Egészségtudatos innovációk: mi van a címke mögött?
Az előrejelzések szerint a következő év öt nagy, meghatározó trendje közül kettő is köthető az egészségtudatos életmódhoz: az egyik a test és az elme proaktívabb táplálása és védelme, a másik a növényi alapú élelmiszerek minden elképzelést felülmúló térhódítása. Cikkünkben azokkal a trendekkel és termékinnovációkkal foglalkozunk, amelyek az egészségtudatosság kapcsán kerültek a gyártók és fogyasztók látóterébe.
Szerző: Gyarmati Orsolya
A fogyasztók már a járvány kitörése előtt meglehetősen proaktív megközelítést vártak az egészségtudatos és -védő termékeket gyártó cégektől, elsősorban technológiai innovációk terén, a COVID-19 pedig ezt a trendet rendkívüli módon felerősítette. Az egyre több és részletesebb információra vágyó, személyre szabott ajánlatokra éhes fogyasztó révén a CH-ipar (fogyasztói egészség = consumer health) fénysebességgel növekszik, s ebben a fejlődésben komoly szerepe van a digitális átállásnak, hiszen az e-commerce a CH leggyorsabban növekvő disztribúciós csatornájává vált, éppen ezért a gyártó- és forgalmazó cégeknek olyan magas minőségű és transzparens szolgáltatást kell biztosítaniuk, amivel a fogyasztók elégedettek.
Az egészségtudatos vásárlók számára kiemelten fontossá vált a termékek (és a mögöttük lévő cégek) etikus magatartása is. A fogyasztók immár a címke mögé is benéznek, mert fontos számukra, hogy az, amiért a pénzüket adják, ne csupán egészséges, de lehetőleg felelősséggel és etikusan gyártott is legyen. Egy-egy vállalat hozzáállása ehhez a témához kiemelt jelentőséggel bír, hiszen a fogyasztók nagyon megfontolják, kinek adják a pénzüket.
Megelőzni, amit lehet
Az egyre egészségesebb étkezés igénye jelentősen átformálta a piacot, s ez komolyan kihatott az italinnovációkra is, köztük a funkcionális italokra és alkoholalternatívákra. A hozzáadott cukor, vagy a mesterséges édesítők helyett a fogyasztók az alternatív megoldásokat keresik, azaz az olyan termékeket, amelyek egészségesebb összetevőket tartalmaznak. A cukormennyiség csökkentése mellett természetesen olyan tényezők is szerepet játszanak, mint az alacsony vagy zéró kalóriás lehetőségek, a növényi alapú tejek és a probiotikumokkal dúsított italok. Fontos szemponttá váltak az olyan, az italokból származó funkcionális előnyök, mint például a megnövekedett energia, a gyorsabb hidratáció, a fehérjebevitel vagy a bélrendszernek előnyös összetevők, ahogy a termék tisztasága (akár összetevők, akár etikusság tekintetében), vagy a fenntartható csomagolási megoldások plusz pontot jelentenek a fogyasztók szemében.
Az egészséges és funkcionális italok mellett, amelyek közvetlenül versenyeznek a hagyományos üdítőkkel, az alacsony alkoholtartalmú vagy mentes termékek népszerűsége is gyorsan emelkedik, elsősorban a fiatal felnőttek körében. A hard seltzerek, az ízesített sörök, a különleges ízek, a természetes összetevők mind fontossá váltak az elmúlt pár évben.
Húsalternatívák
A mentes termékek és az egészségtudatosság szorosan összekapcsolódó trendek. A fogyasztók egyre inkább az egészséges, mesterséges adalékoktól mentes termékeket keresik. A koronavírus természetesen felerősítette ezt a trendet, méghozzá az egészségmegőrző, immunerősítő irányba.
Az FMCG Gurus tavasszal végzett felmérése azt mutatta, hogy a három fő dolog, amire a fogyasztók odafigyeltek a járvány kitörése kapcsán, az a sokkal nagyobb mértékű gyümölcs- és zöldségfogyasztás, a cukorbevitel csökkentése és a fehérjemennyiség növelése. Természetesen egyre növekvő népszerűségnek örvendenek a növényi alapú termékek is, amelyek fogyasztása minőségi proteinhez juttatja a szervezetet (ld. hüvelyes alapú áruk), másrészt előállításuk jóval fenntarthatóbb, mint a valódi hústermékeké.
A piacban rendkívüli lehetőségek rejlenek, így nem csoda, hogy sorra születnek az újabb és újabb startupok, cégek, megoldások az innovatív, húshelyettesítő termékek kifejlesztésére. A Burger King Impossible Foodsa, vagy a Beyond Meat talán a legismertebbek, de számos más termék is született az elmúlt időszakban, például az Asda saját márkás vegán választéka, az Asda Plant Based alternatívája, a Kellogg Incogmeato termékcsaládja, a Country Crock tejmentes növényi burgerjei, amelyek növényi vajat és olívaolajat tartalmaznak, vagy a Gardein növényi alapú „húspogácsái”.
Algabagel és tücsökspagetti
Természetesen a mentes termékek nemcsak a húskészítmények helyettesítéséhez kapcsolhatók: a piac tele van vegán, vega, növényi alapú, tej-, glutén-, cukor- és mindenféle egyéb mentes termékkel. A One Brands One Plant nevű növényi proteinszelete borsó-, rizs- és mandulafehérjét tartalmaz, GMO-, tej- és gluténmentes. A Nestlé növényi alapú, fehér instant kávét dobott piacra a Nescafé Gold márka alatt. A Loryma vegán csirkemellet fejlesztett ki, míg az ALGAplus hínárból állított elő termékeket. Terjednek az organikus, gluténmentes sörök is, ilyen például a Brasserie de Brunehaut italai. A tejérzékenyek is nyugodtan hátradőlhetnek, annyiféle alternatíva kínálkozik számukra. Kiváló példa erre a Daiya Foods termékcsaládja, amely mentes a hét leggyakrabban allergizáló összetevőtől, többek között a tejtől, a gluténtől és a szójától. A cég krémsajtokat, pizzákat, sajttortákat, szószokat, burritókat és joghurtokat kínál.
Nagy érdeklődés övezi a lisztalternatívákat is. Erre kínál jó megoldást a Doves Farm Foods, amelynek organikus liszt- és élesztőválogatása közt ősi gabonákból (amaránt, chia) készült termékeket is tartalmaz. Találtunk olyan tojásokat és kecsketejet is, amelyeket bioaktív összetevőkkel „turbózott fel” az Ecoterra: a cég DHA-t, organikus szelént, CLA-t és luteint adott a tojásokhoz és a tejhez, illetve tengeri alga alapú bageleket és tésztákat a Nordic Seaweed ApStől.
A terméklista végére hagytuk kedvencünket, a Pappardelle tücsökspagettijét, amely 10% porított, szárított tücsköt tartalmaz, amelyből már egy adag is hozzájárul az elegendő mennyiségű napi fehérje-, vas- és kalciumbevitelhez.
Tesztek minden alkalomra
Az egészséggel kapcsolatos innovációkhoz természetesen nem csupán termékek, de számos szolgáltatás és technológia is kapcsolódik.
A londoni Feedr platform olyan cégeket – többek között az Etsyt az Airbnbt, a DHL-t, a PwC-t – köt össze helyi élelmiszer-termelőkkel, amelyek számára fontos, hogy a munkahelyi catering-ebéd egészséges legyen. Mivel egyre több ember küzd különböző allergiákkal és intoleranciákkal, az ezt figyelembe vevő termékek és szolgáltatások igen nagy népszerűségnek örvendenek.
Az Allergy Amulet egy olyan, hordozható élelmiszerallergén-szenzor, amely egy pillanat alatt kimutatja, hogy az éppen elfogyasztandó ételben van-e allergizáló összetevő. Ugyancsak az étel alkotórészeit teszteli a Tufts szenzora: az eszköz azt méri, hogy áll az alkohol-, cukor- vagy sóbevitelünk, ami különösen jól jöhet akár orvosi vizsgálatoknál, akár különleges étrendeket követőknél. Elsősorban diabéteszes betegeknek fejlesztette ki a Nutrino azt a platformot, amely fiziológiás adatokat gyűjt, majd a géptanulás és a mesterséges intelligencia módszerével személyre szabott étrendet állít össze a felhasználóknak.
Ugyancsak egészségügyi eszközt alkotott a Gatorade: az izzadságot érzékelő, bőrre helyezhető tappancsok érzékelik, mikor túl alacsony a használó hidrációs és elektrolitszintje. Ilyen esetekben a tappancsok színe elváltozik. A használónak csupán le kell fotóznia a színelváltozást és feltöltenie a képet az erre kifejlesztett appra, amely kielemezve a fotót, azonnal a megfelelő Gatorade-terméket fogja javasolni a normál szint visszaállításához.
A végére hagytuk a FoodMarble „emésztési nyomonkövetőjét”, amely egyetlen leheletből képes meghatározni, milyen ételeket kell elkerülnie a felhasználónak az ideális emésztés eléréséhez. //
Immunerősítés a legújabb multivitaminokkal
A multivitaminok eladása a COVID hatására erőteljesen megnőtt. A kereslet elsősorban a nagy kiszerelések, jobb ár-érték arányt kínáló termékek felé mozdult el. Kedveltek most is az akciós ajánlatok, a promóciós csomagok és az alacsonyabb árfekvésű termékek. Az eladási adatok alapján a multivitaminok terén a legnépszerűbbek az ismert márkák, hiszen megbízhatók, és jó minőséget kínálnak. A piacvezető márkák megtartották a pozíciójukat, és szintén jelentős forgalomnövekedést könyvelhettek el az idén.
Az utóbbi időben a Centrum multivitamin a fiatalabb generációk számára fejlesztett olyan termékeket, amelyek fogyasztása jobban illik az életmódjukhoz. A hagyományos folyadékkal bevehető tabletták helyett gyümölcsös ízű gumicukorka formában kínál a gyerekek számára széles spektrumú multivitamint, a fiatal felnőttek számára pedig célzottan az energiatermelő folyamatokat, illetve az immunrendszert támogató vitaminkombinációt.
A multivitaminok többsége étrend-kiegészítő, ezért nem csak a gyógyszertárakban értékesíthetők.
– Köztudottan a COVID hatására megnőtt az online vásárlások mértéke, így mi is nagyobb hangsúlyt helyezünk arra, hogy a termékeink még egyszerűbben és könnyebben megtalálhatóak és megvásárolhatóak legyenek ezen a platformon – hangsúlyozza Szomolányi Gabriella, a GSK marketingvezetője. //
Bővülő választék a vírus elleni védekezés szolgálatában
A vitaminok és az immunrendszert támogató termékek piaca a korábbi évek növekedésének többszörösét produkálta az idei évben, ami márciusban csúcsosodott ki. Az ősz beköszöntével ismét masszív növekedés figyelhető meg e kategóriában. Az immunrendszert erősítő étrend-kiegészítő termékek eladásai növekedtek a legnagyobb mértékben, de hangsúlyosabb lett a torokgyulladás és nátha tüneteit enyhítő kategória, illetve a gyógytea kategória is. A vírushelyzet olyan új vásárlókat is bevonz a drogériákba, akik eddig nem fogyasztották ezeket a termékeket.
– Elsősorban a vírus elleni védekezésben szeretnénk még nagyobb választékot elérhetővé tenni, az őszi szortimentet is ennek megfelelően bővítettük. Olyan új készítmények jelentek meg a Rossmann polcain, amelyek nagyobb hatóanyag-tartalommal bírnak, mint a korábbiak, vagy olyan új, innovatív összetevőket tartalmaznak, amelyek elsőként jelennek meg a piacon, például vírusölő hatással rendelkeznek – tájékoztat Mezei Gyöngyvér, a Rossmann Magyarország Kft. kategóriamenedzsere. //
Nestlé: innováció a kezdetektől
A Nestlé a kezdetektől arra törekedett, hogy a jövőbe fektessen. A cég története 150 évvel ezelőtt egy életmentő innovációval kezdődött: Henri Nestlé tehéntejből, búzalisztből és cukorból egy speciális tápszert fejlesztett ki azoknak a csecsemőknek a táplálására, akik nem jutottak anyatejhez – így csökkentve az akkoriban igen magas csecsemőhalandóságot.
A Nestlé üzleti filozófiájának középpontjában ma is a tudományos alapokon álló, a fogyasztói étkezési szokásokra, trendekre gyorsan reagáló termékfejlesztés áll, így az egyre jobban terjedő húsmentes táplálkozási trendekre válaszolva a cég tavaly piacra dobta a januártól tervezetten Magyarországon is elérhető növényi alapú termékcsaládját, a Garden Gourmet-t.
A hazai piacon öt új termékkel jelentkező innováció a cég viszonteladó partnereinél lesz kapható. A szójából, növényi fehérjéből, valamint cékla-, répa- és paprikakivonatból készült húsalternatívák ugyanolyan élményt nyújtanak, mint marhahúsos társaik. //
Kapcsolódó cikkeink
Új világkonyha-márkákat vezet be a Nestlé az Egyesült Államokban
Mings és Tapatío néven két új világkonyha-márkát vezet be a…
Tovább olvasom >Engedélyezi az Európai Bíróság a húsra vonatkozó kifejezések használatát a növényi húshelyettesítők esetében is
Az Európai Bíróság (EB)úgy döntött, hogy az EU-tagállamok nem tilthatják…
Tovább olvasom >Nyereséggel zárta az első fél évet a Nestlé Hungária
Nestlé Hungária closed the first half of the year with…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >