Egy ki, egy be: külföldre és vissza – Kanyarok, mérföldkövek a karrierépítés útján
Tanácsadóként kiemelten figyelem a fiatal szakemberek karrierútjának alakulását, ami jó példa az őket követő feltörekvő, ambiciózus nemzedékek számára. Szakmát, vezetést lehet a könyvekből tanulni, de a megélt tapasztalat, emlékek, helyzetek még teljesebbé teszik a tudást, és idővel bölcsességgé válik. Beszélgető partnereim a szakma csúcsvezetői – két karrier története, melyek folyamatosan fejlődnek.
OUT
Kovács Ágnest sok évvel ezelőtt ismertem meg, és ő az egyik legdinamikusabb, határozott, rátermett, női vezető az FMCG-szakmában.
– Hogyan kezdődött a sikertörténet?
Kovács Ágnes: – Szerencsésnek mondhatom magam, mert a rendszerváltás kezdeti szakaszában kezdtem tanulmányaimat, amikor a nemzetközi cégek elkezdték működésüket Magyarországon. Az IBS-ben szerzett diploma jó kezdet volt, amikor a Győri Kekszhez vagy ahogyan sokan ismerik a United Biscuithez kerültem. Alapszakmám, a marketing mellett számos munkakörben kipróbálhattam magam, mint képviselő és KA manager is. Ezek után csatlakoztam a Marshoz, ahol országos értékesítési vezetőként egyre nagyobb számú csapatot irányítottam. Az itt töltött 5 év után egy rövid unileveres időszakot követően a Johnson & Johnson kereskedelmi marketing területét vezettem, kislányom megszületéséig.
– Mennyiben volt más a Johnson & Johnson mint cég?
– A rendszerváltás időszaka nagyon érdekes volt, mivel tapasztalhattam, mit jelentett egy szocialista vállalatból a piacgazdaság követelményeinek megfelelő céget kialakítani. Ez a cég volt a már említett Győri Keksz, ahol megtanulhattam a márkaépítést, a fogyasztó- és vásárlóorientált megközelítést és ezzel együtt a versenyképes cég jellemzőit.
A J&J egy erős, minőségi kultúrával rendelkező cég, amely a működési folyamatok hatékonyságának növelésére összpontosított. Feladatköröm folyamatosan bővült, az itthoni munkakör mellett a CEE – kelet- és közép-európai régió kereskedelmi csapatát irányítottam, amelyhez még a gyógyszer-patika csatorna is hozzátartozott.
Az otthon töltött 3 év után a Mondelēz cég keresett meg egy érdekes, nemzetközi pozícióval, ahol a CEE régió értékesítés fejlesztési igazgatójaként tértem vissza kislányom születése után. Az itt töltött időszak alatt számos munkakört végeztem, amely nagyon jó tapasztalatot jelentett. Már a kezdést követő fél év múlva, Zürichbe helyeztek, ahol különböző európai, regionális, valamint globális feladatot végeztem, széles körű tudással gazdagodva.
Öt év után megkeresett az Eckes-Granini csoport, és felkértek a Sió-Eckes magyarországi leányvállalatának vezetésére ügyvezető igazgatóként.
– A Sió Eckes új profil – a karriered során mit jelentett ez számodra?
– A cég ügyvezetőjeként dolgozni rendkívül érdekes feladat volt, mert a cégkultúra eltér a klasszikus nemzetközi cégekétől. Ez egy olyan nemzetközi vállalat, amely a mai napig családi tulajdonban van, de ugyanakkor számos témában és módszerben multinacionális cégként működik. Elég erősek ahhoz, hogy komolyan tegyék ezt, például a stratégiai fejlesztések egy része helyben történik, mert a teljes értéklánc közvetlenül befolyásolható. A változáskezelés egyik erősségem, fontos érv volt a kiválasztásomkor. Kicsit „sokkhatásként” érkeztem a céghez, korábbi nemzetközi, multis tapasztalataimat követően. Eddigi pályafutásom legnagyobb sikerének tekintem, hogy az a vállalat, ahova beléptem, és ahonnan most a nemzetközi porondra léptem, jelentősen megújult, és sokkal versenyképesebb, mint valaha volt.
– A férfi és női vezető közötti különbség témája ma is nagyon aktuális. Éreztél-e hátrányt női mivoltodból eredően?
– Nem vagyok híve a tipizálásnak. Személyek vannak, és nem az a fontos, hogy nő vagy férfi a vezető.
Ha különbséget fogalmazok meg a női és férfi vezetők között, az egyik ilyen, miszerint a férfiak nem komplikálják túl a dolgokat, könnyen egyszerűsítenek, de ha több projektet kell egyszerre kezelni, ez esetleg nehézséget okoz számukra.
Míg a nők jól kezelik a párhuzamos feladatokat, de talán hajlamosabbak túlbonyolítani a dolgokat. Nekem is új vezetőként az új munkakörben a bizalom megszerzése, a sikeres együttműködés a különböző területekkel és kollégákkal nagyon fontos. Jelenleg kiemelt feladatom a termékfejlesztések, innovációs folyamatok hatékonyságának és eredményességének növelése, valamint a szinergiák megteremtése és kiaknázása. A cégkultúra befogadó, ami óriási segítséget jelent.
IN
Második interjúalanyom az a Békefi László, aki újra hazatért, ugyanahhoz a céghez, ahol külföldön is dolgozott, és akit immár több mint 15 éve ismerek. Egy KAM-kurzuson találkoztunk először, anno a kétezres évek közepén. Már akkor nagyon céltudatos, okos, ambiciózus szakemberként vett részt a csoport munkájában.
– Kezdjük az elején: hogyan indult a szakmai életed?
Békefi László: – 2003-ban egy „management tranee” program keretében kerültem a Coca-Colához, miután Pécsen végeztem marketing- és angolszakon az egyetemen. Abban az időben is a cég nagyon vonzó volt a fiatal szakemberek számára, és örültem, hogy bekerültem.
– 18 év hosszú idő. Melyek voltak a mérföldkövek karriered során?
– Ha szakaszokat kéne felsorolni – az első év az ismerkedésről és információgyűjtésről szólt. Utána rögtön jött a mélyvíz, és a kecskeméti depó vezetőjeként bizonyíthattam vezetőként. Nem volt könnyű pálya, hiszen szinte a legfiatalabb voltam a csapatban, és mindent az alapoktól kellett megtanulnom, például tőlük. Saját magam elfogadtatása vezetőként jelentette a legnagyobb kihívást ebben az időszakban. Ezt követően a KAM-értékesítési terület következett, partnerkezelés és annak minden vetülete.
– Volt egy más jellegű feladatod is, ha jól emlékszem.
– Igen. 2006-ban a cég bővítette a választékot alkoholos termékekkel, és sok neves márkának lettünk a kizárólagos forgalmazója, ennek a területnek az irányítása lett a feladatom. Ezt követte egy már stratégiai munkakör – mint business development manager feleltem a partnerkezelés-együttműködés fejlesztéséért. Érdekes volt egy funkciók közötti együttműködésre épülő csapatot vezetni, mely jelentős hatással volt az egész működésre.
2011-ben újabb változás történt az életemben: kineveztek marketingigazgatónak, ami az értékesítés után egy teljesen eltérő szakmai terület megismerését tett számomra lehetővé. Közel állt hozzám a marketing, mivel ez volt a szakirányom az egyetemi tanulmányok végzése alatt.
Majd a két számomra már ismert kulcsterület, a marketing és az értékesítés együttes vezetését bízták rám – 400-500 fő tartozott a területhez, ami vezetőként hatalmas feladat. Ekkor még inkább egyértelművé vált számomra, hogy a munkatársak ismerete, a kommunikáció mennyire fontos a vezető számára.
– Mit jelentett számodra Lengyelország – az újabb kaland?
Nem volt teljesen ismeretlen számomra sem az ország, sem pedig az ottani vezetők, mert többször találkoztunk különböző vállalati rendezvényeken, fórumon. Összesen 3 év 3 hónap volt, amit Varsóban töltöttem. Emlékezetes helyszín számomra, mert oda már barátnőmmel, későbbi feleségemmel érkeztem, aki, ahogyan egy nemzetközi cégnél illik, Argentínából származik, ami egy újabb ország kapcsolódását jelenti életünkhöz.
– Sokak számára a számok fontos jelentőséggel bírnak. Mit jelent számodra a 9-es?
– A kilencedik munkakörömet töltöm be a Coca-Colánál, újra Magyarországon, ügyvezető igazgatóként, 2019 óta. Már családos emberként, feleséggel, aki szintén a Coca-Cola rendszerben dolgozik, egy kisfiúval hazatérni az újabb feladat, ezt jelenti a 9 – 19 – 2019 számomra.
– Laci, mit jelent a vezetés, a vezetői megközelítés számodra?
– Tömören megfogalmazva: a megfelelő egyensúly kialakítását és megtartását az eredményorientált szemlélet és az emberek irányítása között. Nekem ezt jelenti. Nem vagy-vagy, hanem és-és, ez jelenti az egyensúlyt a cégvezetésben.
Emellett nagyon fontosnak tartom az iránymutatást és célmeghatározást, amelyben a vezetőnek élen kell járnia. A „jó embereket a megfelelő pozícióba” szemlélet, segíti, hogy a csúcsvezető a stratégiára, a jövőképalkotásra tudjon koncentrálni. A mindennapi munka támogatása is feladatom, de tudom, hogy a velem dolgozó vezetők és embereik képesek maximális teljesítményt nyújtani. A bizalom fontos e téren is. Ugyanakkor a különböző szakmai területek közötti együttműködés, valamint a vevőpartnerek ismerete és a velük való kapcsolat is kiemelt fontossággal bír munkám során. //
Kapcsolódó cikkeink
Tápanyagbomba a mindennapokra
A smoothie-k iránti érdeklődés az elmúlt években folyamatosan nőtt, ami…
Tovább olvasom >Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >Reggelikultúra
A közelmúltban bejelentett együttműködés keretében a budapesti Budapart Piknikségben tartott…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >