Életbe léphet az EU és Kína közötti, földrajzi árujelzők védelméről szóló megállapodás
Az Európai Unió Tanácsának jóváhagyásával 2021 elejétől életbe léphet az a megállapodás, amely száz európai földrajzi árujelzőnek (a termék földrajzi származásának feltüntetésére használt földrajzi jelzés és eredetmegjelölés) Kínában, illetve száz kínai földrajzi árujelzőnek az unióban biztosít védelmet azok jogtalan használatával, termékutánzatokkal szemben – idézi az uniós tanácsot az origo.
A tájékoztatás szerint a megállapodás lehetővé teszi, hogy a fogyasztók az eredeti minőségű termékeket vásárolhassák.
A Kínában oltalom alá helyezett földrajzi árujelzők uniós jegyzéke olyan termékeket tartalmaz, mint például
az olasz cava,
a francia champagne,
a görög feta,
az ír viszki,
a müncheni sör,
az ouzo,
a lengyel vodka,
a porto,
a pármai sonka és
a spanyol manchego birkasajt.
A földrajzi árujelzővel védett kínai termékek között pedig egyebek mellett a pihszieni babpép, az ancsi fehér tea, a pancsin rizs és az ancsiui gyömbér szerepel.
Az uniós bizottság korábbi tájékoztatása szerint az elmúlt években az uniós agrár-élelmiszeripari termékek exportját vizsgálva Kína volt a harmadik legjelentősebb célország.
A KIVITEL ÉRTÉKE ELÉRTE A 14,5 MILLIÁRD EURÓT (MINTEGY 5000 MILLIÁRD FORINT).
A földrajzi árujelzők oltalma alatt álló termékek, köztük borok, számos mezőgazdasági termék és szeszes italok értéküket tekintve a teljes kivitel mintegy 9 százalékát teszik ki.
A MEGÁLLAPODÁS JÖVŐ ÉV ELEJÉN ESEDÉKES HATÁLYBALÉPÉSÉT KÖVETŐ NÉGY ÉV ELTELTÉVEL MINDKÉT FÉL RÉSZÉRŐL TOVÁBBI 175-TEL BŐVÜL A FÖLDRAJZI ÁRUJELZŐVEL ELLÁTOTT TERMÉKEK KÖRE.
Az uniós minőségbiztosítási politika keretében ez idáig több mint 3300 európai földrajzi árujelző van bejegyezve. Az uniós földrajzi árujelzővel ellátott termékek piacának értéke mintegy 74,8 milliárd euró, ami a teljes uniós élelmiszer- és italpiac értékének 6,8 százalékát teszi ki. E termékek exportja 16,9 milliárd euró, ami a teljes uniós élelmiszer- és italexport 15,4 százaléka. (MTI, origo)
Kapcsolódó cikkeink
Februárban csökkent a fogyasztói árindex Kínában, bő egy éve először
Kínában februárban több mint egy éve először csökkent a fogyasztói…
Tovább olvasom >100%-ban a Nestlé tulajdonába került a kínai Hsu Fu Chi édességmárka
Megszerezte a Nestlé a kínai Hsu Fu Chi édességgyártó fennmaradó…
Tovább olvasom >Hogyan alakul a világgazdaság idén?
Az Egyesült Államok növekedése stabil, Európa és Kína újabb kihívásokkal…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >