Magazin: Egészségünkre!
Az elmúlt időszakban az emberek egészséges életmódra való fokozott törekvése meghatározó szemponttá vált a gyümölcslépiacon is a termékfejlesztések során. A gyártók számára jelentős kihívást jelentenek a megnövekedett költségek, valamint az ellátás folytonosságának biztosítása.
Szerző: Budai Klára
Pusztai Anita, a Sió-Eckes Kft. marketingigazgatója arról tájékoztat, hogy a gyümölcslépiac 2021-ben sikeres évet zárt, az AC Nielsen kiskereskedelmi forgalmi adatai alapján 8 százalékos értékbeli növekedést ért el. A Sió-Eckes is eredményes évet tudhat maga mögött, stabil piacrésszel megőrizte piacvezető szerepét.
– Tavaly folytatódott a piaci szegmensek eltolódása a magasabb gyümölcstartalom felé. A vírushelyzet rávilágított az immunrendszer védelmének fontosságára, melyhez hozzájárulnak a vitamindús, 100%-os gyümölcslevek. Az elmúlt évben Hohes C termékeinkkel beléptünk a Shot piacra, ahol rövid időn belül jelentős népszerűségre tettek szert. Emellett, a vásárlói trendeket és igényeket figyelembe véve a Natura 100%-os gyümölcspürékkel megjelentünk a felnőtt gyümölcspürék piacán is. Ezen termékek, amellett, hogy nem tartalmaznak hozzáadott tartósítószert és színezéket, 100%-os gyümölcstartalmúak, és olyan vitaminok találhatók meg bennük, mint a C- és D-vitamin – avat be Pusztai Anita.
A marketingigazgató az értékesítési csatornákat vizsgálva megállapítja: a járvány tovább fokozta az e-commerce csatorna eddig is jelentős mértékű növekedését. A saját márkás piac erősödése megtorpant, ezzel szemben a gyártói márkák eladásai igencsak beindultak. Míg 2020-ban a diszkont csatorna tudott növekedni legnagyobb mértékben és vele együtt a saját márkás termékek, addig 2021-ben minden csatorna növekedést mutatott, de a legnagyobb mértékben a kisebb alapterületű, független csatornák nőttek, és a gyártói márkák tudták a javukra fordítani a piaci körülményeket.
– A kategória kiemelkedően jól teljesített az elmúlt évben a Coca-Cola Magyarország portfóliójában is. Büszkék vagyunk rá, hogy Cappy márkánk az értékesített mennyiség tekintetében piac feletti növekedést ért el – jelzi Palkó András.
A Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója úgy látja, a megelőző évben jelentős árérzékenység jellemezte a piacot, ugyanakkor jelenleg azt tapasztalják, hogy a saját márkás termékek növekedése lelassult, a fogyasztók a megfizethető, egyedi márkás termékek felé fordulnak.
Az elhangzottakat Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója azzal egészíti ki, hogy a drasztikus világpiaci, gazdasági változások nem kerülték el az FMCG-szektort sem, így az üdítőitalok szegmensét sem.
– Az infláció sokéves csúcsot döntött meg ősztől kezdődően, és a szakmai elemzők, ahogy beszállítóink és mi is, további drágulást prognosztizálunk 2022-re – vetíti előre Horváth Adrienn.
– 2021-ben a mindannyiunk számára kihívást jelentető pandémia okozta helyzet mellé társult a gyártáshoz köthető minden egyes szolgáltatás, az összes csomagoló- és alapanyag folyamatos áremelése és egyre kevésbé zavartalannak mondható ellátása, amellyel már hosszú hónapok óta szembe kell néznünk.
A Márka Üdítőgyártó Kft. eladásai a tavalyi évben is – terveiknek megfelelően – mind értékben, mind mennyiségben növekedést hoztak, a marketingigazgató tájékoztatása szerint a gyümölcsital kategóriában a 25 százalékos gyümölcslétartalmú Márka Fruitica termékcsaládjuk évről évre egyre nagyobb teret tud nyerni a piacon, aminek köszönhetően a tavalyi évben is nagyjából 20 százalékot emelkedett a forgalma.
Megváltoztatta a fogyasztói szokásokat a járvány
Torbán László, a Szikrai Borászati Kft. kereskedelmi vezetője azt tapasztalja, hogy jelentős termékfejlesztések a PET-palackos gyümölcslevek esetében történtek, a nem magas gyümölcstartalmú kategóriában. A magas, 50–100%-os gyümölcstartalmú termékeknél megfigyelése szerint erősek a brandek.
– 2021-ben közel 13 százalékkal nőtt az értékesítésünk. A tavalyi évben vállalatunk fejlődni leginkább a 12–25%-os leveknél tudott, a PET-palackos vonalon fokozottabban, mint a Tetra csomagolásúaknál. A nektárok és a 100%-os levek tekintetében további csökkenésre számítunk. Úgy látjuk, hogy bár az országban nő a fizetőképes kereslet, de nem olyan mértékben, mint a termékek drágulása. Így azt gondoljuk, a kevesebb gyümölcstartalmú termékek fognak leginkább erősödni – mondja Torbán László.
A Simon Gyümölcs 2021-es eladásaiban két számjegyű növekedést ért el. Simon Szabolcs, stratégiai és elemzési ügyvezető arról informálja lapunkat, hogy a vásárlók érdeklődéssel fogadják az újdonságokat, és egyre nyitottabbak az olyan új márkák kipróbálására, mint például a Simon Gyümölcs.
– Véleményünk szerint 2022-ben az online tér további térnyerése lesz megfigyelhető, amelyre még jobban áthelyeződik majd a hangsúly a retail szektorból. Emellett a prémiumizáció erősödésére is számítunk, ugyanis a fogyasztók keresik a magas minőségű, megbízható forrásból származó termékeket, amelyekért hajlandóak akár magasabb árat is fizetni – nyilatkozza Simon Szabolcs.
Horváth Adrienn kiemeli: a járványhelyzet lehetővé tette a nyitvatartásokat, a szabadidős programokat és a mobilitást, kedvezett a horeca újraéledésének, illetve az intézményekben található automatáknak, büféknek, aminek köszönhetően a Márka kis kiszerelésű gyümölcsitalai átlagosan több mint 30 százalékot növekedhettek.
– A 0,5 literesek közül az őszibarack ízesítésű üdítőnk eladott mennyisége ugrott meg legkiemelkedőbben, de ebben a kiszerelésben is a Multivitamin a vezető termék – konstatálja a marketingigazgató.
Palkó András arra hívja fel a figyelmet, hogy a világjárvány első hónapjai alatt az otthoni fogyasztásra alkalmas, nagyobb kiszerelésű termékek értékesítése nőtt meg, azonban tapasztalataik szerint a korlátozások feloldása óta jelentős fogyasztói kereslet mutatkozik a kis kiszerelésű gyümölcslevek iránt is.
– A koronavírus-világjárvány hatására előtérbe került az egészségmegőrzés. A magyar fogyasztók keresik az egészségesebb, hozzáadott vitaminokkal, funkcióval rendelkező termékeket. Ezenkívül az úgynevezett „superfood” összetevők (pl. acai) is megjelentek a gyümölcslé termékekben, amelyek sokoldalú tulajdonságaikkal hozzájárulnak a kiegyensúlyozott életmód megteremtéséhez – fogalmazza a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója.
A Sió-Eckes Kft.-nél a járvány első és második hulláma alatt a korlátozások hatására megváltozott fogyasztói magatartás következtében átmeneti visszaesést érzékeltek az „on-the-go” termékek esetében, azonban ez a trend 2021-ben megfordult, és két számjegyű növekedést produkált. A növekedés a 0,5 literes kiszerelésnél kisebb termékekre vonatkozik.
Pusztai Anita arra is kitér, hogy a hűtött szegmens fontossága folyamatosan növekszik, az utóbbi években megduplázta részesedését a gyümölcslé kategórián belül.
– A Sió-Eckes meghatározó szereplő a hűtött szegmensben, a Sió Juice 2021-es piacra lépését követően az első számú márkázott szereplő lett a piacon. Fontosnak tartjuk, hogy a lehető legmagasabb minőséget biztosítsuk a fogyasztóink számára, és izgalmas ízeket hozzunk el nekik. Emellett a Sió Smoothie sikere is töretlen a dinamikusan növekvő Smoothie-piacon. 2019-es bevezetése óta a Sió az első számú Smoothie márka Magyarországon – ismerteti a marketingigazgató.
Termékcsalád, amely megszólít
– A Topjoy márkánk alappillérét képező kis üveges termékvonal meghatározó szerepet tölt be a kiskereskedelmi eladások tekintetében is, megelőzve ezzel a főbb versenytársakat. A termék különlegessége, hogy minden kupakban üzenet található, összesen több mint 400-féle – jegyzi meg Várkonyi Vilmos, a Maspex Olympos Kft. group brand managere.
Mint mondja, kis üveges termékeik esetében inkább a különleges ízeket preferálják a fogyasztók: a hagyományosnak számító őszibarack, alma és narancs mellett a legnépszerűbbek a kaktusz, a mangó és a meggy-alma.
– Idén két új, különleges ízzel bővítjük a kínálatot: a Topjoy Extra Sweetet az édes ízek kedvelőinek, a Topjoy Extra Coolt pedig a fanyarabb ízeket előnyben részesítőknek ajánljuk. 100%-os (alma, narancs és multivitamin) alapízeink 0,3 literes, visszazárható PET-palackban is kaphatóak azok számára, akik magukkal szeretnék vinni és több részletben elfogyasztani a gyümölcslevüket. A 0,2 literes, kartonos, szívószálas, Disney-karakterekkel ellátott gyümölcsitalok között a lányok és fiúk egyaránt megtalálhatják kedvencüket. A Verdák autói és Mickey egér mellett a gyerekek mindig a legfrissebb Disney-mozifilmek szereplőivel ellátott italaink közül választhatnak. Idén is tervezzük az aktuális mesehősök megjelenítését a Topjoy szívószálas termékek csomagolásán – sorolja Várkonyi Vilmos.
A group brand manager arra is rámutat, hogy míg a kis kiszerelésű termékeiket elsősorban „on-the-go” fogyasztási helyzetekben választják, addig a nagy (1,5 literes) palackos Topjoy gyümölcsitalokat inkább otthonra vagy baráti összejövetelekre vásárolják.
– Széles ízválasztékot kínálunk ebben a kategóriában, a Light verziókkal pedig a kalóriabevitelre különösen figyelő fogyasztókra is gondoltunk.
A kartonos kiszerelést előnyben részesítők számára is kínálnak alternatívát: az izgalmas ízek kedvelőinek a Fruits of the World termékcsaláddal, mely kaktusz-, görögdinnye- és mangóízekben kapható. A 100%-os paradicsomleveket – enyhén fűszerezett vagy pikáns változatban – pedig akár főzéshez, vagy felmelegítve levesként is javasolják.
A márkás gyerekitalok között piacvezető Kubu 2021-ben növelni tudta forgalmát az előző évhez képest. Tavaly a klasszikus Kubu termékcsalád több ízzel is bővült, banán-őszibarack, illetve banán-áfonya ízzel színesítették a kínálatot. A könnyebb összetételű Play termékvonal újdonsága pedig a mangós íz volt.
– Az Olympos gyümölcsitalok választéka egy új Light termékkel bővül – veszi át a szót Peres Patrícia. – Két, a magyar piacon közkedvelt gyümölcsöt ötvözünk, így kerül bevezetésre a görögdinnye-alma íz. A termék 0% hozzáadott cukorral készül, így azok is fogyaszthatják, akik szeretik a gyümölcsitalokat, de fontos számukra, hogy minél kevesebb kalóriát vigyenek be a szervezetükbe. Az Olympos hazai termék, így – mint a többi Olympos gyümölcsital címkéjén is – az új ízen is szerepel a Hazai Termék védjegy – hangsúlyozza a vállalat brand managere.
Minden igényre és alkalomra
A Siónál az „on-the-go” portfólió bővítéseképpen 2021 novemberében bevezették a Natura Püré termékcsaládot, amely 3 ízvariánsból áll: Epres, Banános, és Trópusi 100%-os, valamint hozzáadott cukor- és tartósítószer-mentes.
– A tavalyi év további sikeres bevezetése a Sió márkán a Juice termékcsalád, amellyel bővítettük a szortimentünket a hűtött termékek piacán. Az Sió Juice termékek 100% gyümölcstartalommal rendelkeznek, és direkt préseléssel készültek, hogy visszaadják a természet valódi örömét. A frissesség megőrzése érdekében a boltok polcai helyett a hűtőkben találjuk meg a termékcsaládot Piros Bogyós, Trópusi, Narancs és Őszibarack-alma-körte-kajszibarack ízekben – újságolja Pusztai Anita. – Hohes C márkánkkal továbbra is a fogyasztók immunrendszerének támogatása a célunk, emiatt bővítettük termékkínálatunkat a hohes C Supershot termékcsaláddal, amely két ízvariánsból – Immun és Antiox – áll. Piacvezetőként úgy érezzük, fontos tovább bővíteni a kínálatot, hogy a fogyasztóink széles termékskálából tudjanak választani. Innovációink során törekszünk a magasabb gyümölcstartalmú, természetesebb, magasabb tápértékű termékek kifejlesztésére. Emellett azonban elengedhetetlen szempont az íz, hiszen ez továbbra is elsődleges elvárása a fogyasztóknak a kategóriával szemben.
A Coca-Cola Magyarország a gyümölcslépiac minden szegmensében jelen van, a 100% és az alatti gyümölcsöt tartalmazó kategóriákban is lefedi a fogyasztói igényeket a Cappy márka termékeivel.
– A nyári szezonban különösen népszerűek az alacsony gyümölcstartalmú, frissítő üdítőitalaink. Ugyanakkor a fogyasztói igények folyamatosan változnak, új trendek érkeznek, amelyekre természetesen válaszolnunk kell, így a 2022-es évben több újdonsággal is jelentkezünk majd – ígéri Palkó András.
Fantáziadús ízkombinációk
A Márka Üdítőgyártó Kft. tavalyi újdonsága Fruitica termékcsaládjában a Mangó-sárgadinnye ital volt, amit közösségi oldalaikon a fogyasztók választottak ki, illetve szavaztak meg.
– Ennél az üdítőnél nemcsak az íz vagy kiválasztásának menete volt új, hanem a designja, valamint az is, hogy fejlesztéseinknek köszönhetően, tartósítószer-mentesen palackozzuk. Eladási mennyiséget tekintve továbbra is az 1,5 literes Multivitamin áll a dobogó legfelső fokán, szorosan mögötte az Őszibarack, szintén nagy kiszerelésben – tájékoztat Horváth Adrienn.
A marketingigazgatótól azt is megtudjuk, hogy 2022-ben a Fruitica termékcsalád megújul. Az év folyamán a teljes szortiment tartósítószer-mentes gyártására állnak át, emellett arculatot is váltanak, ami a címkedesignban jelenik majd meg. Új ízük is várható, amely ismét egy teljesen újszerű, akár szokatlannak is mondható kombináció lesz.
A Szikrai Borászati Kft. portfóliójában a klasszikus ízek, úgymint a barack, az alma és a narancs térhódítása a legjelentősebb, ezek vezetik az értékesítéseiket is.
– Több kevert ízt is összeállítottunk, mint például citrus-mix, erdei vegyes stb., amelyek, bár jó forgalmat produkálnak, de a vezető ízekkel nem tudják felvenni a versenyt. A termékfejlesztéseink elsősorban új gyümölcsök, gyümölcskoktélok kipróbálására irányulnak – tudjuk meg Torbán Lászlótól.
A Simon Gyümölcs a 2021-es év második felében, főként a karácsonyi időszakra koncentrálva többféle limitált kiadású lével is megjelent. Az alma-sütőtöklé, alma-szilvalé, valamint merlot és muskotály szőlőlevük egyaránt pozitív visszajelzéseket kapott, azonban egyelőre nem kerülnek be az állandó termékek közé. A vállalat nemcsak új ízekkel, hanem karácsonyi csomagolással is készült az ünnepi időszakra, a legfőbb termékeik pedig már FSC-tanúsítvánnyal is rendelkeznek.
– A vásárlók továbbra is keresik a valamilyen pozitív tulajdonsággal bíró gyümölcsöket, zöldségeket, így ezen leveink voltak a legnépszerűbb termékek. Folyamatosan vizsgáljuk a vásárlói igényeket, amelyekre agilis üzletpolitikánknak köszönhetően gyorsan tudunk reagálni – zárja gondolatait Simon Szabolcs. //
Meglóduló körteléeladás
A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint a klasszikus gyümölcslevek a 2020. december – 2021. novemberi időszakban több mint 70 milliárd forintos forgalmat generáltak. Ez 7 százalékkal haladta meg az előző év azonos periódusát. Mennyiségben 2 százalékos csökkenés figyelhető meg, ám így is közel 209 millió liternyi gyümölcslevet vásároltunk az említett időszakban.
A 401–2500 négyzetméteres üzletek bírnak a legnagyobb piacrésszel: a forintban mért gyümölcsléeladás fele itt történik. A 2500 négyzetméternél nagyobb boltok hasítanak ki még jelentős részt az eladásokból; a piac egyötödéért felelnek. A csatornák között a legnagyobb mértékű, 15 százalákos értékbeli bővülést a maximum 50 négyzetméteres szegmensben regisztráltuk, amely így a forgalom 9 százalékát adja.
Hasonlóan az előző időszakhoz, a fogyasztók többségében a gyártói márkás termékeket vásárolták a vizsgált 12 hónapban – a 8 százalékos növekedésnek köszönhetően az értékbeli részesedésük így 64 százalékra rúgott. A saját márkás termékek piaca ennél kisebb mértékben, 5 százalékkal bővült.
A vásárlók legtöbbször a narancslé mellett teszik le a voksukat. Narancslére mintegy 11 milliárd forintot költöttünk, ami a teljes gyümölcslépiac értékbeli eladásának 16 százalékát jelenti. Az ízek körében a második és harmadik helyen továbbra is az alma, illetve a barack áll, amelyek 14, illetve 12 százalékos értékbeli részesedéssel bírnak. Jelentősen erősödött a körtés gyümölcslevek iránti kereslet – értékben 25, mennyiségben pedig 31 százalékkal fogyott több körtelé, mint egy évvel ezelőtt, így az ötödik helyre került a toplistán.
A kiszereléseket vizsgálva azt láthatjuk, hogy a kategória értékbeli eladásának több mint felét a 0,76–1 literes gyümölcslevek adják. Két számjegyű növekedést értek el a félliteres vagy annál kisebb kiszerelésű termékek, és a forgalom egynegyedét teszik ki, míg az 1,1–másfél literes szegmens 13 százalékot hasít ki a piacból. //
Kapcsolódó cikkeink
Iskolai edukációval segíti a méhek megmentését a SIÓ
Tovább folytatja a méhek megmentéséért indított edukációs kampányát az ország…
Tovább olvasom >Viharos idők, aranyat érő termések
Az elmúlt időszakban a gyümölcslevek piaca dinamikus fejlődésen ment keresztül,…
Tovább olvasom >Reziliencia fejlesztő tananyagokat publikált a Coca-Cola Magyarország #énjövőm platformja
A rugalmasság és alkalmazkodóképesség kulcsfontosságúak a munka világában és a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >