Drasztikusan csökkent a friss tej eladott mennyisége
Tejet szinte minden háztartásban találunk, legyen zsírszegény vagy zsíros, reggelihez, vagy kávéhoz nagyon sokan fogyasztják. Ugyan az árstop és az egyéb gazdasági történések a tej árára is hatással voltak, mégis népszerű élelmiszernek számít a boltokban. A fogyasztói tej kategóriát részletesebben vizsgálva látszik, hogy míg a hatósági árral érintett 2,8% UHT tej eladott mennyisége előző év azonos időszakához mérten csaknem 25%-kal emelkedett, addig a korábbi piacvezető 1,5% UHT tej értékesítése 13, a 2,8% friss tejé pedig 10%-kal csökkent 2023/2022 viszonylatában.
Mit tapasztalhatunk a boltokban? Mennyibe kerül most a tej a nagyobb áruházakban? Ennek járt utána a Hello Vidék. A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács összefoglalója szerint a hazai felvásárlási ár júliusban újabb közel 5,5%-os csökkenés után 153,17 Ft/kg-ra esett vissza, amely ár már több mint 10%-kal alacsonyabb az egy évvel korábbi árnál, a 2023. januári rekord ártól pedig 32%- kal marad el.
A kiviteli ár harmadik hónapja emelkedik, a júliusi csaknem 13%-os növekedéssel elért 147,70 Ft/kg ár 25,5%-kal alacsonyabb az egy évvel korábbi árnál, a felvásárlási ártól azonban már csak 3,6%-kal marad el. A felvásárlás csökkent, míg a kivitel nőtt júliusban előző évhez képest, ezzel az első hét hónapban a felvásárlásnál 4%-os csökkenés, a kivitelnél pedig 6%-os növekedés mutatkozik 2023/2022 viszonylatában.
A nyerstej kiviteli arány 10,5%-os. Az EU-27 átlagára két év emelkedést követően január óta csökken, a júliusi – az Európai Bizottság becslése szerinti – 0,5%-os mérséklődéssel az átlagár 14%-kal süllyedt az egy évvel korábbi ár alá. A spot árak mindeközben májusban emelkedni kezdtek, a júniusi nagymértékű javulást azonban júliusban már csak mérsékelt növekedés követte.
Habár a fölözött tej ára egy hónap alatt még csaknem 5%-kal tovább emelkedett, a teljes tejnél az árjavulás mértéke már a 2%-ot sem érte el. Ezzel a teljes tej ára az egy évvel korábbi ártól 28%-kal marad el, míg a fölözött tej júliusi ára csaknem 40%-kal alacsonyabb 2023/2022 viszonylatában. A vizsgált tejzsír alapú termékek ára augusztus elején csak kismértékben változott. Az olaszországi tejszín ára a júliusi 3%-os csökkenést követően nem mozdult, a németországi sajt ára is csak egy mérsékelt, 0,3%-os emelkedést mutat.
A németországi vaj ára az előző havi 4%-os csökkenés után újabb 1%-kal mérséklődött. Mindezek alapán az egy évvel korábbi árakhoz viszonyított tendencia nem változott, az elmaradás valamennyi terméknél továbbra is jelentős: a vajnál 37, a tejszínnél 35, a sajtnál pedig 32%-kal csökkentek az árak egy év alatt. Az EU-27 tejfelvásárlásának 2022 szeptembere óta tartó emelkedése 2023-ban sem állt meg, júniusban bár továbbra is kis mértékben (+0,2%), de ismét növekedett a felvásárlás előző év azonos hónapjához képest.
Az első féléves adatok alapján a nagy tejtermelő országok közül Németországban (+2,6%), Hollandiában (+3,1%) és Lengyelországban (+1,5%) folytatódott a termelésnövekedés, míg Franciaországban (-2,3%), Olaszországban (- 1,2%) és Írországban (-0,9%) továbbra is csökken a felvásárlás előző évhez mérten. Az AKI feldolgozói értékesítési árakra vonatkozó legfrissebb statisztikája alapján a főbb tejtermékek áraiban 2023 januárja és augusztus második hete között az átlagos árcsökkenés mértéke közel 22%- os. Legjelentősebben, 30% feletti mértékben a trappista sajt és az UHT tejek ára csökkent, míg a legkisebb mértékben, 13%-kal az ömlesztett sajt ára mérséklődött.
Az egy évvel korábbi árakhoz viszonyított változás már eltérő képet mutat az egyes termékek szintjén. Míg májusban valamennyi vizsgált termék átadói ára átlagosan 36%-kal volt magasabb, mint előző évben, addig az augusztusi árak a trappista sajt, az UHT tejek és a vaj esetében már csökkenést mutatnak, és a többi termék ára is mérsékeltebben haladja meg az egy évvel korábbi szintet. A hazai feldolgozók által belföldön értékesített mennyiségeket tartalmazó AKI statisztika szerint 2023 első hét hónapjában a fogyasztói folyadéktejek kivételével valamennyi főbb tejtermék értékesítése csökkent előző év azonos időszakához mérten.
A fogyasztói tej kategóriát részletesebben vizsgálva látszik, hogy míg a hatósági árral érintett 2,8% UHT tej eladott mennyisége előző év azonos időszakához mérten csaknem 25%-kal emelkedett, addig a korábbi piacvezető 1,5% UHT tej értékesítése 13, a 2,8% friss tejé pedig 10%-kal csökkent 2023/2022 viszonylatában.
Kapcsolódó cikkeink
Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Tejtermékrészlegeket ellenőrzött a Nébih
Kereskedelmi egységek tejtermékrészlegeit ellenőrizték a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.…
Tovább olvasom >Dráguló tejtermékek: miért kerülnek egyre többe a mindennapok kedvenc élelmiszerei?
A tejtermékek továbbra is a drágább élelmiszerek közé tartoznak, sőt…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >