Elérte az e-kereskedelmet a második hullám
Meredek emelkedésnek indult az e-kereskedelmi forgalom szeptember végén. Az e-kereskedelem árbevétele szeptember végén meghaladta a koronavírus első hulláma utáni májusi csúcsot. Pedig a java még ezután jön: ha bejön a papírforma, a „szokásos” év végi szezonális forgalomnövekedés rekordszintű bővülést, valamint számos kellemetlenséget hozhat – derül ki a Growww Digital digitálismarketing-ügynökség 185 e-kereskedelmi hirdetési fiók adatait vizsgáló elemzéséből.
Az év elején teljesen átlagos szezonalitást mutatott az e-kereskedelem növekedési üteme. Néhány hét bizonytalanság okozta csökkenés után, a vészhelyzet március 17-i életbe lépését követően kilőtt az online vásárlások növekedése, majd májusra duplázódott 2020 januárjához képest. Nyáron mérséklődött ugyan a bővülés üteme, azonban jelentős visszaesésről nem lehet beszélni, hiszen a növekedés még az augusztusi mélyponton is több mint 50 százalékkal magasabb volt az év eleji szintekhez képest. Innen kezdett újra meredeken felfelé ívelni az e-kereskedelem forgalma szeptember végén – mondta Szabó László, a Growww Digital szakértője.
A felfelé ívelés oka a koronavírus-járvány második hullámának hatására élénkülő online vásárlások növekedése, amit alátámasztanak a Magyar Nemzeti Bank pénzforgalmi adatai, mely szerint az internetes vásárlások értéke jelentősen nőtt. Magyarországon a tranzakciószám tekintetében 43, az érték vonatkozásában pedig közel 50 százalékos a bővülés 2019 második negyedévéhez képest.
A forgalom felfutása mellett számottevően növekednek az e-kereskedők költései (2. ábra). Az emelkedő online költések piaci optimizmusról árulkodnak. A piac szereplői további bővülési lehetőséget látnak az e-kereskedelemben, ezért befektetnek a marketingtevékenységbe.
A piac optimizmusát erősíti az e-kereskedelmi forgalom utolsó negyedévre várható szezonális növekedése, mely a várakozások szerint minden korábbi rekordot megdönthet. Azonban mindez számos nem várt kellemetlenséggel is jár majd.
A legnagyobb problémát előre láthatóan a logisztikai nehézségek jelentik. Az első hullám rámutatott, hogy a csomagszállítási kapacitás nem tudja követni az online vásárlások tömeges bővülését. Az év végi vásárlási rohamban roppanásig feszülhet az ellátási lánc és tömegesek lehetnek a januárban célba érő karácsonyi ajándékok. Ezt megelőzendő, a zavartalan kiszállítás érdekében egyre több e-kereskedő készül saját autókkal, sofőrökkel – mondta Szabó László.
Bár több év növekedését ugrotta meg idén, az e-kereskedelmi piac egyre nő, egyre több vállalkozás dönt a belépés mellett. Egyeseket a koronavírus-járvány kényszerít, másokat az e-kereskedelem szárnyalása ösztönöz webáruház indítására. Szabó László azt tanácsolja, hogy minden kereskedelemmel foglalkozó vállalkozásnak be kell lépnie a digitális térbe, amint lehet. Ez ma már egyszerűen, kis befektetéssel, kockázatmentesen megtehető. A legcélravezetőbb bérelhető webshopok, online piacterek segítségével elindulni és megszerezni az első tapasztalatokat, melyekre alapozva később már komolyabb fejlesztésbe kezdhetünk.
Kapcsolódó cikkeink
Több ezer magyar webáruház válhat potenciális hirdetési felületté
A hazai e-kereskedőknek mindössze 13,5%-a kínál retail média szolgáltatásokat beszállítóinak,…
Tovább olvasom >Új AI alapú tervezőeszközzel segíti az amerikai kereskedőket az Alibaba
Az Alibaba International bevezette a kis- és középvállalkozások igényeire szabva…
Tovább olvasom >Spanyolországban is elindult a TikTok Shop
Piaci szakértők és kereskedők szerint december 9-én elindult a TikTok…
Tovább olvasom >További cikkeink
NGM: a kormány teljesítette vállalását, 2024-ben 3,7 százalékra mérséklődött az infláció, ami 2025- ben még tovább, 3,2 százalékra csökken
A kormány teljesítette vállalását, 2023-ban letörte, 2024-ben pedig alacsony szinten…
Tovább olvasom >KSH: decemberben 4,6 százalékkal, 2024-ben átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az árak az előző évi azonos időszaki értékeket
2024. decemberben a fogyasztói árak átlagosan 4,6 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >A Shell Hungary felmérése új trendeket mutat a digitális vásárlás terén
Az okostelefonok mindennapi életünk szerves részévé váltak, a Shell Hungary…
Tovább olvasom >