Magazin: Egyet a baba kedvéért… és a többit is!
Az elmúlt években erőteljes fejlődésnek indult a bébiételek piaca. A gyártók folyamatos innovációinak köszönhetően a babák számára minden korcsoportban, minden étkezésre ételek és italok széles választéka biztosítja az egészséges, változatos és finom táplálkozást a legújabb trendeknek megfelelően.
A bébiételpiac 2020-hoz képest értékben több mint 10%-ot nőtt, ezen belül a nedves bébiételek piaca közel 9%-kal míg a száraz piac 13%-kal emelkedett – idézi a Nielsen 2021-re vonatkozó jelentését Kaló Róbert, a Hipp Kft. key account managere.
A Hipp prémium márkaként a teljes piacot tekintve 0,3%-os, a nedves piacon 0,9%-os míg a Kecskeméti márka a teljes piacon 0,1%-os, a nedves piacon pedig 0,4%-os piacrész-növekedést ért el. A prémium Hipp márka a piaci átlagnál nagyobb növekedést tudott realizálni.
– A 2021. év elejei, a piaci átlagnál kisebb mértékű áremelésünk egy folyamatos és stabil fejlődést tett lehetővé. 2022-ben sajnos már mi is belekényszerültünk egy piaci átlagnak megfelelő mértékű áremelésbe, még várjuk a hatását, hogy a piac mennyire fogad el 10% feletti áremelést – fejti ki a szakember, aki szerint lényegesen módosíthatja a 2022-es piacméretet a születésszám I. negyedévben látható jelentős csökkenése, ami a tervezett terhességek COVID-oltások miatti csúsztatásának az eredménye, és aminek forgalomra gyakorolt hatását csak az év második felében lehet majd érzékelni.
– A bébiétel-vásárlók tudatosságának fejlődése az egészséges összetételre való törekvés mellett az életkori igénynek megfelelő és elégséges töltősúly, a gazdaságos felhasználhatóság és a felhasználó- és egyben környezetbarát csomagolás iránti igényben is tetten érhető. Az ár önmagában nem alapvető rendező-elv, de az már igen, hogy a kapott érték, minőség összhangban van-e az adott termékért kifizetett vételárral – jegyzi meg Kaló Róbert.
Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketingvezetője úgy látja, a bébiétel kategória forgalma egy éven belül nagyon hektikus, nehéz szezonalitást kimutatni. Talán a nyári időszak az, amikor van egy csekély felfutás, ugyanis a nyaralásokhoz, kirándulásokhoz szívesen visznek magukkal bébiételt a szülők.
– 2021 is ennek megfelelően alakult, azonban 2022 első negyedévében jelentős növekedést mutat a kategória, különösen a PL szegmens forgalma. Ez főként a háborús helyzet hozta humanitárius segítségeknek köszönhető, ami ezt a termékkört különösen jellemzi – mutat rá Bazsó Rita.
A marketingvezető azt is fontosnak tartja megemlíteni, hogy sokan vásárolják a bébiételeket a drogériákban, mivel a legnagyobb választék ott található, emellett a hipermarketek felhozatala is meglehetősen széles. A diszkontokban jóval kisebb a szortiment, viszont az ár valamivel kedvezőbb.
– A nemzetközi trend hazánkat is elérte, megjelentek a polcokon a tasakos bébiételek. Ennek ellenére Magyarországon még mindig az üveges ételek foglalják el a polcok 90%-át, a magyar kismamák ezeket a termékeket preferálják.
Innovációk a babák igényeire szabva
A Hipp esetében az otthon nehezebben elkészíthető, esetleg egzotikusabb alapanyagok, ízek és ízösszetételek, csomagolások és speciális technológiával készített termékek a népszerűek, míg a Kecskeméti márkánál nagyobb szerepük van a megszokottabb, tradicionális ízeknek, összetevőknek.
– A tavalyi évben bővítettük a 125 g-os kiszerelésű főzelék- és gyümölcsválasztékunkat az úgynevezett „First spoon” koncepció keretében azzal a céllal, hogy megkönnyítsük a hozzátáplálás első lépéseit olyan ízekkel, melyek a szakmai ajánlások alapján erre a legalkalmasabbak. Szintén tavaly vezettük be és idén szélesítjük ki az elérhetőségét az 1 év feletti korosztálynak szóló 250 g-os ún. „tálcás” menüknek, melyek 7-féle ízben kínálnak komplex étkezési lehetőséget a gyermekeknek.
Az idei évben 3 új Kecskeméti ízzel is jelentkezünk: egy 5 hónapos kortól adható Zöldséges rizottó csirkehússal nevű menüvel és a nyári szezonra polcokra kerülő 2 új 0,2 l-es italvariánssal, a mono almalével és a szilva-alma nektárral. Fejlesztés alatt van több kókusztej alapú desszert, illetve hamarosan érkeznek vegán menük és főzelékduettek.
Nem csak a nedves piacon jelentkezünk egyedi, innovatív megoldásokkal. Az anyatej-helyettesítő, kiegészítő tápszereknél és az 1 év felettieknek szóló junior tejeknél is ez év I. negyedévében jelentek meg a polcokon a metafolinnal szuplementált variánsok, melyeknek egyedülálló újdonsága, hogy a fejlődéshez nélkülözhetetlen folsavat egy, a természetben jelenlévőhöz legközelebb álló speciális folát formában adagoljuk a termékeinkhez – avat be Kaló Róbert.
Az Univer Product Zrt. kínálatában a legnépszerűbb termékek a 6 hónapos korosztálynak szánt gyümölcsös-zöldséges-húsos kombinációk, illetve a desszertek.
– Az elmúlt évben vezettük be az Univer Disney bébiitalokat, 6-féle ízben. Az idén pedig, várhatóan a nyár elején a polcokra kerülnek új, zabpelyhes bio bébiételeink, melyekkel segítséget nyújtunk a glutén- és tejallergének bevezetésében. A termékek 8 hónapos kortól adhatók, egyelőre 3-féle ízben fejlesztettük ki, de szándékaink szerint a jövőben szeretnénk kiszélesíteni a sorozatot – vetíti előre Bazsó Rita. //
Hasít a folyékony és a száraz bébiétel
A folyékony és száraz bébiételek kiskereskedelmi összforgalma átlépte a 17 milliárd forintot 2021. április és 2022. március között, ami 19%-os bővülést jelent az előző év azonos időszakához képest. Darabbeli eladást tekintve több mint 29 millió darab bébiétel került a hazai fogyasztók kosarába, ez 8%-os növekedéssel ér fel.
A folyékony bébiételekre fordított összeg a vizsgált 12 hónap során közel 10 milliárd forintra rúgott, ez 18%-os értékbeli forgalomgyarapodás az időszakok között. A forintban mért értékesítés fele a drogériákban realizálódott, egyötödét pedig a minimum 2501 négyzetméteres üzletek generálták. Harmadik helyen a 401 és 2500 négyzetméter közötti csatorna áll, az időszakok között 3%-kal mérséklődött az értékbeli forgalma.
Valamennyivel kevesebbet, 7 milliárd forintot költöttünk száraz bébiételekre tavaly április és idén március között, ez 21%-os értékbeli bővülést jelent ez előző periódushoz viszonyítva. A száraz bébiételek esetén is a drogériák rendelkeznek a legnagyobb súllyal, az értékbeli forgalom 70%-át adták, az időszakok között pedig 23%-os növekedést mutattak. A másik jelentős csatorna a 2500 négyzetméter alapterületnél nagyobb, ez 28%-os piacrésszel rendelkezik, a maradék 2%-ot pedig a 401–2500 négyzetméter közötti boltok jelentik.
A márkák szerinti felosztást tekintve a gyártói termékek dominálnak mindkét kategóriánál: a fogyasztók 80%-ban választanak márkázott bébiételt a folyékony kategória esetében, a száraz bébiételeknél pedig 90%-os gyártói piaci részesedést regisztrált a NielsenIQ.
A folyékony bébiételeken belül a desszert és a menü szegmensek a meghatározóak. A menü bébiételek a teljes kategória értékbeli forgalmának csaknem felét adják, az időszakok között két számjegyű, 16%-os bővülést mutattak. A desszertek nagyobb mértékben, 21%-kal növekedtek értékben a két periódust összevetve. Ezzel 1 százalékponttal növelték piacrészüket, a teljes kategória forintban mért forgalmának 44%-át teszik ki. Végezetül: 6%-ot hasítanak ki az italok, a periódusok között értékbeli forgalmuk 6%-kal gyarapodott.
A folyékony bébiételek ízeit megvizsgálva az első számú termékek a gyümölcsalapúak, a teljes forgalom 48%-át generálják. Második helyen 45%-os résszel a húst tartalmazó bébiételek helyezkednek el, őket követik a zöldségesek (5%) és a pudingízesítésűek (2%).
A száraz bébiételek körében a tápszerek rendelkeznek a legnagyobb súllyal: a bevétel kétharmadáért felelősek, és a korábbi kumulált időszakhoz viszonyítva értékbeli forgalmuk 21%-kal bővült. Hasonló mértékű, 20%-os növekedést ért el a tejpép szegmens, a száraz bébiételek piacának 17%-át hasították ki. A babakeksz termékek csoportja 10%-os piacrésszel bírtak 2021. április – 2022. március időszak során, az instant teák pedig 5%-ban járultak hozzá az eredményhez.
Ízek tekintetében az ízesítés nélküli száraz bébiételek a legjelentősebbek, 60%-ban választották a fogyasztók ezt a típust a forintban mért forgalom alapján. Dinamikus, 52%-os értékbeli gyarapodást mutattak a vaníliás ételek, így piacrészük 13-ról 16%-ra nőtt. //
Kapcsolódó cikkeink
Rally a magyar élelmiszerekért immár tizennyolcadszor
A Master Good Kft. csapata nyerte a 18. alkalommal megrendezett Coop Rallyt. A minőségi, magyar élelmiszer-előállítást…
Tovább olvasom >HiPP Poharas gyümölcsök
A HiPP tovább bővíti bébiétel szortimentjét két új poharas termékvariáció…
Tovább olvasom >Egészség, természet, pénztárca
Az egészséges és fenntartható élelmiszerek iránti növekvő keresletnek megfelelően a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >