E-kereskedelem: 60 százalékban még ma is utánvéttel fizetnek az emberek
Míg 2015-ben a termékek 80 százalékát az áru kiszállításakor fizették a vevők a GKI felmérése szerint, mára valamivel kedvezőbb a helyzet: már csak 60 százalék kér utánvétet. Ez azonban még mindig nem kedvező a cégek számára – hangzott el az IIR Bankkártya konferenciáján.

Van, aki át se veszi, ha közben olcsóbban is megtalálja a terméket máshol
Az Egyesült Államokban mindössze 17 százalék az utánvételes – jellemzően a boltokban átvett termékek – aránya. Palocsay Géza, a Jófogás és a hasznaltauto.hu online kereskedelmi portálokat üzemeltető Adevinta, illetve a pepita.hu korábbi vezetője szerint az utánvételes fókusz egyfajta hungarikum, nálunk ez a mód honosodott meg, és csak nagyon lassan oldódnak a régi gyakorlatok.
Még mindig sokan rendelnek például nagyobb elektromos gépet több webshopból is, és azét veszik át, akié a leghamarabb érkezik. Mindez beszerzési, készletezési és komoly szállítási költségeket okoz a kereskedőknek. A szakember szerint nem tűnik jó megoldásnak az utánvételes kézbesítésnél a felár alkalmazása, bár a webshopok 65 százaléka ezt a megoldást alkalmazza. Egyrészt a visszautasított átvételkor a felárat sem fizeti meg a terméket át venni nem akaró vásárló, másrészt pedig a felár összegét igazából csak jelképes szinten tudják tartani a kereskedők – mindössze 16 százalékuk kér 500 forintot meghaladó összeget az utánvételes értékesítésért. Az ok az, hogy a magasabb felárral szembesülve az ügyfél egyszerűen lemond a vásárlásról.
Beszédes ugyanakkor, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint az online boltokban az egy bankkártyás tranzakcióra jutó átlagos összeg 14 855 forint volt, ami közel 80 százalékkal nagyobb, mint a fizikai kereskedőknél bankkártyával fizetett átlagos kosárérték 8281 forintja. Ez jól mutatja, hogy a másik út, az áruk azonnali kifizetésével párhuzamosan felkínált, egy adott vásárlási összeghez – jellemzően 10-15 ezer forinthoz – kötött ingyenes kiszállítás lehetősége vonzóbb megoldás lehet a még hezitáló online vásárlók elektronikus fizetésre szoktatására – derül ki az Index cikkéből.
Kapcsolódó cikkeink
Berobbant a Rossmann az e-kereskedelmi toplistára
Először szerepel a Rossmann a PwC által összeállított 2024-es E-toplistán…
Tovább olvasom >Omnichannel vagy semmi – Az e-commerce új iránya
„Mintegy 450 ezer magyar 2023-ban úgy vásárolt először a Temun,…
Tovább olvasom >A biztonság továbbra is a legfontosabb szempont a magyar fogyasztók 83%-ának az online vásárlás során
A biztonság továbbra is a legfontosabb szempont a magyar fogyasztók…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >