Egyre tudatosabban választunk édesítőszert
Az emberek egyre tudatosabbak, és egyre jobban figyelnek arra, hogy mivel édesítik ételeiket, italaikat. 10-ből 6 ember ügyel arra, hogy az általa fogyasztott élelmiszer mivel van édesítve. A Szinapszis Kft. friss, édesítőszerekről szóló kutatásából az is kiderül, hogy erre leginkább a nők és az idősebbek figyelnek. Különösen az üdítőitalok és a gyümölcslevek esetében gyakori, hogy megnézzük, mit tartalmaz a termék, és a felmérés arra is rámutat, hogy az édesítőszerek közötti választást döntő módon annak természetes jellege befolyásolja.
Az édes íz az egyik legnépszerűbb a négy alapíz közül, a csecsemők is ezzel az ízzel találkoznak először, hiszen az anyatej is édes. Az elmúlt évszázadok során számtalan édesítőszert fedeztek fel, fejlesztettetek ki és használnak az emberek. Az édesítőszereket két nagy csoportba soroljuk, az energiatartalmú (például a cukor és a méz) és az alacsony energiatartalmú vagy energiamentes édesítőszerek, amelyek között vannak növényi kivonatok is, ilyen például a sztívia.
„Ma már széles választékban állnak rendelkezésre édesítőszerek, valamint az azokkal készült élelmiszerek és italok. Ezek fontos szerepet töltenek be az ideális testsúly elérésében és megőrzésében, valamint a diabétesszel élők diétájának változatosabbá tételében. Nagyon jó dolognak tartom, hogy mindenki ízlése és életmódja szerint választhat számos édesítőszer alternatíva közül” – mondta el Györki Niké, dietetikus.
A reprezentatív kutatás eredményei arra engednek következtetni, hogy a magyar lakosság közel fele alkalmaz édesítőszert ételek, italok édesítésére, és az életkor emelkedésével nő az édesítőszerek népszerűsége.
Az édesítőszerek közötti választást döntően befolyásolja az a tény, hogy a kérdéses édesítőszer természetes eredetű-e (a válaszadók 53%-a számára ez meghatározó szempont), majd a sorban a megfelelő ár-érték arány és az alacsony kalóriatartam (30-30%) következik.
Az egyik legismertebb természetes eredetű édesítőszer a sztívia, az édesítőszert használók 41%-a ismeri. Főként a nők, és az idősebbek részesítik előnyben. A kutatásban résztvevő nők 42%-a ismeri és használja, míg a férfiak és a fiatalabb korosztály esetében ez az arány jóval alacsonyabb (26-27%).
A sztívia egy Dél-Amerikából származó növény. A sztíviából kinyert összetevő a szteviol glikozid egy energiamentes, természetes eredetű édesítőszer, amely 200-szor édesebb a kristálycukornál. A megkérdezettek azon része, akik már hallottak a sztíviáról, tisztában vannak az édesítőszer természetes eredetével, valamint legtöbbjük azt is tudja, hogy alacsony a kalóriatartalma.
Azoknak a megkérdezetteknek, akik ismerik a sztíviát, közel a fele, leginkább tea, kávé és sütemények készítése során használta már. Az is kiderült a kutatásból, hogy egyre többféle ételnél alkalmazzák édesítésre.
A kutatás eredményei arra engednek következtetni, hogy a sztívia-alkalmazók tudatosan használják ezt az édesítőszert, hiszen a használat legfőbb okaiként a természetes eredetet jelölték meg (44%), melyet az alacsony kalóriatartalom követ (12%).
A Szinapszis Kft. által készített online kérdőíves felmérésben közel 600 magyar, 18 és 70 év közötti budapesti és vidéki lakos vett részt. Az interjúalanyok 47%-a volt férfi, 54%-a nő.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >Felvásárolja a Zalando az About You-t
A Zalando bejelentette, hogy megvásárolja német versenytársát, az About You-t.…
Tovább olvasom >