Egy ki, egy be: külföldre és vissza – Kanyarok, mérföldkövek a karrierépítés útján
Tanácsadóként kiemelten figyelem a fiatal szakemberek karrierútjának alakulását, ami jó példa az őket követő feltörekvő, ambiciózus nemzedékek számára. Szakmát, vezetést lehet a könyvekből tanulni, de a megélt tapasztalat, emlékek, helyzetek még teljesebbé teszik a tudást, és idővel bölcsességgé válik. Beszélgető partnereim a szakma csúcsvezetői – két karrier története, melyek folyamatosan fejlődnek.

Vendégszerző:
Dr. Csík Klára
tulajdonos-ügyvezető
Karrier&Stílus
OUT
Kovács Ágnest sok évvel ezelőtt ismertem meg, és ő az egyik legdinamikusabb, határozott, rátermett, női vezető az FMCG-szakmában.
– Hogyan kezdődött a sikertörténet?

Kovács Ágnes
globális marketing – és innovációs vezérigazgató
Eckes Granini Group
Kovács Ágnes: – Szerencsésnek mondhatom magam, mert a rendszerváltás kezdeti szakaszában kezdtem tanulmányaimat, amikor a nemzetközi cégek elkezdték működésüket Magyarországon. Az IBS-ben szerzett diploma jó kezdet volt, amikor a Győri Kekszhez vagy ahogyan sokan ismerik a United Biscuithez kerültem. Alapszakmám, a marketing mellett számos munkakörben kipróbálhattam magam, mint képviselő és KA manager is. Ezek után csatlakoztam a Marshoz, ahol országos értékesítési vezetőként egyre nagyobb számú csapatot irányítottam. Az itt töltött 5 év után egy rövid unileveres időszakot követően a Johnson & Johnson kereskedelmi marketing területét vezettem, kislányom megszületéséig.
– Mennyiben volt más a Johnson & Johnson mint cég?
– A rendszerváltás időszaka nagyon érdekes volt, mivel tapasztalhattam, mit jelentett egy szocialista vállalatból a piacgazdaság követelményeinek megfelelő céget kialakítani. Ez a cég volt a már említett Győri Keksz, ahol megtanulhattam a márkaépítést, a fogyasztó- és vásárlóorientált megközelítést és ezzel együtt a versenyképes cég jellemzőit.
A J&J egy erős, minőségi kultúrával rendelkező cég, amely a működési folyamatok hatékonyságának növelésére összpontosított. Feladatköröm folyamatosan bővült, az itthoni munkakör mellett a CEE – kelet- és közép-európai régió kereskedelmi csapatát irányítottam, amelyhez még a gyógyszer-patika csatorna is hozzátartozott.
Az otthon töltött 3 év után a Mondelēz cég keresett meg egy érdekes, nemzetközi pozícióval, ahol a CEE régió értékesítés fejlesztési igazgatójaként tértem vissza kislányom születése után. Az itt töltött időszak alatt számos munkakört végeztem, amely nagyon jó tapasztalatot jelentett. Már a kezdést követő fél év múlva, Zürichbe helyeztek, ahol különböző európai, regionális, valamint globális feladatot végeztem, széles körű tudással gazdagodva.
Öt év után megkeresett az Eckes-Granini csoport, és felkértek a Sió-Eckes magyarországi leányvállalatának vezetésére ügyvezető igazgatóként.
– A Sió Eckes új profil – a karriered során mit jelentett ez számodra?
– A cég ügyvezetőjeként dolgozni rendkívül érdekes feladat volt, mert a cégkultúra eltér a klasszikus nemzetközi cégekétől. Ez egy olyan nemzetközi vállalat, amely a mai napig családi tulajdonban van, de ugyanakkor számos témában és módszerben multinacionális cégként működik. Elég erősek ahhoz, hogy komolyan tegyék ezt, például a stratégiai fejlesztések egy része helyben történik, mert a teljes értéklánc közvetlenül befolyásolható. A változáskezelés egyik erősségem, fontos érv volt a kiválasztásomkor. Kicsit „sokkhatásként” érkeztem a céghez, korábbi nemzetközi, multis tapasztalataimat követően. Eddigi pályafutásom legnagyobb sikerének tekintem, hogy az a vállalat, ahova beléptem, és ahonnan most a nemzetközi porondra léptem, jelentősen megújult, és sokkal versenyképesebb, mint valaha volt.
– A férfi és női vezető közötti különbség témája ma is nagyon aktuális. Éreztél-e hátrányt női mivoltodból eredően?
– Nem vagyok híve a tipizálásnak. Személyek vannak, és nem az a fontos, hogy nő vagy férfi a vezető.
Ha különbséget fogalmazok meg a női és férfi vezetők között, az egyik ilyen, miszerint a férfiak nem komplikálják túl a dolgokat, könnyen egyszerűsítenek, de ha több projektet kell egyszerre kezelni, ez esetleg nehézséget okoz számukra.
Míg a nők jól kezelik a párhuzamos feladatokat, de talán hajlamosabbak túlbonyolítani a dolgokat. Nekem is új vezetőként az új munkakörben a bizalom megszerzése, a sikeres együttműködés a különböző területekkel és kollégákkal nagyon fontos. Jelenleg kiemelt feladatom a termékfejlesztések, innovációs folyamatok hatékonyságának és eredményességének növelése, valamint a szinergiák megteremtése és kiaknázása. A cégkultúra befogadó, ami óriási segítséget jelent.
IN
Második interjúalanyom az a Békefi László, aki újra hazatért, ugyanahhoz a céghez, ahol külföldön is dolgozott, és akit immár több mint 15 éve ismerek. Egy KAM-kurzuson találkoztunk először, anno a kétezres évek közepén. Már akkor nagyon céltudatos, okos, ambiciózus szakemberként vett részt a csoport munkájában.
– Kezdjük az elején: hogyan indult a szakmai életed?

Békefi László
ügyvezető igazgató
Coca-Cola HBC
Magyarország
Békefi László: – 2003-ban egy „management tranee” program keretében kerültem a Coca-Colához, miután Pécsen végeztem marketing- és angolszakon az egyetemen. Abban az időben is a cég nagyon vonzó volt a fiatal szakemberek számára, és örültem, hogy bekerültem.
– 18 év hosszú idő. Melyek voltak a mérföldkövek karriered során?
– Ha szakaszokat kéne felsorolni – az első év az ismerkedésről és információgyűjtésről szólt. Utána rögtön jött a mélyvíz, és a kecskeméti depó vezetőjeként bizonyíthattam vezetőként. Nem volt könnyű pálya, hiszen szinte a legfiatalabb voltam a csapatban, és mindent az alapoktól kellett megtanulnom, például tőlük. Saját magam elfogadtatása vezetőként jelentette a legnagyobb kihívást ebben az időszakban. Ezt követően a KAM-értékesítési terület következett, partnerkezelés és annak minden vetülete.
– Volt egy más jellegű feladatod is, ha jól emlékszem.
– Igen. 2006-ban a cég bővítette a választékot alkoholos termékekkel, és sok neves márkának lettünk a kizárólagos forgalmazója, ennek a területnek az irányítása lett a feladatom. Ezt követte egy már stratégiai munkakör – mint business development manager feleltem a partnerkezelés-együttműködés fejlesztéséért. Érdekes volt egy funkciók közötti együttműködésre épülő csapatot vezetni, mely jelentős hatással volt az egész működésre.
2011-ben újabb változás történt az életemben: kineveztek marketingigazgatónak, ami az értékesítés után egy teljesen eltérő szakmai terület megismerését tett számomra lehetővé. Közel állt hozzám a marketing, mivel ez volt a szakirányom az egyetemi tanulmányok végzése alatt.
Majd a két számomra már ismert kulcsterület, a marketing és az értékesítés együttes vezetését bízták rám – 400-500 fő tartozott a területhez, ami vezetőként hatalmas feladat. Ekkor még inkább egyértelművé vált számomra, hogy a munkatársak ismerete, a kommunikáció mennyire fontos a vezető számára.
– Mit jelentett számodra Lengyelország – az újabb kaland?
Nem volt teljesen ismeretlen számomra sem az ország, sem pedig az ottani vezetők, mert többször találkoztunk különböző vállalati rendezvényeken, fórumon. Összesen 3 év 3 hónap volt, amit Varsóban töltöttem. Emlékezetes helyszín számomra, mert oda már barátnőmmel, későbbi feleségemmel érkeztem, aki, ahogyan egy nemzetközi cégnél illik, Argentínából származik, ami egy újabb ország kapcsolódását jelenti életünkhöz.
– Sokak számára a számok fontos jelentőséggel bírnak. Mit jelent számodra a 9-es?
– A kilencedik munkakörömet töltöm be a Coca-Colánál, újra Magyarországon, ügyvezető igazgatóként, 2019 óta. Már családos emberként, feleséggel, aki szintén a Coca-Cola rendszerben dolgozik, egy kisfiúval hazatérni az újabb feladat, ezt jelenti a 9 – 19 – 2019 számomra.
– Laci, mit jelent a vezetés, a vezetői megközelítés számodra?
– Tömören megfogalmazva: a megfelelő egyensúly kialakítását és megtartását az eredményorientált szemlélet és az emberek irányítása között. Nekem ezt jelenti. Nem vagy-vagy, hanem és-és, ez jelenti az egyensúlyt a cégvezetésben.
Emellett nagyon fontosnak tartom az iránymutatást és célmeghatározást, amelyben a vezetőnek élen kell járnia. A „jó embereket a megfelelő pozícióba” szemlélet, segíti, hogy a csúcsvezető a stratégiára, a jövőképalkotásra tudjon koncentrálni. A mindennapi munka támogatása is feladatom, de tudom, hogy a velem dolgozó vezetők és embereik képesek maximális teljesítményt nyújtani. A bizalom fontos e téren is. Ugyanakkor a különböző szakmai területek közötti együttműködés, valamint a vevőpartnerek ismerete és a velük való kapcsolat is kiemelt fontossággal bír munkám során. //
Kapcsolódó cikkeink
Burn Narancs
A tűz megszelídítése megváltoztatta az emberiséget, és kiemelt minket a…
Tovább olvasom >A kaktusz világa
Prémiumizáció, kereslet a minőségi italok iránt, fejlődő koktélkultúra, élményt kereső…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >