Zrt. gondozásában lévő valamennyi márkánál – PICK, HERZ, DÉLHÚS, RINGA, FAMÍLIA – elsődleges szempontunk a termékeink magas minőségének, kiváló ízének, és szemet gyönyörködtető küllemének biztosítása – mondja ennek kapcsán Horváth Katalin brand menedzser. – Fogyasztói kutatások keretében rendszeresen tájékozódunk vásárlóink igényeiről, amelyekhez igyekszünk alkalmazkodni.

Ilyen kutatás előzte meg például az idén 125 éves HERZ márka újbóli felélesztését is tavaly. Ez mutatta ki, hogy még mindig nagy igény van a HERZ Téliszalámira: az idősebb korosztály a nosztalgikus érzelmek miatt kifejezetten ragaszkodik hozzá.

– Mint minden évben, így 2013-ban is szerepelnek különböző aktivitások a marketingtervünkben – árulja el Horváth Katalin. – Az alkalmazott eszközöket tekintve jellemzően mind az ATL-, mind a BTL-eszközökből kiválogatjuk azokat, amelyek az adott aktivitásunkhoz a leginkább szükségesek, illetve amelyek a legjobban támogatják azt. Amit ezek közül mégis kiemelhetünk, azok a különböző POS-ek, a vásárlás­ösztönzés és az online felületek.

Új generációs szalámi a Kométától

A Kométa portfólióját tekintve az aktuális újdonság, a jelenleg zajló legújabb szalámitermékük, a Next bevezetése.

– Ahogy a neve is mutatja, szerintünk ez a szalámik következő generációja. Ötvöztük benne a hagyományos és a modern elemeket, az íze frissebb, könnyedebb a megszokottnál. Először 400 g-os kis rúdként, illetve a csemegepultokban találkozhatnak vele a fogyasztók – mutatja be a terméket Bódi Krisztina.

A termékeik a Kométa ernyőmárka alatt kerülnek a boltokba.

– Folyamatosan igyekszünk építeni a márkát. Számunkra a legfontosabb, hogy fogyasztóink tudják, minden esetben, amikor Kométa terméket vásárolnak, egy kiemelkedő minőségű és kitűnő ár-érték arányú terméket kapnak – hangsúlyozza a marketingigazgató.

Új impulzusok a ZIMBO-tól

– A belföldi fogyasztáscsökkenés ugyan megérintette a ZIMBO szárazáru-portfólióját is, de az általunk gyártott szalámi nagy része exportra kerül. Ezeken a piacokon pedig folyamatosan stabil, sőt, növekvő kereslettel számolhatunk – tájékoztat Kováts Tamás értékesítési vezető az idei év változásairól.

A ZIMBO a hazai keresletcsökkenés okait mélyebben meg szeretné érteni. Ezért hangsúlyt fektet a vevői visszajelzések elemzésére és a vásárlói döntések kutatására.

– Az eredmény többnyire meglepő: gyakran például nem az ár változtatta meg a termékkel kapcsolatos döntést, hanem sok esetben valami új impulzusra volna szükség a szárazáruk kétségkívül hagyományos, ám talán éppen emiatt kissé összemosódó választékában – hívja fel a figyelmet a kutatás egyik következtetésére Kováts Tamás. – A ZIMBO ezért azt az utat választotta, hogy folyamatos innovációval és új termékek bevezetésével küzdi le a nehézségeket. A pozitív vevői visszajelzések eddig megerősítették stratégiaválasztásunk sikerességét.

A cikk megjelenésével egy időben a cég négy új, clean label fejlesztésű termékkel jelenik meg az üzletekben. Ebből a klasszikus szárazárucsaládba a sajtkabátos és borskabátos ZIMBO kolbászok tartoznak. Velük egy időben mutatkozik be a ZIMBO Turista-család két új tagja, szintén sajtkabátban és borskabátban.

A clean label fejlesztési stratégia már a fejlesztési periódusban meghatározta, hogy mind a négy új termék glutén-, glutamát-, szójamentes, és nem tartalmaz semmilyen mesterséges színezéket. A borskabátos kolbász és turista ezeken kívül laktózmentességet is kínál fogyasztóiknak.

Újraélesztett hagyományok Gyulán

A 2012-es év nehéz gazdasági év volt a Gyulai Húskombinát Zrt. számára. A folyamatosan növekvő alapanyagárak, a fogyasztási szerkezet átalakulása miatt kezelhetetlenné vált a helyzet, felszámolás alá került a cég. Újjászervezett formában a Gyulahús Kft. 2013 februárjától újra a megszokott és elvárt minőségben forgalmazza a töltelékes és szárazáru-készítményeit a magyar és exportpiacokon.

Az új cégnek sok kihívással kellett a februári induláskor szembenéznie. A Gyulai márka lassan 150 éves múltja, a márkával szembeni kereskedői és fogyasztói lojalitás azonban segítségükre sietett, így újra megtalálhatóak a márkatermékeik a kereskedelmi pontokon.

– Új csomagolást vezettünk be az elmúlt időszakban. A „retro” fóliának keresztelt, múlt századi hangulatot idéző csomagolás méltán tükrözi a Gyulai márka évszázados hagyományait – emeli ki a legfontosabb újítást Tamáskovitsné Gila Éva. – Tiszteletünket fejezzük ki elődeink előtt, hisz az ő szorgalmuk és szeretetük nélkül a gyulai húsipar nem lenne lassan 150 éves.

Ennek szellemében élesztették újjá azt a Stéberl András-féle Gyulai kispáros kolbászt is, amely 1935-ben a Brüsszeli Világkiállításon Arany diplomát nyert. A 180 g-os termék beltartalma megfelel az oltalom alatt álló földrajzi jelzővel bíró Gyulai kolbásznak, szemcsézettsége, aprítottsága azonban a múltban megszokott és elvárt – nagyobb benne a hús és a szalonna aprítottsága, ezáltal más ízharmóniák alakulnak ki e rövid kolbászban. A vevői elvárások is jobban érvényesülnek, ugyanis kedvező ár-érték arányt tudtak kialakítani. A Gyulai Kispáros a XXI. században is bizonyít, 2013 szeptemberében elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat.

A Gyulahús kitart a minőségi termékek gyártása mellett. Ezért is álltak a Mintamenza program mellé, amelyben főként töltelékes áruiknál csökkentett só- és zsírtartalommal kínálják termékeiket.

– A Gyulai márka imázsa nem tűr kompromisszumot – szögezi le a termékmenedzser. – Számos termékünk magyar és nemzetközi elismeréssel bír, a Nemzeti Értéktár listáján szerepel a Gyulai és a Csabai kolbász, a Pokol szalámi, és több töltelékes termékünk Magyar Termék Nagydíjas. 2013-ban ismét Superbrands lett a Gyulai. Bízunk abban, hogy vásárlóink tudatos fogyasztók, így figyelnek a termékösszetételre, gyártási technológiákra és gyermekeik egészségére. Talán kevesebb étel jut az asztalra, de annak figyeljünk a tartalmára!

Megújulnak a Csabahús termékek

Fontos év a 2013-as a Debreceni Csoport Húsipari Kft. számára, hiszen megújítják Csabahús márkájukat, és annak megjelenését. Az új design hűen tükrözi a Csabahús termékek legfontosabb értékeit modern, letisztult megjelenésben. Minden szál Csabai vagy Gyulai kolbász kiváló minőségű sertéshúsból készül, életteli színeit a szegedi vagy kalocsai paprika, a tradicionális, valódi bükkfaparázson füstölés és a hagyományos érlelés adja meg. A Kaiser termékek vonalán az idei év újdonsága a Kaiser Vadász szalámi, a Kaiser Sajtos Turista felvágott és a csípős ízek kedvelőinek a Kaiser Chilis szalámi 75 grammos kiszerelésben. Az innovációk mellett a termékportfóliójukat folyamatosan felülvizsgálják, és a nagyon alacsony forgalmú vagy gazdaságtalan termékeket kivezetik, optimalizálva a gyártási, kereskedelmi folyamatokat.

– Számunkra kiemelten fontos a megfelelő bolti jelenlét biztosítása, a láthatóság, hiszen az esetek döntő részében a vásárlás helyén dől el, hogy mely terméket veszi meg a fogyasztó – hangsúlyozza Fábián Péter. – Ezt erősítendő különböző akciókat szervezünk: jelentős árengedményeket, túltöltéseket (ajándéktermék) vagy összecsomagolásokat biztosítunk. A Csabahús márka megújulását fogyasztói sms-promócióival támogatjuk. A közel két hónapig tartó promóció alatt (augusztus 8–szeptember 29.) a szerencsés vásárlók megnyerhetik az értékes napi nyeremények (10 000 Ft értékű Csabahús-ajándékcsomagok) egyikét. Ezenfelül minden pályázó részt vesz a fődíjsorsoláson, ahol kisorsolunk 3 darab, két fő részére szóló wellness-hétvégét a Csabai Kolbászfesztivál idejére, amelynek ideje alatt közelebbről megismerkedhetnek a kolbászkészítés fortélyaival.

Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink